۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
 دولت استراتژی افزایش صادرات غیرنفتی را در دستور کار قرار داد
سخنگوی دولت:

دولت استراتژی افزایش صادرات غیرنفتی را در دستور کار قرار داد

ربیعی، سخنگوی دولت گفت: صادرات کالاهای غیرنفتی را در دولت‌های نهم و دهم در سال‌های بدون تحریم یا تحریم سست تجربه کردیم، در جمع ۲۱۷ میلیارد دلار بود، ولی در دولت یازدهم حدود ۱۸۰ میلیارد دلار و دولت دوازدهم به ۱۵۰ میلیارد دلار رسید که مجموعا با ۳۳۰ میلیارد دلار بیشترین میزان صادرات انجام شده است.

به گزارش بازار، علی ربیعی امروز (سه شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران، افزود: مبانی تحریم تسلیحاتی ایران بر ایران هراسی دروغین بوده است و از اساس فاقد وجاهت بود و موجب تقویت خوداتکایی در توانایی دفاع ایران شد.

ربیعی با بیان اینکه از تبدیل شدن منطقه به انبار تسلیحات نگرانیم، افزود: یکی از دستاوردهای دولت در عرصه بین الملل که براساس حقانیت جمهوری اسلامی ایران و نتیجه مقاومت جامعه ایران بود، برداشته شدن محدودیت‌های تسلیحاتی ایران بود که یک دستاورد مهم در عرصه بین الملل به شمار می‌آید.

سخنگوی دولت همچنین گفت: به رغم مخالفت‌ها و فشارهای سیاسی و زیاده خواهی‌های آمریکا و رژیم اسرائیل این محدویت‌ها برداشته شد.

ربیعی افزود: جامعه جهانی نیز یک سال اخیر استقلال و تبعیت نکردن در مقابل زورگویی‌های آمریکا را از خود نشان داد.

وی در ادامه افزود: این دستاورد نشان داد به رغم تصمیمات نادرست و جنگ آفرینانه ترامپ و مفروض دانستن خروج ایران از برجام، سیاست درست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر عدم خروج از برجام علاوه بر خنثی کردن نقشه دولت آمریکا در به انزوا کشاندن ایران و بازگرداندن قطعنامه شورای امنیت علیه ایران آثار مثبت خود را به مرور نشان می‌دهد که علاوه بر این می‌توان به موفقیت‌های دگیر از جمله موفقیت در دادگاه لاهه و زیر بار نرفتن شورای امنیت اشاره کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: شکسته شدن حصر تسلیحاتی کشورمان به نوبه خود نوید بخش عقب نشینی‌های دیگر از جمله رفع سایر تحریم‌های ظالمانه در همه عرصه‌های اقتصادی و مالی و بانکی و سایر اقلام بشری می‌تواند باشد.

ربیعی همچنین گفت: به بیان روشن‌تر همان مقاومت و ایستادگی بر مواضع اصولی و حقوقی که زمینه ساز رفع تحریم تسلیحاتی شد، در منتهای منطقی خود ثمرات دیگری در عرصه‌های اقتصادی به دنبال خواهد داشت که از هم اکنون واکنش سراسیمه تحریم گران و سوداگران تنش را بر انگیخته است.

وی تاکید کرد: هوچی گری تحریم گر در باره رفع تحریم تسلیحاتی ریشه در همین ایران هراسی دیوانه وار دارد. آن‌ها خیلی خوب می‌دانند که ایرانیان در قرون اخیر هیچ گاه آغاز گر تهاجم نظامی به هیچ کشوری نبوده اند.

سخنگوی دولت با تاکید براینکه سلاح ایرانی همواره پشتوانه صلح و امنیت سرزمینی و منطقه‌ای بوده است، خاطر نشان کرد: صریح‌تر بگویم ایرانی‌ها عاشق سلاح نیستند عاشق صلح و ثبات و همزیستی و همکاری‌های منطقه برای توسعه پایدار هستند، سلاح ایرانی فقط یکی از مولفه‌های ضرور در حوزه‌های دفاعی بوده است.

ربیعی همچنین گفت: قدرت دفاعی ایران یک قدرت ترکیبی و چند وجهی است که در ظل قدرت معنایی و تمدنی آن مفهوم اصلی خود را می‌یابد.

وی در ادامه گفت: بر این اساس در همه حوزه‌های منطقه‌ای در شمال و جنوب و شرق جغرافیای زیست خود، نقشی سازنده داشتیم، طی همین روزها، جهان و منطقه ما شاهد رفتار سازنده و صلح طلبانه ما در مناقشات منطقه‌ای قفقاز است.

سخنگوی دولت افزود: در یمن نیز ما توسعه طلبی و تجاوز را محکوم کرده ایم و خواهان مذاکره طرف‌ها برای صلح پایدار شده ایم. همه کشورهای منطقه را به پیمان‌های صلح دعوت کرده ایم و با تروریسم و خشونت و افراطی گری مبارزه بی امان و واقعی کرده ایم.

ربیعی تاکید کرد: هراس آمریکا یک هراس تسلیحاتی نیست، هراس از این است که رفع تحریم تسلیحاتی رفع کلیه تحریم‌های ظالمانه دارویی و بانکی و اقلام بشری را در چشم انداز قابل رویت قرار داده است.
 

شیوع کرونا در ۱۲ استان صعودی است
سخنگوی دولت گفت: روند شیوع کرونا در ۱۲ استان سیر صعودی و ۹ استان هم در شرایط هشدار است و تهران هم در مرحله صعودی قرار دارد.

ربیعی در نشست خبری افزود: به رغم همه تاکیدها رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از ۴۲ درصد در دو هفته قبل به ۵۴ درصد رسیده است و امیدواریم با همکاری همه مردم عزیز این روند افزایش یابد، چون رعایت دستورالعمل‌ها باید به بالای ۹۰ درصد برسد.

ربیعی گفت: همچنین تزریق رایگان واکسن آنفولانزا برای مادران باردار و مراکز نگهداری سالمندان و افراد دارای بیماری سرطان در هفته گذشته دنبال شده است.

وی افزود: از همه مادران باردار می‌خواهم برای حفظ سلامت خود و فرزندان در راه، حتما به مراکز بهداشت مناطق خود مراجعه کنند.

سخنگوی دولت همچنین گفت: این روزها فشار بسیار زیادی بر کادر درمان ما وارد می‌شود. از همه هموطنان می‌خواهیم ضمن حمایت خود با مراعات پروتکل ها، به اقدامات حمایتی که توسط آحاد مردم و نهادهای اجتماعی و خیریه‌ای در روزهای اول شکل گرفته بود ادامه دهند.

وی اضافه کرد: همچنین مجددا ضمن تشکر و قدردانی از تلاش‌های کادر بهداشت و درمان در سراسر کشور درگذشت جناب آقای دکتر زارع رییس فقید بیمارستان لبافی نژاد را به خانواده ایشان و همه بازماندگان خانواده بهداشت و درمان تسلیت عرض می‌کنم.

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری گفت: در هفته گذشته هیات دولت تصمیماتی داشت از جمله کنترل قیمت‌ها و افزایش نظارت‌ها از مهمترین مواردی بود که در جلسات دولت مورد بحث، بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.

وی تصریح کرد: دولت با هدف توسعه سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته و ایجاد اشتغال، با صدور مجوز سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در طرح‌های رسیدگی جدید و بافندگی در استان خراسان جنوبی موافقت کرد.

ربیعی گفت: بر این اساس ایمیدرو نسبت به سرمایه گذاری در طرح‌های ریسندگی و بافندگی با ظرفیت تولید سالانه ۳ هزار و ۹۶۰ تن انواع نخ و ۵.۱۶ میلیون مترمربع پارچه در مناطق توسعه یافته استان خراسان جنوبی از محل منابع داخلی اقدام می‌نماید.

وی اضافه کرد: همچنین در تصمیم جلسه یکشنبه دولت به منظور جبران افزایش هزینه‌های آسیابانی و کمک به صنعت آرد و نان کشور به میزان ۱۱% قیمت آرد طی سه سال اخیر را با محاسبه سازمان حمایت و مصرف کننده تعیین و این افزایش از سوی دولت تامین خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: همچنین امروز روز جهانی صادرات است. تحریم گران فکر می‌کردند با تحریم‌های بی سابقه و بی نظیر، ایران به زانو در خواهد آمد. اما خوشبختانه امروز صنعتگران، کار آفرینان و دیپلماسی اقتصادی فعال ما باعث شده که دولت دوازدهم آرزوی دیرین مبتنی بر درآمد ارزی بدون نفت را تا حدود زیادی محقق سازد.

وی گفت: این یک خواست ملی همیشگی دلسوزان ایران بوده است که ارز لازم برای زندگی روزمره و کالاهای اساسی و توسعه کشور ناشی از تولید و کار ایرانی محقق شود نه با ارز حاصل از خام فروشی از منابع زیرزمینی.

ربیعی تصریح کرد: یکی از هدف‌های اصلی تحریم کاهش صادرات و عدم دستیابی ایران به منابع ارزی برای تامین موارد مورد نیاز بوده است. با این تحریمها، دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی در کانون تهدید جدی قرار گرفت، اما دولت استراتژی افزایش صادرات غیرنفتی را در دستور کار قرار داد و نتیجه بخش بود.

وی افزود: از دشواری‌های کار دولت در این دوره، علاوه بر تحریم پدیده کرونا و بسته شدن مرزها هم بود.

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری گفت: امسال دنیا با شیوع پاندمی کرونا، با بزرگترین رکود اقتصادی ۷۰ سال اخیر پس از جنگ جهانی دوم روبرو شد و تجارت جهانی آسیب شدیدی دید. بعضی کشورهای صادرکننده بزرگ تا ۷۰% کاهش صادرات را در بعضی ماه‌ها تجربه کردند.

وی گفت: کشور ما هم در ابتدا با بسته شدن مرزها و اعمال محدودیت‌های کشورهای واردکننده با کاهش صادرات روبرو شد که خوشبختانه صادرات شهریور نسبت به مرداد ۲۴% افزایش یافت و با تداوم این رشد، امیدواریم آمار صادرات به سطح مطلوب مورد نیاز برسد.

ربیعی اضافه کرد: صادرات کالاهای غیرنفتی را در دولت‌های نهم و دهم در سال‌های بدون تحریم یا تحریم سست تجربه کردیم، در جمع ۲۱۷ میلیارد دلار بود، ولی در دولت یازدهم حدود ۱۸۰ میلیارد دلار و دولت دوازدهم به ۱۵۰ میلیارد دلار رسید که مجموعا با ۳۳۰ میلیارد دلار بیشترین میزان صادرات انجام شده است. این آمار بدون احتساب مدت باقیمانده از دولت دوازدهم است که قطعا آمار نهایی را بهبود خواهد بخشید.

وی تاکید کرد: اطمینان داریم با بازگشت کامل ارز صادرکنندگان غیرنفتی، بی ثباتی‌های ارزی اخیر کاهش یافته و سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا شکست خواهد خورد. این آثار نماد روشنی از اهتمام و تلاش دولت برای فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و صادرات غیرنفتی است.

سخنگوی دولت گفت: دولت در ماه اخیر سیاست‌هایی برای تشویق صادرکنندگان و بازگرداندن ارزهای بدست آمده از قبیل سیاست‌های مالیاتی اتخاذ کرده است و حمایت خود را از صادرات کنندگان ارائه خواهد داد.

وی افزود: روز ملی صادرات را به همه تلاش گران در عرصه و همه صادرکنندگانی که با تحویل به موقع ارز به بانک مرکزی نگاه ملی دارند تبریک عرض می‌کنم.

 آمریکا مسئول فروش افسار گسیخته سلاح به منطقه است
سخنگوی دولت با تاکید براینکه دکترین معاملات تسلیحاتی ایران جدای از دکترین دفاعی نیست، گفت: آمریکا باید در خصوص فروش افسار گسیخته تسلیحات به منطقه، مسئول و پاسخگو باشد.

علی ربیعی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه آمریکا را به خاطر فروش افسار گسیخته تسلیحات به منطقه مسئول و پاسخگو می‌دانیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد که به مسابقه تسلیحاتی در این منطقه که در خدمت منافع مالی شرکت‌های تولید کننده تسلیحات است، بپیوندد.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: در حال حاضر در این زمینه برنامه‌ای خاص نداریم البته هر زمان که بر اساس نیازهای مشروع و معقول دفاعی لازم بدانیم و به همان ترتیبی که بر اساس عرف رایج بین المللی و حق ذاتی هر کشور در دفاع از خود فهمیده می‌شود، اقدام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ایران تاکنون هیچ جنگی را به راه نیانداخته و معتقدیم امنیت با اراده مردم و خودکفایی محقق می‌شود، افزود: در سال‌هایی که تحت تحریم تسلیحاتی بودیم چاره‌ای جز تحقیق و توسعه بر روی صنایع دفاعی بومی نداشتیم. پس از گذشت این سال ها، امروز ما مزیت‌های بالایی در تولید محصولات خاص دفاعی داریم و حاضریم که در صورت تقاضا از سوی خریداران، به باشرایط خاص خود اقدام کنیم.

ربیعی تاکید کرد: البته جمهوری اسلامی ایران، خطوط قرمز و ملاحظاتی برای معاملات تسلیحاتی خواهد داشت. دکترین معاملات تسلیحاتی ما جدای از دکترین دفاعی ما نیست.

سخنگوی دولت در ادامه در خصوص تزریق بخشی از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس، گفت: این موضوع اکنون در فرآیند اجرا است، با توجه به پیچیدگی‌ها و ابهاماتی همچون نرخ و مدت سپرده گذاری و نحوه بازگشت منابع به صندوق توسعه ملی وجود داشت، به منظور رفع این ابهامات و نیز برخی ابهامات دستگاه‌های نظارتی موضوع در هیات امنای صندوق در مورخ دوم مهر مطرح و ابهامات آن برطرف شد.

وی افزود: بنابر اظهارات رئیس صندوق توسعه ملی و نیز رئیس سازمان بورس قرارداد از طرف صندوق امضا و برای امضا متقابل ارسال شده است.

ربیعی اظهار کرد: یکی از نگرانی‌ها این بود که اختصاص ارز موجب افزایش پایه پولی می‌شود که با تدبیر انجام شده، از منابع ریالی صندوق پرداخت‌ها انجام می‌شود و در مرحله اول هزار میلیارد تومان تامین و پس از امضای قرارداد توسط صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز خواهد شد و این پرداخت‌ها در چند مرحله بطور مداوم ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دولت در ادامه درباره نحوه بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی، گفت: با تفکیک ابعاد کیفری پرونده هواپیمای اوکراینی از ابعاد حقوقی و جبران خسارت خانواده‌های جانباختگان این هواپیما، در مورد جنبه کیفری دادسرای نظامی در حال رسیدگی است و با اتمام تحقیقات کیفرخواست صادر و به دادگاه نظامی ارجاع خواهد شد.

وی افزود: در مورد جبران خسارت خانواده‌های جانباختگان نیز، معاونت حقوقی رئیس جمهور موضوع پرداخت را بررسی کرده است. پرداخت خسارت براساس عرف و رویه‌های منصفانه بین المللی، با هدف حمایت از زیان دیدگان براساس رفتار مساوی و بدون تبعیض قطع نظر از تابعیت را مقرر کرده است.

ربیعی تصریح کرد: با همکاری دیگر کشورها و در مذاکرات با اوکراین نتایج نهایی شده و اعلام می‌شود. هیات اوکراینی از دیروز در ایران حضور دارند و مذاکرات پیرامون جنبه‌های مختلف از جمله غرامت در دست پیگیری است.

شرایط ایران برای بازگشت آمریکا به مسیر دیپلماسی، روشن است
سخنگوی دولت گفت: هیچ تغییری در مواضع دولت در خصوص مذاکره با آمریکا ایجاد نشده و شرایط تعیین شده جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت آمریکا به مسیر دیپلماسی کاملا روشن است.

ربیعی در نشست خبری افزود: دو گروه عامدانه به سوء برداشت‌ها دامن می‌زنند. یک گروه اتاق فکرهای تحریم و جنگ افروزان کنار کاخ سفید هستند که از هر فرصت، سخن و کلامی برای حمله به دولت جمهوری اسلامی ایران و نیل به اهداف ضد ایرانی و ضد انسانی خود استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: اهداف آن‌ها القاء بی ثمر بودن مقاومت ملت و دولت، به هم ریختگی امور و تضعیف دولت ایران است و این نتیجه گیری که ایران مسیری جز تن دادن به خواست‌های قلدرمابانه ترامپ ندارد.

سخنگوی دولت گفت: گروه دوم طیفی از مخالفان و معارضان دولت هستند من از واژه مخالف و منتقد استفاده نکردم ما هم به مخالف و هم به منتقد احترام می‌گذاریم این‌ها گویی در یک جنگ خصمانه علیه دولت قرار گرفته اند وگرنه منتقد و مخالف همیشه مورد احترام ما بوده است که از هر سخن و نظر رییس جمهور برای تخریب غیراخلاقی و غیراسلامی و حمله به دولت و ایشان به منظور اهداف کوتاه مدت سیاسی و کسب قدرت و پشیمان کردن مردم از صندوق انتخابات، سوءاستفاده می‌کنند ایا هدف پشیمان کردن مردم از صندوق انتخابات است؟

وی تصریح کرد: بیان اینکه مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح، طرح یک بیان علمی پیرامون واقعه تاریخی صلح حضرت امام حسن (ع) در شب شهادت ایشان بود که گروه دوم تفسیرها و خوانش‌های محفلی، خطی، سیاسی و جناحی از آن کردند. در شرایطی که بیش از هر زمان دیگر تحت فشار بین المللی هستیم، هدف از این همه دولت زدایی چیست؟

ربیعی گفت: از طرفی هیچ تغییری در مواضع دولت ایجاد نشده و شرایط تعیین شده جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت آمریکا به مسیر دیپلماسی کاملا روشن است.

وی افزود: رییس جمهور یک موضع اصولی گرفته اند که هیچگاه تغییر نکرده است و همانطور که بارها گفته شده بدون بازگشت آمریکا به برجام و رفع همه تحریم‌ها و جبران خسارت‌هایی که به ملت ایران تحمیل کرده اند شانسی برای موقعیت دیپلماسی با آمریکا وجود ندارد.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: اظهاراتی که در خصوص میزان واقعی آمار کرونا اعلام شد جدید نیست و مکررا توسط مقامات وزارت بهداشت و مسئولین ستاد ملی کرونا اعلام شده است که حساسیت تست‌ها ۵۰ تا ۷۰ درصد است و این به دلیل نوع تست در کشورهاست.
 وی افزود: براساس پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی فقط مواردی که تست PCR آن‌ها ثبت بوده، فوت کرونایی محاسبه می‌شوند و تمامی کشورهای جهان هم براساس همین رویه و با توجه به حساسیت تست‌ها در مراحل مختلف ضرایب مشابه احتمالی برای آمار فوت کرونا گفته می‌شود.

ربیعی گفت: استفاده از ماسک نسبت به هفته گذشته افزایش داشته، ولی هنوز ناکافی است. باید استفاده از ماسک بین مردم به حدود ۹۵ درصد برسد. درباره جرایم هم گفته ایم که قصد مچ گیری از شهروندان را نداریم و این جرائم تنها برای بازدارندگی است.

وی در ادامه درباره انتخابات آمریکا افزود: ما علاقه‌ای برای مداخله در سیاست داخلی آمریکا نداریم، اما مواضع نامزدهای انتخاباتی را درباره ایران با دقت دنبال می‌کنیم. ما اهمیتی نمی‌دهیم که کدام حزب و نامزد کنترل کنگره و دولت آمریکا را بدست خواهد گرفت. هر دو حزب می‌توانند سیاست‌های مخربی را علیه صلح و امنیت جهانی دنبال کنند و همینطور می‌توانند سیاست‌هایی را در پیش بگیرند که به سود منافع دو ملت باشد.

سخنگوی دولت گفت: تا وقتی سیاست‌های آمریکا درباره ایران به همین اندازه خصمانه و کینه توزانه باشد، تغییری در واکنش‌های ما صورت نخواهد گرفت، اما اگر پیروز انتخابات آمریکا اقدامات خصمانه علیه ملت ایران را متوقف و به حقوق جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران احترام بگذارد پیشنهادهای آمریکا در چارچوب‌های بیان شده توسط مقامات ایران و در چارچوب برجام قابل بررسی خواهد بود.

وی افزود: حال اینکه چگونه دولت آمریکا می‌خواهد در یک ماه به مذاکره برسد بهتر است از خودشان بپرسید و مواضع ما مشخص است.

کد خبر: ۴۸٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha