۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
وام مسکن همچنان گران! /۲۵ میلیون تومان هزینه متاهلان برای خرید وام ۲۴۰ میلیونی
بازار گزارش می دهد؛

وام مسکن همچنان گران! /۲۵ میلیون تومان هزینه متاهلان برای خرید وام ۲۴۰ میلیونی

در حالیکه این روزها بازار مسکن در یک حالت نیمه رکود از لحاظ خرید و فروش مسکن قرار دارد هزینه خرید وام اوراق مسکن همچنان برای متقاضیان این اوراق بالاست، به طوریکه متاهلان برای تهیه وام ۲۴۰ میلیونی باید ۲۵ میلیون تومان هزینه کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بازار مسکن و خرید اوراق حق تقدم همواره یک وضعیت معکوس به خود می گیرند. اما این روزها با توجه به رشد نرخ تورم و ارز، دارندگان اوراق حق تقدم نیز به نوعی قیمت ها را در بازار افزایش داده اند.  
رکود معاملات مسکن در این روزهای کرونایی انتظار را برای متقاضیان اوراق حق تقدم(وام مسکن) بالا برده بود تا قیمت ها متعادل تر شود. اما این روزها اکثر متقاضیان وام مسکن که متاهل هستند و می توانند وام ۲۴۰ میلیون تومانی دریافت کنند از رشد قیمت ها و ناتوانی در خرید این اوراق گله مند هستند.  
قیمت اوراق تسه در روز ۲۷ مهرماه، ۹۰ هزار و ۳۰۰ تومان در بازار معامله شد. با توجه به نرخ سود اسمی ۱۷.۵ درصدی برای این اوراق و تعداد ورق موردنیاز برای دریافت سقف وام، نرخ سود مؤثر وام مسکن در روز جاری ۳۵.۶ درصد برآورد می‌شود.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن،  اوراقی هستند که متقاضیان آن می‌توانند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات خرید مسکن استفاده کنند

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن،  اوراقی هستند که متقاضیان آن می‌توانند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات خرید مسکن استفاده کنند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان نیز استفاده کرد.

افرادی که توانایی صبر یک‌ساله به‌منظور دریافت وام را نداشته باشند، طبق قانون مصوب، اقدام به خرید اوراق تسهیلات مسکن می‌کنند. به‌نوعی این افراد با پرداخت مبلغی جهت خرید اوراق تسه، نسبت به حالت عادی برای دریافت وام در اولویت قرار می‌گیرند. در این گزارش هزینه راه سوم برآورد شده است.
از آنجاکه مبلغ وام برای مجردها ۱۴۰ میلیون تومان و برای متأهلان ۲۴۰ میلیون تومان اعلام‌ شده است، مجردها نیازمند خرید ۲۸۰ ورق و متأهلان ۴۸۰ ورق خواهند بود.

بانک ها سالهاست که به بنگاه داری روی آورده اند بنابراین عدم تخصیص تسهیلات از سوی تمام بانک ها باعث شده تا تنها بانک مسکن امکان پرداخت وام مسکن را داشته باشد بنابراین دریافت تسهیلات گران قیمت باعث شده تا نه تنها متقاضیان خرید بلکه سازندگان بخش خصوصی رغبتی برای ورود به ساخت و ساز از خود نشان ندهند

فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه سازان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه نرخ سود اوراق مسکن به صورت اسمی ۱۷.۵ درصد و در عمل نرخ سود آن به بیش از ۲۵ درصد می رسد اظهار داشت: بانک ها سالهاست که به بنگاه داری روی آورده اند بنابراین عدم تخصیص تسهیلات از سوی تمام بانک ها باعث شده تا تنها بانک مسکن امکان پرداخت وام مسکن را داشته باشد. بنابراین دریافت تسهیلات گران قیمت باعث شده تا نه تنها متقاضیان خرید بلکه سازندگان بخش خصوصی رغبتی برای ورود به ساخت و ساز از خود نشان ندهند.

پورحاجت تصریح کرد: کانال تأمین منابع مالی برای تولید مسکن از محل اوراق شرایط بسیار سختی دارد، بنابراین یکی از عوامل اصلی کاهش صدور پروانه ساختمانی و عدم رغبت بخش خصوصی برای ورود به بازار مسکن همین موضوع می تواند باشد.

هزینه کل خرید اوراق تسه به‌منظور اخذ وام مسکن در این روزها برای مجردها ۲۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و برای متأهلان ۴۳ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان برآورد می‌شود

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به‌منظور اخذ وام مسکن در این روزها برای مجردها ۲۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و برای متأهلان ۴۳ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان برآورد می‌شود.  
سودی اسمی که در قبال خرید اوراق در نظر گرفته ‌شده ۱۷.۵ درصد است. به این معنا که بایستی ۱۷.۵ درصد از وامی را که در قبال خرید خانه دریافت می‌شود طی بازه مشخصی به بانک پرداخت کنند. اما در شرایطی که برای دریافت وام مسکن از طریق خرید اوراق اقدام و بدون انتظار یک ساله طی شود علاوه بر این میزان هزینه خرید اوراق نیز به سایر هزینه‌های وام اضافه می‌شود.

میزان اقساط وام ۲۴۰ میلیون تومانی خرید مسکن
سقف وام خرید مسکن که در سال ۹۸ افزایش و برای افراد ۱۴۰ میلیون و برای زوجین ۲۴۰ میلیون تومان شد و با توجه به سود ۱۷.۵ درصدی و بازپرداخت ۱۲ ساله این وام، حداکثر اقساط برای هر فرد حدود دو میلیون و ۳۳۱ هزار تومان و برای زوجین حدود سه میلیون و ۹۹۷ هزار تومان خواهد بود. لذا افراد مجرد باید ۳۳۵ میلیون تومان و زوجین باید ۵۷۵ میلیون تومان بازپرداخت داشته باشند.  
البته اغلب فعالان بازار مسکن و مشاوران املاک این روزها به متقاضیان خرید مسکن توصیه می کنند که با توجه به رشد تورم و قیمت مسکن، خرید مسکن با اوراق و تسهیلات مسکن می تواند ارزش افزوده خوبی برای خریداران ملک داشته باشد.

سه روش خرید و معامله اوراق مسکن
اوراق امتیاز تسهیلات مسکن در بازار فرابورس معامله می‌شود. اشخاص به سه روش می‌توانند اوراق مسکن را معامله کنند: 
روش اول افتتاح حساب قرض‌الحسنه در بانک مسکن به مدت یک سال با بهره ۸ درصدی سقف این وام به تفکیک استان‌ها متفاوت است.
روش دوم مراجعه به بانک مسکن و افتتاح حساب سپرده ممتاز که در این حالت باید مبلغی را به ‌اندازه سه ماه در بانک نگه‌ دارند و پس از سه ماه بانک به ازای مبلغ پایه در نوبت اول سه برگ حق تقدم تسهیلات مسکن و در ماه‌های بعد در هرماه یک برگ به ازای هر مبلغ پایه به سپرده‌گذار اعطا می‌شود. این اوراق پانزدهم هرماه به سپرده‌گذار اعطا می‌شود که بعد از ماه اول قابلیت معامله دارد.
روش سوم افتتاح حساب در کارگزاری‌ها و کد آنلاین جهت خرید و فروش اوراق است.
 

کد خبر: ۴۸٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha