۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
تامین مالی واحدهای راکد توسط بورس/ معادن محبوس آزاد می شوند
معاون طرح و برنامه وزارت صمت در گفتگو با بازار:

تامین مالی واحدهای راکد توسط بورس/ معادن محبوس آزاد می شوند

زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: جلسات تأمین مالی با بنگاه‌های راکد در دستور کار قرار دارد که ۵۰ درصد آنها تمایل به تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، ۵ درصد عرضه سهام در بورس و ۴۵ درصد دیگر هر دو گزینه را انتخاب کرده‌اند.

سجاد صفری؛ بازار: «سعید زرندی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که برای تامین مالی واحدهای صنعتی و معدنی چه اقداماتی انجام داده اید؟ اظهار داشت: پذیرش شرکت های صنعتی و معدنی در بازار سرمایه، ارائه محصولات شرکت های صنعتی و معدنی در بورس کالا و انتشار اوراق بدهی و شناسایی حدود ۵۰۰ شرکت صنعتی و معدنی برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه از جمله اقداماتی است که برای تامین مالی واحدهای صنعتی و معدنی، انجام گرفته است.

وی افزود: از ۵۰۰ شرکت صنعتی و معدنی که شناسایی شده اند تا از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنند؛ تعداد ۲۷۵ شرکت از آن ها به منظور استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و پایش مستمر و مرحله به مرحله آنها برای راهنمایی، هماهنگی، تسهیل و تسریع در پذیرش و عرضه سهام و یا انتشار اوراق بدهی اعلام آمادگی کرده اند.

معاون وزیر صمت، تصریح کرد: از ۲۷۵ شرکتی که اعلام آمادگی برای پذیرش در بازار سرمایه، کرده اند؛ تاکنون تعداد ۱۲۲ شرکت از آن ها نسبت به عقد قرارداد با نهاد مالی و یا کارگزار مربوطه برای انجام فرآیند پذیرش و یا انتشار اوراق، اقدام کرده اند و از ابتدای سالجاری، تاکنون ۴۲ شرکت به مرحله پذیرش در بازار سرمایه رسیده‌اند.

این مقام مسئول، تاکید کرد: در پنج ماهه نخست سالجاری، برای پتروشیمی جم، فولاد مبارکه، بستنی دومینو و کرمان خودرو مبلغ ۳۹۰۰۰ میلیارد رالن اوراق بدهی منتشر شده است در صورتی که در سال گذشته (۹۸) مبلغ ۲۴۵۰۰ میلیارد رالد اوراق بدهی منتشر شده است.  

زرندی در ادامه، گفت: در سالجاری، ۶ محصول جدید شامل ریل آهن، تولوئن در بازار اصلی بورس کالا و شمش زاماک، چیپس چوب، کائوچوی طبیعی و نرمال پارافین در بازار فرعی بورس کالا پذیرش شده اند.  

وی درخصوص راه‌اندازی هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری و شرکت های سهامی عام پروژه، بیان کرد: برای راه‌اندازی ۱۰ شرکت سهامی عام‌پروژه، پیگیری ها و هماهنگی های لازم انجام گرفته است و همچنین برای طرح‌های منتخب و مهم با مشارکت تشکل‌ها و واحدهای تولیدی موفق در زمینه‌های پوشاک، صنایع غذایی، سیلیکون و پنل خورشیدی، ورق‌های فولادی، معادن طلا و ... اقداماتی انجام گرفته است.

اقداماتی برای آزادسازی معادن در حبس
معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که آزادسازی معادن در حبس، چه اقدماتی انجام داده اید، به بازار، گفت: برای آزادسازی معادن در حبس از طریق واگذاری مجوزهای معدنی در بورس، پیگیری ها و هماهنگی های لازم انجام گرفته است.  

زرندی اظهار داشت: به منظور آزاد سازی معادن در حبس با خانه معدن، اتاق‌ ایران، بورس کالای ایران، ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی برای عرضه پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری معادن در تابلوی بورس و یا جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری به جای آگهی مزایده، هماهنگی های لازم انجام گرفته است.

وی افزود: شناسایی معادن سلب صلاحیت شده و واگذاری در قالب تاسیس شرکت سهامی عام از جمله اقداماتی است که در دستور کار معاونت طرح و برنامه وزارت صمت قرار دارد. مجموع اقداماتی که به آنها اشاره شد با هدف متنوع‌سازی ابزارهای تأمین مالی و هدایت منابع موجود در جامعه و بازار سرمایه به سمت تولید و ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی بیشتر در بخش صنعت، معدن و تجارت بوده است. در همین راستا هماهنگی‌های لازم با اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران، تشکل‌ها و انجمن‌های بخش خصوصی و سایر نهادهای مرتبط به طور مداوم در دستور کار قرار دارد.

زرندی تصریح کرد: برای دستیابی به اهداف مورد نظر، بایستی اقداماتی از جمله، تسهیل و تسریع در فرآیند پذیرش و عرضه شرکت‌ها در بورس و فرابورس، معافیت مالیاتی و نقل و انتقال دارایی برای تشکیل شرکت‌های سهامی پروژه و یا صندوق پروژه، تسهیل و تسریع در صدور موافقت اصولی سازمان بورس در فرآیند انتشار اوراق بدهی، تسهیل و یا حذف استعلام از بانک مرکزی در ضمانت بانکی برای انتشار اوراق بدهی، تسهیل روش‌های ضمانت و عملیاتی شدن رتبه ‌بندی اعتباری برای تأمین مالی از طریق بازار پول و بازار سرمایه، لحاظ کردن مالیات بر ارزش ‌افزوده در گواهی سپرده کالایی فقط برای عرضه‌ کننده کالا و تحویل گیرنده نهایی (نه معاملات میانی و متعدد این اوراق، مطابق با تبصره «۱» ماده «۱۴۳» مکرر قانون مالیات‌های مستقیم)، عملیاتی شدن دستورالعمل اجرایی ثبت تبدیل شرکت‌های تجاری موضوع نامه شماره ۱۶۶۲۴/۳۳۹۹۲ مورخ ۲۳/۲/۱۳۹۹معاونت حقوقی ریاست جمهوری و اصلاح دستورالعمل تأمین مالی جمعی را در دستور کار قرار داد.

جلسات تأمین مالی با بنگاه ها در دستور کار
معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که برای احیاء طرح‌های راکد و واحدهای غیر فعال، چه برنامه هایی مدنظر دارید؟ به بازار، گفت: در راستای احیاء طرح‌های راکد به ‌صاحبان طرح‌ های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰درصد از طریق پیام کوتاه درخصوص مشارکت و یا واگذاری پروژه ها به سایر سرمایه‌گذاران اطلاع رسانی شده است.

زرندی اظهار داشت: ۶۰۰ بنگاه با مجموع سرمایه‌گذاری ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی و مجموع اشتغالزایی ۱۷هزار نفری، درخصوص، مشارکت یا واگذاری پروژه ها، اعلام آمادگی کرده اند که  ۶۵ درصد آن ها تمایل به مشارکت و ۳۵ درصد دیگر، تمایل به واگذاری پروژه های خود داشته اند.  

وی افزود: همچنین از طریق پیام کوتاه به صاحبان طرح‌های نیمه‌ تمام بالای ۶۰ درصد، جهت تأمین مالی از طریق بازار سرمایه اطلاع رسانی شده است که ۴۰۰ بنگاه با مجموع سرمایه‌گذاری حدود ۳۸۰۰میلیارد تومانی و اشتغالزایی ۱۲هزارنفری اعلام آمادگی کرده اند.

معاون وزیر صمت در پایان، گفت: جلسات تأمین مالی با این بنگاه‌ها در دستور کار قرار دارد که ۵۰ درصد آنها تمایل به تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، ۵ درصد عرضه سهام در بورس و ۴۵ درصد دیگر هر دو گزینه را انتخاب کرده‌اند.

کد خبر: ۴۸٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha