۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
ساختار صمت نیاز به تغییرات جدی دارد/ یک شخص نمی تواند برای بخش تجارت کاری انجام دهد
واکنشها به انتساب معاون بازرگانی

ساختار صمت نیاز به تغییرات جدی دارد/ یک شخص نمی تواند برای بخش تجارت کاری انجام دهد

«عباس قبادی» طی حکمی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت بعنوان معاون بازرگانی داخلی این وزارتخانه، منصوب شد و با توجه به جایگاه ویژه این معاونت در تنظیم بازار، صادرات و واردات و... بایستی منتظر ماند که آیا وی می تواند مشکلات موجود در این حوزه را مرتفع کند.

سجاد صفری؛ بازار: «علیرضا رزم حسینی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، دیروز (یکشنبه ۲۷ مهر ۹۹) در حکمی «عباس قبادی» را به عنوان معاون بازرگانی داخلی این وزارتخانه معرفی کرد.

معاونت بازرگانی وزارت صمت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بسیاری از اقتصاددانان و حتی رییس جمهوری بر این عقیده هستند که بایستی معاونت بازرگانی وزارت صمت تفکیک شود و بعنوان وزارتخانه ای مستقل از وزارت صنعت و معدن فعالیت کند. معاونت بازرگانی وزارت صمت علاوه بر اینکه، بایستی بر قیمت کالاها در بازار، نظارت کافی داشته باشد و بر تنظیم بازار مدیریت داشته باشد بایستی در حوزه تجارت نیز، با برنامه های موثر و سازنده، موجب رونق صادرات و واردات شود.
حدود ۹ ماه به پایان کار دولت دوازدهم باقی مانده است و اینکه وزیر صمت که به تازگی، سکاندار این وزارتخانه شده است تصمیم بر این گرفته است که در این وزارتخانه تغییر و تحول ایجاد کند و افراد جدید را بعنوان معاون انتخاب کند امری بدیهی است و مهمتر این است که آیا افراد جدید در پست های مدیریتی این وزارتخانه، خواهند توانست در مدت کوتاهی که در اختیار دارند عملکرد مناسبی داشته باشند و وزیر صمت را در هدایت بهتر و موثرتر این وزارتخانه همراهی کنند در گذر زمان، مشخص خواهد شد.
البته نباید به سادگی از کنار این موضوع، عبور کرد که وزیر صمت به خوبی از مشکلات موجود در وزارت متبوع خود آگاه است و اگر شخصی را به سمتی انتخاب می کند به توانایی ها و مدیریت وی اعتماد دارد.  
قبادی که دیروز با حکم وزیر صمت بعنوان معاون بازرگانی داخلی این وزارتخانه منصوب شد؛ علاوه بر تجربه صنعت نمایشگاهی و معاونت امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، عضویت در هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی و همچنین مدیریت نمایشگاه های داخلی و خارجی این شرکت، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و عضویت در هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را در کارنامه خود دارد.
با نگاهی به سوابق مدیریتی و اجرایی قبادی، می توان به این نتیجه رسید که وزیر صمت با استناد به سابقه ایشان در پست های مختلف و نیز تجربه و برنامه های وی برای هدایت معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت، ایشان را به این سمت منصوب کرده اند.
درخصوص انتصاب «عباس قبادی» به سمت معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت با دو کارشناس حوزه صنعت، معدن و تجارت به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

در شرایط کنونی، نباید از یک شخص، انتظار داشت که به تنهایی بتواند اوضاع را مدیریت کند و شرایط بهتری را رقم بزند؛ بلکه همه باید به او کمک کنند تا وی بتواند مشکلات موجود در حیطه مدیریت خود را مرتفع کند

همه باید با هم همسو باشند
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که انتخاب «عباس قبادی» بعنوان معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت می تواند گره از مشکلات موجود در این حوزه را باز کند؟ گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت با نگاهی به سابقه مدیریتی و اجرایی قبادی به نتیجه رسیده است که وی را بعنوان معاونت بازرگانی داخلی این وزارتخانه منصوب کند.
«محمدرضا مرتضوی» اظهار داشت: رزم حسینی، برنامه ها و اهداف قبادی را مطالعه کرده و به این نتیجه رسیده است که در شرایط کنونی وی می تواند این معاونت را هدایت کند و بر بازار نظارت داشته باشد.
وی افزود: در شرایط کنونی، وقتی شخصی، سمتی را می پذیرد بایستی همگی به او کمک کنند تا بتواند به درستی برنامه های خود را برای بهبود شرایط، اجرا کند و وقتی که قبادی این سمت را پذیرفته است این بدین معنا است که وی می تواند اوضاع کنونی این معاونت را اداره و مدیریت کند.
این مقام مسئول، بیان کرد: شرایط کنونی کشور، به گونه ای است که همه افراد فارغ از جناح ها و گرایش های سیاسی ای که دارند بایستی دست در دست هم بگذارند و با همدیگر همسو شوند تا بتوانند گره ای از مشکلات کشور و جامعه را باز کنند.
مرتضوی تصریح کرد: در زمان جنگ تحمیلی، کشور، آنچنان، مدیران با سابقه را در اختیار نداشت ولی چون همه با هم همسو بودند توانستند که شرایط آن زمان، را به خوبی مدیریت کنند ولی در حال حاضر، کشور مدیران باسابقه و کاربلدی را در اختیار دارد ولی نیاز است که همه فراجناحی عمل کنند و درگیری های سیاسی را کنار بگذارند تا بتوانند با همفکری همدیگر شرایط بوجود آمده را مدیریت کنند.
رییس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران در ادامه، گفت: در شرایط کنونی، نباید از یک شخص، انتظار داشت که به تنهایی بتواند اوضاع را مدیریت کند و شرایط بهتری را رقم بزند؛ بلکه همه باید به او کمک کنند تا وی بتواند مشکلات موجود در حیطه مدیریت خود را مرتفع کند.

مرتضوی اظهار داشت: بایستی برای رفع مشکلات موجود از امکانات همه دستگاه ها استفاده کرد و همه باید با هم همسو و همفکر شوند و به افراد با تجربه در حوزه های مختلف کمک کنند تا بتوانیم از سد مشکلات عبور کنیم؛ افراد هم باید گرایش های سیاسی را کنار بگذارند و به مشکلات موجود در کشور نگاهی ملی داشته باشند و درگیری های سیاسی و تسویه حساب های شخصی را برای وقت دیگری بگذارند.

مشکلات با ورود و خروج مدیران حل نمی شود
رییس اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان و عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که وزیر صنعت، معدن و تجارت «عباس قبادی» را به سمت معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت منصوب کردند و نظر شما در این خصوص، چیست؟ گفت: در ساختار دولتی، اگر سیاست گذار، سیاست درستی را اتخاذ نکند هر مدیری هم به سرکار بیاید متاسفانه، نمی تواند موفق عمل کند؛ تغییر افراد تنها منجر به این می شود که سیاست ها شتاب بیشتری داشته باشند.
امیر عابدی اظهار داشت: وقتی شخصی به سمتی منصوب می شود اگر جسارت مدیریتی در او وجود داشته باشد و روحیه بسیجی بودن در اقدامات کار را داشته باشد می تواند موفق عمل کند.
وی افزود: ساختار وزارت صمت نیاز به تغییرات بسیاری دارد تا شاهد این باشیم مشکلات موجود در این وزارتخانه، مرتفع شود؛ بعید می دانم که با خروج یک مدیر و ورود مدیر دیگر، شاهد این باشیم که مشکلات وزارت صمت که وزارتخانه استراتژیکی است حل شود.
این مقام مسئول، تصریح کرد: وقتی که مدیری به سر کار می آید می خواهد افرادی را در کنار خود داشته باشد که با او همخوانی و هماهنگی بیشتری داشته باشند و با توجه به اینکه ۹ ماه به پایان دولت دوازدهم وقت باقی مانده است بهتر است که برای حل مشکلات مردم چاره ای بیندیشیند و اعتقاد دارم یک روز کار مفید انجام دادن بهتر از ۴ سال سخنوری است.
عابدی تاکید کرد: وزارت صمت با مشکلات بسیاری روبرو است و بایستی وقت را هدر ندهند و برای حل مشکلات مردم و جامعه تلاش کنند و از تمام ظرفیت ها در این راستا استفاده کنند و از این وزارتخانه، صیانت کنند.
وی در پایان، گفت: هر مدیری که بر سر کار می آید مورد تایید نظام است و در حال حاضر، وزارت صمت شرایط مناسبی ندارد و امیدوار هستیم که افرادی در این وزارتخانه، سمت دارند بتوانند به درستی به وظایف خود عمل کنند.

کد خبر: ۴۸٬۳۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha