۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
ترامپ مانع ورود فدرال رزرو به محدوده تغییرات آب و هو است
تلاش بانک های مرکزی جهت حل مسئله تغییرات اقلیمی

ترامپ مانع ورود فدرال رزرو به محدوده تغییرات آب و هو است

به علت پیامدهای اقتصادی تغییرات اقلیمی، بانک های مرکزی کشورهای مختلف جهت حل این مسئله تلاش می کنند.

بازار، فاطمه محمدی پور: بزرگترین بانکهای مرکزی جهان نسبت به خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی واکنش نشان داده و برخی از آنها حتی اقداماتی جهت حل این مسئله انجام می دهند. این بانک ها معتقدند که  باید به گرم شدن زمین واکنش نشان دهند زیرا  تغییرات آب و هوایی این پتانسیل را دارد که اقتصاد جهانی را مختل کند. تمرکز جدید بانک های مرکزی بر مسئله تغییرات آب و هوایی سؤالاتی را مطرح کرده است از جمله اینکه آیا بانک ها در مسیر اشتباه قرار دارند؟ و اینکه آیا ابزار آنها حتی در این زمینه موثر خواهد بود؟ عدهای معتقدند بانک های مرکزی می توانند بر مسئله تغییرات آب و هوا موثر باشند و حتی باید اقدامات بیشتری جهت حل آن انجام دهند.

1. چرا بانک های مرکزی به این موضوع علاقمند شده اند؟

تحقیقات نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی بزرگترین تهدید بلند مدت برای اقتصاد جهانی است - از جمله تورم و ثبات مالی که بانک های مرکزی بر آنها نظارت دارند. با گرم شدن کره زمین اقتصادهای جهان به احتمال زیاد از چند طریق تحت تأثیر قرار می گیرند، از بهره وری پایین در مزارع کشاورزی و اماکن ساختمانی گرفته تا افزایش مرگ و میر و مهاجرت انسانها و حیوانات. علاوه بر این آسیب ناشی از بلایای طبیعی از جمله سیلاب ساحلی که می تواند تا سال 2100 به تریلیون ها دلار برسد، نیز بسیار نگران کننده است و خطراتی برای سیستم مالی جهانی ایجاد خواهد کرد.

2.  این خطرات چیست؟

در سال 2015 ، «مارک کارنی» رئیس بانک مرکزی انگلیس، در مورد فاجعه تغییرات جوی و به طور خاص در مورد رویدادهای قیمت گذاری مجدد هشدار داد. قیمت گذاری مجدد شامل خسارات جسمی است که ارزش دارایی ها را از بین می برد، بدهی های جدیدبه شرکت ها تحمیل می کند و به شدت قیمت بیمه را بالا می برد. خطر دیگر: رکود ناگهانی در ارزش برخی دارایی ها به دلیل اقدامات شدید دولت برای مقابله با تغییرات آب و هواست. کارنی افزود: سرعت انجام چنین قیمت گذاری مجددی نامشخص است و می تواند برای ثبات مالی تعیین کننده باشد.

3. ماحصل سخنرانی «مارک کارنی» چه بود؟

دو سال بعد ، کارنی و چند نفر از همکاران خود شبکه ای را برای برای سبز کردن سیستم مالی ایجاد کردند، گروهی متشکل از 50 بانک مرکزی و گروه های مرتبط که  تحقیقات و راه حل های احتمالی جهت حل مسئله آب و هوا را مد نظر قرار دارند. در سال 2019 ، این گروه مجموعه ای از دستورالعمل ها را مطرح کردند و  به سایر بانک های مرکزی هشدار دادند در معرض خطر تغییرات آب و هوایی قرار دارند.برای  بسیاری از آنها صرف این واقعیت که بانک های مرکزی در مورد این چالش صحبت می کنند از اهمیت بالایی برخوردار است.

4.  بانکهای مرکزی چه کاری انجام می دهند؟

هر کدام بسته به وظیفه قانونی و اولویتهای دولت خود رویکرد خاص خود را دارند: بانک مرکزی چین سرمایه گذاری مستقیم در پروژه های پایدار را فراهم می کند، صدور اوراق سبز را تشویق می کند و حتی وام های آلاینده ها را محدود می کند. بانک مرکزی کانادا برنامه ای تحقیقاتی را در مورد تغییرات آب و هوا در پایان سال 2019 اعلام کرد.  بانک مرکزی انگلیس در زمینه بیمه وآزمون بانکها در مورد چگونگی مواجهه با وقایع اقلیمی و مقررات جدید احتمالی تلاش می کند.

بانک مرکزی سوئد در سال گذشته مقداری از اوراق قرضه کانادا و استرالیا را فروخت زیرا این مناطق به شدت وابسته به تولید سوخت های فسیلی هستند. فدرال رزرو یا بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا  در ماه نوامبر میزبان کنفرانس تغییرات آب و هوا بود و در حال انجام تحقیقات در این زمینه است. بانک مرکزی اروپا تصمیم دارد تغییرات آب و هوا را در بررسی سیاست های پولی خود مد نظر قرار دهد و «کریستین لاگارد» متعهد شده است تغییرات آب و هوایی را به عنوان یک «مأموریت مهم» مد نظر قرار دهد.  

5. دیگر اقدامات بانک های مرکزی چیست؟

پس از بحران مالی در سال 2008 ، صندوق های فدرال، بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی ژاپن به اصطلاح تسهیل کمی  یا QE را دنبال کردند. آنها تریلیون ها دلار اوراق قرضه خریداری کردند تا اقتصادهای خود را با پایین آمدن نرخ بهره بلند مدت تحریک کنند.  QE Green بخشی از خرید اوراق قرضه یک بانک مرکزی را به سمت پروژه های سبز و شرکتها می برد و هزینه های وام را برای آن صنعت پایین می آورد. بازار اوراق قرضه سبز در حال حاضر کمی بیش از نیم تریلیون دلار است.

6.  بانک های مرکزی چه اقدامات دیگری می توانند انجام دهند؟

بانک های مرکزی از طریق ایجاد مقررات و انجام تحقیقات می توانند تأثیر گذار باشند. تحقیقات غیرمستقیم ترین مسیر است ، هر چند سیاست گذاران را آگاه می کند. تحقیقات معمولاً اولین قدم بانک مرکزی است. بانک های مرکزی می توانند از قدرت نظارتی خود برای انجام کارها استفاده کنند از جمله بانک ها را مجبور به محاسبه و افشای خطرات مربوط به آب و هوا کنند و می توانند سناریوهای وقایع ناشی از تغییرات آب و هوا را برای اطمینان از آماده شدن بانک ها برای خسارات طرح کنند. این مهم می تواند بر کاهش میل بانک ها برای سرمایه گذاری های سوخت های فسیلی یا وام دادن و ایجاد انرژی های جایگزین تاثیر داشته باشد.

7.  بانک های مرکزی چه کاری نمی توانند انجام دهند؟

سیاست های پولی که اصلی ترین راه برای اقدام بانک مرکزی است، ابزاری بی پرده می باشد - پایین آمدن نرخ بهره در هیئت مدیره باعث می شود وام نه تنها برای شرکت های سبز، بلکه برای هر شرکت دیگری از جمله آلاینده ها جذاب تر شود. محدودیت های دیگری برای عملکرد بانک مرکزی وجود دارد: آنها به طور کلی قادر به ایجاد قوانین جدید یا حتی مقررات نیستند مگر تفسیر قوانین و مقرارت. هنگامی که اهداف آنها با اولویت های دولت منتخب مغایرت داشته باشند، آنها سعی می کنند اولویت های دولت منتخب را در نظر گیرند.

8. چرا برخی از بانک های مرکزی در این مسئله درگیر نشده اند؟

دو اقتصاد از 10 اقتصاد بزرگ جزء این گروه نیستند: برزیل و ایالات متحده آمریکا.  در حال حاضرهدف رئیس جمهور ترامپ جلوگیری از درگیری های بیشتر فدرال رزرو با مسئله تغییرات آب و هواست. منتقدین استدلال می کنند که مسئله تغییرات آب و هوا مربوط به بانک مرکزی که فقط می تواند اقتصادها را بطور غیر مستقیم تحت تاثیر قرار دهد نیست و این امر باید به سیاستمداران واگذار شود که می توانند به طور مستقیم آن را مورد بررسی قرار دهند. برخی نیز تغییرات آب و هوا را بحث برانگیز می دانند و معتقدند ورود بانک مرکزی به این حیطه ، درها را برای نفوذ سیاسی بیشتر باز خواهد کرد. سرانجام این استدلال مطرح شده است: به دلیل اینکه افق زمانی برای سیاست های پولی حدود 2-3 سال بوده و زمان های تغییر اقلیم بسیار طولانی تر است، بانک های مرکزی نمی توانند تاثیر معناداری بر مسئله تغییرات اقلیمی و حل آن داشته باشند.

کد خبر: ۴٬۸۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha