۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۸
قامت خمیده اقتصاد گردشگری همدان زیر سایه کرونا/ تسهیلات گره گشا نبود
بازار گزارش می‌دهد؛

قامت خمیده اقتصاد گردشگری همدان زیر سایه کرونا/ تسهیلات گره گشا نبود

همدان- شیوع ویروس کرونا در حالی به هشت ماهه شدنش نزدیک می‌شود که تن نحیف اقتصاد گردشگری همدان هر روز ضعیف‌تر و قامتش خمیده‌تر می‌شود و تسهیلات حمایتی نیز گره‌ای نگشوده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: گردشگری صنعتی سفید است که در عین آن که می‌تواند مولد و اشتغالزا و البته درآمدزا باشد کمترین آسیب‌ها را به زمین وارد می‌سازد؛ اما این صنعت، بسیار متاثر شرایط آب و هوایی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و این روزها بهداشتی قرار دارد.

موضوعی که این روزها می‌توان به عینه گفت که وارد چالش شده است؛ از تعطیلی هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی و خانه مسافرها و هتل آپارتمان‌ها گرفته تا خاموش شدن چراغ موزه‌ها و مراکز تفریحی و گردشگری؛ از همان روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا، تعطیلی‌ها و راکد ماندن‌ها و کسادی بازار عایدی فعالان حوزه گردشگری بوده و تا امروز که قریب به هشت ماه از این ماجرا می‌گذرد، باز هم شاهد همین روند هستیم.

اما به راستی تن نحیف گردشگری همدان که به گفته بسیاری این روزها در کما رفته است تا کی قرار است ساکن ماندن اقتصاد گردشگری را شاهد باشد؟

البته تسهیلات حمایتی در این زمینه مدنظر قرار گرفت تا شاید بتوان این وضعیت را تاحدی در مسیر دیگری پیش برد اما گویی این تسهیلات هم با استقبال روبرو نشد؛ در این خصوص صحبت‌هایی با علی خاکسار؛ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان، مهرداد ضیایی مهر؛ رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان و یکی از مدیران خانه‌های بوم گردی در استان همدان داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

۶۴ درصد از فعالان گردشگری همدان از تسهیلات کرونا استقبال نکردند
علی خاکسار در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه از تعداد ۱۸۰ واحد و تاسیسات گردشگری در استان همدان، ۶۶ واحد برای دریافت تسهیلات کرونا ثبت‌نام کرده‌اند، عنوان کرد: این ۶۶ واحد، تعداد ۷۴۵ نفر جمعیت را تشکیل می‌دهند.

معاون گردشگری اداره کل صنایع‌دستی، گردشگری و میراث فرهنگی استان همدان با بیان اینکه تسهیلات موردتایید در این راستا برابر ۱۰ میلیارد تومان است، عنوان کرد: از این میزان، بالغ بر پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آن پرداخت شده است.

تعداد افراد غیربیمه‌ای ثبت‌نامی در حوزه گردشگری استان برای دریافت تسهیلات کرونا ۲۵ نفر است

خاکسار با بیان اینکه افرادی که غیربیمه‌ای بودند، از تسهیلات شش تا ۱۲ میلیون تومانی بهره‌مند می‌شدند، مطرح کرد: تعداد افراد غیربیمه‌ای ثبت‌نامی در حوزه گردشگری استان برای دریافت تسهیلات کرونا ۲۵ نفر است.

وی به عدم استقبال مناسب فعالان تاسیسات گردشگری همدان از دریافت تسهیلات اشاره کرد و گفت: از آن جا که زمان شروع بازپرداخت‌های این تسهیلات سه ماه بعد اعلام شده بود و فعالین این صنعت نمی‌دانستند که دقیقاً کارشان را از چه زمانی باید آغاز کنند و هم چنین تسهیلات با سود ۱۲ درصدی در نظر گرفته شده بود؛ شاهد استقبال واحدهای گردشگری همدان از آن نبودیم.

139305112010085623331634.jpg

مهرداد ضیایی مهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه راهنمایان گردشگری نزدیک به دو سال است که شاهد رکود گردشگری و مشکلات کسب و کارشان هستند، گفت: از وقوع سیل در سال ۹۸ گرفته تا سایر حوادث و ختم شدن آن به شیوع ویروس کرونا در اسفندماه سال ۹۸ همه و همه موجب شد که کسب و کار راهنمایان گردشگری تعطیل شود.

در استان همدان تعداد ۱۴۰ راهنمای گردشگری وجود دارد که این روزها شاهد آنیم که به سبب ممنوعیت سفرها و محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی تورهای گردشگری بیکار شده اند و کسب و کار دیگری ندارند

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان در این زمینه ادامه داد: در استان همدان تعداد ۱۴۰ راهنمای گردشگری وجود دارد که این روزها شاهد آنیم که به سبب ممنوعیت سفرها و محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی تورهای گردشگری بیکار شده اند و کسب و کار دیگری ندارند.

وی عنوان کرد: برخی از فعالان این حوزه برای امرار معاش به سمت مشاغل دیگری روی آورده اند و این امر موجب می‌شود که ما نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده خود را در این حوزه از دست بدهیم.

ضیایی مهر با بیان اینکه این روند به ضرر آینده گردشگری خواهد بود، گفت: حمایت‌های خوبی از راهنمایان گردشگری در دوران هشت ماهه شیوع ویروس کرونا نشد و این امر موجب شد تا در این دوران به جای آنکه راهنمایان گردشگری توانمندتر شوند و آموزش‌های لازم را ببینند، از این حوزه فاصله بگیرند.

وی ادامه داد: در صورتی که روزی این وضعیت خاتمه پیدا کند، بازگشت به نقطه اولیه مشکل خواهد بود و تبدیل این راهنمایان گردشگری به راهنمایان حرفه‌ای زمانبر خواهد بود.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان همدان در خصوص دریافت تسهیلات کرونایی نیز بیان کرد: متاسفانه از آن جا که به افرادی که فاقد بیمه بودند تسهیلات کمی اعطا می‌شد، شاهد عدم استقبال مناسب از سوی راهنمایان گردشگری برای دریافت این تسهیلات که با سود ۱۲ درصد مدنظر بود، هستیم.

ضیایی مهر با اشاره به اینکه راهنمایان گردشگری علی رغم این که مجلس زیرپوشش بودن آنها را در بیمه تامین اجتماعی مصوب کرده است، اما فاقد بیمه هستند؛ گفت: به راهنمایان گردشگری تسهیلات ۶ میلیون تومانی با سود ۱۲ درصد تعلق می‌گرفت و همین موضوع باعث نارضایتی‌های فعالین این حوزه و عدم استقبال از آن شد یعنی همین تسهیلات نیز کمکی به فعالین این حوزه نکرد.

وی در این راستا خاطرنشان کرد: راهنمایان گردشگری استان همدان نیازمند کمک‌های بلاعوض استانی و کشوری هستند، موضوعی که اگر محقق نشود هم چنان شاهد فاصله گرفتن نیروهای متخصص این حوزه خواهیم بود.

این روزها هیچ درآمدی ندارم
مدیر یکی از خانه‌های بوم گردی در استان همدان نیز که در دوران تعطیلی و وضعیت نیمه تعطیل خانه‌ بوم گردی خود است در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه اوضاع نامناسبی را این روزها تجربه می‌کنم، گفت: با بدترین شرایط این روزها را می‌گذرانیم چراکه شیوع ویروس کرونا نه تنها سفر را با چالش روبرو کرد بلکه منجر به تعطیلی خانه‌های بوم گردی شد و این روزها نیز به علت نگرانی از درگیری خودمان با این ویروس، بسیار محتاطانه رفتار می‌کنیم.

این جوان همدانی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته، بیش از ۹۵ درصد کاهش درآمد داشته است، عنوان کرد: یک نیروی فعال در اقامتگاه بوم گردی ام مشغول به کار بود اما الان هنر کنم، خرج خودم را می‌توانم بدهم درحالی که واقعاً درآمدی این روزها ندارم و آن فرد هم بیکار شد.

وی با اشاره به اینکه مسئولین مربوطه در سطح استانی باید به این موضوع توجه کنند که بسیاری از فعالین این حوزه، تمامی درآمد و شغلشان معطوف به اقامتگاه‌های بوم گردی بوده است، خواستار حمایت از مدیران و فعالین در حوزه اقامتگاه‌های بوم گردی استان همدان شد.

این مدیر خانه بوم گردی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: به سبب اینکه بسیاری از فعالین این حوزه، بیمه تامین اجتماعی ندارند، تنها تسهیلات کرونا شش میلیون تومان عایدمان شد که از سویی  مبلغ آن کم و سود آن ۱۲ درصد است و از سویی، حتی در بازپرداخت آن نیز دچار مشکل هستیم چراکه بازپرداخت آن به نحوی بود که دریافت اقساط آن شروع شده و در حال حاضر، قسط‌های این تسهیلات هم عقب افتاده است.

saregol_980909115839476.jpg

وی در ادامه گفتگو با اشاره به اینکه امیدوار بودیم که چراغ کارمان با حمایت‌ها روشن بماند، افزود: از ما حمایتی نشد حال آن که باید تسهیلاتی با سود کم برای فعالین خانه‌های بوم گردی و در مجموع فعالین حوزه گردشگری مدنظر قرار می‌دادند چراکه ما منبع درآمدی دیگری نداریم و این روزها، به نان شبمان هم محتاج می‌شویم.

این جوان همدانی در پایان ضمن ابراز ناراحتی گفت: کاش می‌دانستیم این وضعیت چه زمانی تمام می‌شود که برای آینده برنامه ریزی می‌کردیم اما حال، من جوانِ روستایی که دلخوش به اقامتگاه بوم گردی بودم، وضعیت نابه سامان و آینده‌ای نامعلوم را پیش رو دارم.

به راستی این روزها، پس از گذشت قریب به ۸ ماه شاهدیم که تن نحیف اقتصاد گردشگری در همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین هر روز ضعیف‌تر و قامتش خمیده‌تر می‌شود و زمان آن رسیده تا مسئولین استانی که همواره شعارها و البته وعده‌هایشان رنگ و بوی گردشگری به خود دارد، قدمی بردارند و آستین‌ها را بالا بزنند و فکری برای فعالین حوزه گردشگری کنند.

هر روز که می‌گذرد در تمامی زمینه‌های گردشگری شاهدیم که استان همدان یک پله به عقب برمی گردد و تمامی داشته‌های خود را که طی این سال‌ها و فعالیت‌های فعالین این عرصه و البته در خلال برگزاری رویدادهای بین المللی و هزینه کردهای آن به دست آورده، از دست می‌دهد و با خیل جمعیت بیکارانی روبرو می شود؛ راهی که جبران آن بسیار زمانبر و شاید غیرممکن باشد.

کد خبر: ۴۸٬۶۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha