۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
روغن نباتی در فروشگاه‌های آذربایجان شرقی نایاب شد/ بازهم پای دولت درمیان است
بازار گزارش می‌دهد؛

روغن نباتی در فروشگاه‌های آذربایجان شرقی نایاب شد/ بازهم پای دولت درمیان است

تبریز- موضوع کمبود روغن نباتی در فروشگاه ها به آذربایجان شرقی نیز کشیده شده است و برخی از عمده فروشی های شهر تبریز نیز از پخش روغن در بازار به دلایل نامعلومی خودداری می کنند.

بازار؛ گروه استان ها: شرایط اقتصادی کشور به سمتی در حرکت است که هر روز شاهد دو پدیده «گرانی» و «گرانفروشی» در کنار پدیده «کمبود» کالاهای اساسی در بازار هستیم.

بعداز گرانی و کمبود نان و تخم مرغ در شهر تبریز و برخی از شهرهای بزرگ آذربایجان شرقی، حالا نوبت به روغن نباتی رسیده که چند روزی است کمیاب شده است.

برخی‌ها می‌گویند تحریم ها باعث تامین نشدن مواد اولیه برای تولید روغن نباتی در کشور شده است و برخی نیز اظهار می کنند ارز ۴۲۰۰ تومانی روغن تخصیص داده نمی شود و این دلیل کمبود و گرانی روغن شده است.

در این بین برخی دیگر معتقد هستند که مواد اولیه روغن نباتی تراریخته است و برای همین دولت جلوی وارداتش را گرفته است.

نوسان قیمت روغن نباتی ۵ کیلویی از ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان
بررسی خبرنگار بازار در شهر تبریز حاکی از آن است که بسیاری از فروشگاه های شهر تبریز روغن نباتی برای فروش ندارند و همچنین برخی دیگر نیز روغن های پنج کیلوگرمی را به قیمت ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسانند.

این در حالی است که چند ماه پیش قیمت روغن نباتی با این وزن حدود ۴۰ هزار تومان بود.

برای بررسی بیشتر این موضوع به چند عمده فروشی روغن در بازار دارایی تبریز سری زدیم.

دولت به روغن هم رحم نکرد
یکی از عمده فروشان بازار تبریز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: دولت به روغن هم رحم نکرد و خود مسئولان مربوطه باعث گرانی و کمبود روغن به عنوان کالای اساسی در بازار شدند.

عیسی پولادی با بیان اینکه مواد اولیه برای تولید روغن وارداتی است، افزود: با افزایش نرخ دلار در کشور شاهد حذف یارانه ۴۲۰۰ تومانی در این خصوص بودیم که اکنون تولید کننده رغبتی برای واردات مواد اولیه روغن با دلار ۳۰ هزار تومانی ندارد.

وی افزود: همه این عوامل باعث شده است تا کارخانجات روغن در کشور تولید روغن نباتی را کاهش دهند و در نتیجه تقاضا بر عرضه پیشی گرفته و شاهد کمبود روغن نباتی در بسیاری از شهرها همچون تبریز هستیم.

نیمرو هم یک غذای لاکچری شد
یکی از شهروندان تبریزی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: چند هفته ای بود که قیمت نان افزایش داشت و بعداز آن نوبت به تخم مرغ رسید که کیلویی از ۱۵ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان برسد و حالا نوبت روغن است.

رضا حسن زاده افزود: وضعیت درآمدی و همچنین گرانی ها باعث شده تا بسیاری از مردم غذاهای ساده ای همچون نیمرو مصرف کنند که حالا با گرانی نان، تخم مرغ و روغن این غذا نیز از سفره ها پر می کشد و به یک غذای لاکچری تبدیل می شود.

روغن در بازار کمیاب شده و برخی از فروشگاه ها نیز که روغن نباتی در انبار دارند قیمت ها را دو برابر افزایش داده اند

وی ادامه داد: روغن در بازار کمیاب شده و برخی از فروشگاه ها نیز که روغن نباتی در انبار دارند قیمت ها را دو برابر افزایش داده اند.

وی با انتقاد شدید از عملکرد اقتصادی دولت اظهار داشت: درآمد و حقوق ثابت مانده است ولی شاهد افزایش روز شمار قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم هستیم.

قیمت روغن؛ الان یا الان!
یکی از سوپرمارکت داران شهر تبریز نیز در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: فروشندگان از گرانی و کاهش رغبت مردم به خرید گلایه دارند و مردم هم قدرت خرید ندارند و برای همین مشکلات زیادی متوجه ما فروشندگان خرد است.

اسماعیل بقالی افزود: وقتی روغن ارزان بود هر روز بالای ۱۰ عدد روغن نباتی پنج کیلویی به فروش می رساندم و سود خوبی هم باقی می ماند ولی حالا دیگر وضعیت فرق کرده و با اینکه قیمت رشد داشته ولی خریداران کاهش چشمگیری داشته اند.

وی افزود: زمانی قیمت دلار را می گفتند الان یا الان، چراکه لحظه ای قیمت ها متفاوت بود ولی اکنون نیز روغن بدین شکل شده است چراکه هر چند ساعت یکبار از شرکت و عمده فروشی تماس می گیرند و قیمت جدید به ما اعلام می کنند.

تلاش سازمان صمت آذربایجان شرقی برای کنترل بازار روغن نباتی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار از تلاش سازمان صمت این استان برای کنترل بازار روغن نباتی خبر داد و افزود: قیمت ها چندان رشدی نکرده است ولی تلاش می کنیم تا موضوع کمبود روغن نباتی در فروشگاه ها حل شود.

حبیب امین زاده با تاکید بر اینکه روز گذشته ۲۰۰ تن روغن نباتی در فروشگاه های استان توزیع شد، ادامه داد: امروز نیز ۶۰۰ تن دیگر بین بنکداران و عوامل پخش مواد غذایی در شهر تبریز و فروشگاه های زنجیره ای توزیع می شود.

وی مشکل کمبود روغن نباتی را یک موضوع کشوری اعلام کرد و گفت: برای حل این مشکل بیش از دو هزار و ۴۰۰ تن  روغن نباتی به آذربایجان شرقی اختصاص یافته است که به تدریج وارد بازار می شود.

روغن های سهمیه ای به قیمت مصوب باید پخش شود
در این بین برخی از شهروندان نیز که موفق به خرید روغن نباتی شده بودند از قیمت بالای آن گله مند بودند که در این خصوص معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی به خبرنگار بازار گفت: روغن های سهمیه ای به قیمت مصوب باید بین مردم پخش شود.

علی جهانگیری افزود: نظارت بر بازار کالاهای اساسی تشدید شده و با متخلفان و محتکران به شدت برخورد می شود.

با تمام این اوصاف به نظر می رسد حذف دلار یارانه ای برای کالاهای اساسی باعث به هم ریختن بازار شده است و قیمت بسیاری از اجناس را بالا برده که ضروری است مسئولان مربوطه اقدامی برای آرامش بازار و تثبیت قیمت ها انجام دهند.

کد خبر: ۴۸٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha