۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
گزارش رسانه معروف آمریکایی از وضعیت اقتصادی ایران
در تحریم و کرونا، تولید ایرانی رونق دارند

گزارش رسانه معروف آمریکایی از وضعیت اقتصادی ایران

در این روزها که به دلیل تحریم اقتصادی و افت ارزش پول ملی، کالاهای وارداتی غیر ضروری در بازار مشاهده نمی شود، فرصتی در اختیار کسب و کارهای ایرانی قرار گرفته تا به تولید و عرضه محصولاتشان در بازار ایران بپردازند و در این فضای بی رقیب سود زیادی کسب کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: کمتر زمانی در طول تاریخ ایران وجود داشته است که شروع یک کسب و کار جدید در این کشور تا این اندازه سخت باشد. حتی قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور و شروع تعطیلی ها و بحران های اقتصادی ناشی از آن هم، ایران به دلیل خروج امریکا از توافق هسته ای و بازگشت تحریم های اقتصادی با شرایط سختی روبرو بود ولی برخی از این شرایط به بهترین شکل استفاده کرده اند.

شماری از فارغ التحصیلان رشته طراحی بر این باورند که فعالیت برای بازاری دهها میلیونی که به دلیل محدودیت و ممنوعیت واردات با کمبود روبرو است می تواند منافع مالی زیادی داشته باشد. این برند فعال در زمینه مد و پوشاک با نام Koi در بازار فعالیت می کند و توانسته است از ماه جولای تا کنون هزاران تاپ و تی شرت و جین های راه راه به فروش برساند.

طبق گزارش منتشر شده توسط بلومبرگ در مورد برندهای پوشاک ایرانی فعال در بازار کشور نوشت: «برندهای تولید ایران را می توان نقاط روشن و امیدوارکننده اقتصاد ایران در این روزهای سخت دانست. روزهایی که تحریم نفتی باعث شده است تا بخش زیادی از درآمد ایران از بین برود و فشارهای تحریم شاهراه دسترسی ایران به منابع مالی خود را مسدود کرده است. این مشکلات اقتصادی در کنار آسیبهای ناشی از همه گیری کرونا روزهای سختی را برای اقتصاد کشور به همراه آورده است.»

آرمیتا قصابی، یکی از بنیانگذاران برند Koi می گوید: «ما می دانستیم که شروع این برند در شرایط کنونی ثمربخش خواهد بود زیرا ما و بسیاری از مردمی که در اطراف ما زندگی می کنند برای تامین هزینه های اولیه زندگی با مشکلات زیادی روبرو هستند.» 

این برند از پارچه های ایرانی تولید شده در کارخانه ای در خوی برای تولید پوشاک استفاده می کند و نیازی برای واردات مواد اولیه ندارد. کم بودن شمار رقبا در بازار و محدود بودن آنها به رقبای ایرانی در کنار هزینه پایین نیروی کار باعث شده است تا قیمت تمام شده محصولات به سطح پایینی برسد و برای تولید کنندگان هم سود بالایی وجود داشته باشد.

بلوکبرگ به نقل از بنیانگذار شرکت Koi نوشت: «برای تولید هر شلوار جین که با قیمتی معادل ۱۸ دلار امریکا به بازار ایران عرضه می شوند، سودی معادل ۱۱ دلار امریکا نصیب تولید کننده می شود که می تواند به چرخه تولید وارد شود یا بین تولیدکنندگان توزیع شود.»

افت ارزش پول ملی قدرت خرید مردم را کاهش داد
بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش خود به افزایش ارزش دلار و افت ارزش پول ملی ایران اشاره کرد و نوشت: «افت ارزش پول ملی باعث شد تا قیمت کالاهای خارجی در بازار ایران افزایش یابد و قدرت خرید مردم کمتر شود. از طرف دیگر دولت برای حفظ دلار در اقتصاد کشور واردات بخش زیادی از کالاهای غیر ضروری از قبیل انواع پارچه و پوشاک را متوقف کرد. در این فضا امکان برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم شد تا با وارد شدن به عرصه تولید ضمن ایجاد شغل، درآمد زیادی را هم کسب کنند و به اقتصاد کشور کمک کنند.»

 این نشریه امریکایی با شماری از ایرانیان در مورد کیفیت شامپوهای ایرانی مصاحبه کرده است. طبق این گزارش ایرانیان زیادی به دلیل گران شدن قیمت شامپوهای خارجی دیگر توان خرید آن را ندارند و ترجیح می دهند از محصولات ایرانی استفاده کنند. از جمله این برندها که در سالهای اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده است برند «زی شامپو» است. برخی دیگر در مورد تشابه کیفیت شامپوهای ایرانی با شامپوهای خارجی صحبت کرده اند و برخی دیگر بر این باور بودند که برندهای جدید شامپوهای ایرانی از برندهای قدیمی تر شامپوهای ایرانی با کیفیت تر است و استفاده از آنها بهتر است.

کسب و کارهای کوچک توسعه یافته اند
امیرعلی صبور، رییس جامعه بازاریابی در فضای خرده فروشی آنلاین Basalam.com به خبرنگار بلومبرگ گفت: «طی دو سال گذشته بر شمار افرادی که کسب و کارهای کوچک را شروع کرده اند و تلاش می کنند تا محصولات خود را به صورت آنلاین به مردم بفروشند افزوده شده است. طبق گزارشهایی که زمینه را برای ارتباط مستقیم بین فروشندگان کالاها و خریداران فراهم می کند، در سال گذشته تنها ۴۰۰۰ کسب و کار کوچک در این پلت فرم فعالیت می کردند در حالیکه در سال جاری شمار آنها به ۴۸ هزار کسب و کار رسیده است.»

در انتهای گزارش به این نکته تاکید شد: «یک دلیل مهم برای افزایش قیمت کالاهای ضروری مورد نیاز مردم در ماه های اخیر را می توان وابستگی انها به واردات – یا واردات کالا  یا واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آنها- اشاره کرد و در صورتی که تولید کنندگان ایرانی بتوانند با وارد شدن به عرصه تولید، وابستگی به واردات را کمتر کنند می توانند به کاهش قیمت محصولات مصرفی مردم کمک کنند.»

کد خبر: ۴۸٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha