۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
کارخانجات ما متکی به خارج هستند/ چرخه باطل تورم
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با بازار مطرح کرد:

کارخانجات ما متکی به خارج هستند/ چرخه باطل تورم

قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: یکی از عوامل افزایش قیمت ارز به دلیل محدودیت های ناشی از عدم امکان فروش نفت است و در این شرایط ما باید وابستگی تولید داخلی خود به ارز را کاهش دهیم.

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره علل افزایش بی سابقه نرخ ارز، اظهار داشت: بخشی از علت افزایش قیمت ارز به دلیل محدودیت‌های ارزی ناشی از عدم امکان فروش نفت است.

وی بیان کرد: همچنین زمانی که عرضه ارز نسبت به تقاضای آن کمتر باشد، قیمت ارز افزایش می یابد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که کارخانجات ما متکی به تولید داخلی نباشند و تکنولوژی و مواد اولیه ما وابسته به خارج از کشور باشد، باعث می شود که با افزایش قیمت ارز شاهد افزایش هزینه تولید باشیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین زمانی که هزینه تولید افزایش پیدا می‌کند، قدرت رقابتی واحدهای تولیدی ما کاهش می‌یابد و باعث می‌شود که نیاز به واردات افزایش یابد و از سوی دیگر امکان صادرات کاهش یابد که این عوامل نیز باعث افزایش نرخ ارز می‌شوند.

قادری با اشاره به اینکه این دور باطل منجر به افزایش تورم می‌شود، اظهار داشت: در واقع از یک سو نرخ ارز منجر به افزایش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می‌شود و از سوی دیگر افزایش هزینه‌های تولید در داخل منجر به افزایش نرخ ارز می شود که مجموعه این عوامل مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: راه برون رفت از این مشکلات آن است که تا جایی که امکان دارد باید از مواد اولیه و تجهیزات داخلی خود استفاده کنیم تا وابستگی تولید به ارز کاهش پیدا کند که در این صورت می توانیم امیدوار باشیم که با افزایش نرخ ارز، میزان تولید کاهش نیابد و روند صعودی خودش را داشته باشد.

کد خبر: ۴۸٬۲۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha