۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
«چین» مهمترین موضوع سیاست خارجی برای رأی دهندگان آمریکایی است/ شانس دو نامزد یکسان است
استاد دانشگاه لندن در گفتگو با بازار:

«چین» مهمترین موضوع سیاست خارجی برای رأی دهندگان آمریکایی است/ شانس دو نامزد یکسان است

«آرشین ادیب مقدم» معتقد است که فرهنگ سیاسی آمریکا که در دهه های اخیر تحت سلطه یک ایدئولوژی راست گرایانه بوده، مهمترین موضوع تاثیرگذار بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

بازار؛ گروه بین الملل: انتخابات امسال، پنجاه‌ ونُهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست و نتیجه‌ آن می‌تواند تمدید دوره‌ ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، نامزد جمهوری‌خواهان و چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، یا انتخاب «جو بایدن»، نامزد دموکرات‌ها، به عنوان چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا باشد.

انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا به دلایل زیادی «تاریخی» و «مهم» توصیف شده است. برخی از این دلایل به عوامل خارجی مربوط می‌شود؛ مثلاً برگزاری انتخابات در شرایط خاص با توجه به شیوع ویروس کرونا. اما بعضی از این دلایل مربوط به شرایط داخلی آمریکا می‌شود؛ مثلاً این‌که مردم این کشور باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند دونالد ترامپ چهار سال دیگر رئیس‌جمهورشان باشد یا نه.

برخی آمارها نشان می‌دهد شمار آرای سیاه‌پوستان، اسپانیایی‌تبارها، آسیایی‌تبارها، اقلیت‌های نژادی دیگر، و «سفیدپوستان دارای مدرک دانشگاهی» در انتخابات امسال افزایش خواهد داشت که می‌تواند به نفع بایدن تمام شود، اما در عین حال، دور از انتظار نیست که ترامپ، حتی در صورت شکست در به دست آوردن رأی اکثریت مردم آمریکا، باز هم به لطف آرای الکترال، پیروز انتخابات امسال شود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «آرشین ادیب مقدم»، رئیس مرکز مطالعات ایران در مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*مهمترین موضوع تأثیرگذار بر انتخابات آمریکا چیست (اقتصاد؛ سیاست خارجی؛ سیاست داخلی)؟
علوم سیاسی جواب ما را می دهد. مهمترین عامل سیاسی در هر کشور فرهنگ سیاسی و سیستم نهادی است که آن را به پیش می برد. در این چارچوب است که همه چیز تفسیر و فیلتر می شود، کووید ۱۹، چالش های سیاست خارجی و غیره.

در ایالات متحده آمریکا، این ساختار نهادی در دهه های اخیر تحت سلطه یک ایدئولوژی راست گرایانه بوده که در حال گسترش در سراسر جهان است. این نهادها، به عنوان مثال موسوم به بنیاد دفاع از دموکراسی ها، انکوباتورهای شکل جدیدی از «فاشیسم لیبرال» هستند که هیچ ارتباطی با آزادی های مثبت برای فرد و حق طبیعی برای انتخاب نحوه زندگی ما ندارند اما هر اقدامی را برای رژیم انضباطی ظالمانه انجام می دهند.

مراکز سنتی لیبرال که فراگیر و متکثر هستند و در فرهنگ سیاسی ایالات متحده آمریکا نیز نفوذ دارند، به طور فزاینده ای در تلاشند با جناح راست و شبکه های جهانی آن رقابت کنند.

*مهمترین موضوع سیاست خارجی تأثیرگذار در انتخابات آمریکا چیست (چین؛ روسیه؛ کره شمالی؛ ایران؛ اتحادیه اروپا؛ غیره)؟
مهمترین مسئله سیاست خارجی چین و خیزش اجتناب ناپذیر آن است.

*مهمترین موضوع داخلی تأثیرگذار در انتخابات آمریکا چیست (بهداشت(کرونا)؛ مالیات؛ بیمه؛ حقوق و دستمزد؛ اشتغال؛ مسائل نژادی؛ سایر موارد)؟
در حال حاضر باید Covid-۱۹ باشد که کشور را به ویرانی کشانده است.

*شانس پیروزی کدام نامزد بیشتر است (ترامپ یا بایدن)؟
به نظر من شانس هر دو نامزد ریاست جمهوری ۵۰ – ۵۰ است. در این مرحله هیچ کس نمی تواند پیش بینی قابل اعتمادی انجام دهد.

کد خبر: ۴۸٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha