۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
اقتصاد دنیا در شرایط جنگی است، سیاستهای جنگی در پیش بگیرید
در جلسه سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول عنوان شد؛

اقتصاد دنیا در شرایط جنگی است، سیاستهای جنگی در پیش بگیرید

در این روزها که اقتصاد دنیا به دلیل چالشهای ناشی از کرونا با بحران روبرو است، بانک جهانی در مورد ضرورت تداوم حمایت دولتها و بانکهای مرکزی از اقتصاد و اجرای این سیاست برای حداقل سه سال آینده تاکید کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: روز گذشته جلسه سالانه صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به صورت مجازی برگزار شد. در این جلسه کارمن رینهارت، اقتصاددان ارشد بانک جهانی وضعیت کنونی اقتصاد دنیا را وضعیت جنگی توصیف کرد و گفت: «ما در حال جنگ  هستیم و شرایط اقتصادی امروز دنیا شرایط جنگی است. در زمان جنگ دولتها هزینه های جنگ را تامین می کنند و حتی زمانیکه شرایط سخت است از طریق استقراض این هزینه ها را تامین می کنند. وضعیت کنونی هم مانند شرایط جنگی است و دولتها و بانکهای مرکزی وظیفه تامین هزینه ها را برعهده دارند. دنیا باید از سناریوهایی برای حل مشکلات استفاده کند که پایدار است.»

وی در تشریح شرایط  اقتصادی کنونی دنیا نوشت: «با وجود اینکه بحران کنونی به دلیل مشکل اقتصادی ایجاد نشده است ولی به تدریج به یک چالش جدی اقتصادی تبدیل شد.»

اقتصاددان ارشد بانک جهانی  ادامه داد: «ریشه مشکلات کنونی اقتصادی بی ثباتی در فضای اقتصادی دنیا است و هر چه مدت زمان درگیری دنیا با این بحران بی ثباتی بیشتر باشد، تاثیرات منفی ناشی از همه گیری کرونا وسیع تر و عمیق تر خواهد بود و بازگشت به وضعیت تعادل هم بیشتر طول می کشد.»

گزارشهای صندوق بین المللی پول چه می گوید
تصاویر ترسناک ارایه شده توسط بانک جهانی در مورد شرایط اقتصادی دنیا و پیش بینی های نگران کننده در مورد شرایط کشورهای فقیر و افزایش بدهی های دولتی و بحران های ناشی از آن، همسو با پیش بینی های ارایه شده توسط «گیتا گوپینتا» اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی پول بود.

او در این نشست گفت: «بحران اقتصادی کنونی، بدترین بحرانی است که از زمان رکود بزرگ اقتصاد دنیا تا کنون تجربه کرده ایم و برای برطرف کردن این مشکل نیاز به نوآوری های زیاد و سیاست گذاریهای جدید است. این سیاستهای نوآورانه باید هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی وضع و اجرا شود و بدون اجرای هماهنگ آن احتمال موفقیت در مقابله با بحران اقتصادی دنیا وجود ندارد.»

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است در سال جاری اقتصاد دنیا با نرخ ۴.۴ درصد منقبض می شود که این نرخ نسبت به برآورد ماه ژوین سال جاری ۰.۸ درصد رشد را نشان می دهد.

اقتصاددان ارشد صندوق بین المللی در مصاحبه ای با سی ان ان گفت: «بحران کنونی به پایان نرسیده است و حتی با کشف واکسن هم نمی تواند به سرعت پایان یابد. هم اکنون نرخ بیکاری در دنیا بالاتر از سطحی است که قبل از همه گیری وجود داشت و تا سال ۲۰۲۵ دنیا در همین وضعیت باقی می ماند. انتظار می رود فرصتهای شغلی کمتری برای جوانان، زنان و کارگران در دنیا وجود داشته باشد و این مساله می تواند نابرابری های اقتصادی را بیشتر کند. در این شرایط روزهای سختی در انتظار اقتصاد دنیا خواهد بود و بدون حمایت اقتصادی دولتها و بانکهای مرکزی گذر از این دوره بحران امکان پذیر نیست.»

فقرا فقیرتر می شوند
گیتا گوپیتا در بخشی از سخنرانی خود در جلسه سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول گفت: «در نتیجه این همه گیری فقرا در دنیا فقیرتر شده اند و ثروتمندان ثروت بیشتری اندوخته اند. ما انتظار داریم بالغ بر ۹۰ میلیون نفر زیر خط فقر مطلق قرار گیرند و مساله نگران کننده تر این جاست که دیگر سازمانهای جهانی و دولتهای ثروتمند توانایی مالی لازم برای حمایت از این افراد و ممانعت از تشدید مشکلات فقر و گرسنگی را ندارند. در سالهای آتی افزایش نابرابری های اقتصادی چالشی جدی برای اقتصاد دنیا خواهد بود.»

در این وضعیت بانک جهانی پیشنهاد کرده است معافیت بدهی یک ساله برای کشورهای کم درآمد و کشورهای با درآمد متوسط تصویب شود ولی کشورهای ثروتمند که سهم اعظم این پولها را به کشورهای فقیر قرض داده اند با معافیت شش ماهه موافقت کردند و تاکید کردند بعد از گذشت این بازه زمانی شش ماهه باید بازپرداخت بدهی های کشورهای فقیر شروع شود.لازم به ذکر است ۶۰ درصد بدهی کشورهای فقیر دنیا به دولت چین است و ناتوانی آنها در بازپرداخت بدهی های چین هم می تواند مشکلات زیادی را برای این کشور در حال توسعه دنیا ایجاد کند.

احیای اقتصاد بیش از پنج سال طول می کشد
اقتصاددان ارشد بانک جهانی هم تاکید کرد روند احیای اقتصادی دنیا بعد از پایان این پاندمی بالغ بر پنج سال طول خواهد کشید و با وجود اینکه چین توانسته با سرعت بیشتری از چالشهای اقتصادی ناشی از پاندمی رهایی یابد ولی نمی تواند نقشی که در جریان بحران سال ۲۰۰۸ میلادی داشت را ایفا کند و اقتصاد دنیا را نجات دهد. همین مساله باعث می شود تا سرعت بازسازی اقتصادی دنیا کندتر شود.

او در ادامه گفت: «این اولین بار طی بیست سال اخیر است که نرخ فقر در دنیا بعد از بحران اقتصادی افزایش پیدا خواهد کرد و ناتوانی کشورهای صنعتی در حمایت از کشورهای فقیر می تواند به این بحران دامن بزند. طی بحران های گذشته معمولا یکی از مناطق آسیب بیشتری می دید و دیگر مناطق دنیا سیاستهای حمایتی از فقرا و کشورهای فقیر را ادامه می دادند و به همین دلیل نرخ فقر تغییر چندانی نمی کرد ولی در شرایط فعلی نمی توان انتظار این مساله را داشت.»

کد خبر: ۴۸٬۱۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha