۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵
آمادگی برای ایجاد بازاری آرام در شب عید/ اجرای طرح ویژه اقلام پرمصرف ازیکم اسفند ماه

آمادگی برای ایجاد بازاری آرام در شب عید/ اجرای طرح ویژه اقلام پرمصرف ازیکم اسفند ماه

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد : نظارت و پایش بازار اقلام هدف و پرمصرف ویژه ایام پایانی سال از یکم اسفند در سراسر کشور شروع و تا پانزدهم فروردین ماه ۱۳۹۹ ادامه پیدا خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، سیدجواد احمدی بیان کرد : این طرح با نظارت ویژه و مستمر بازرسان سازمان های صنعت، معدن و تجارت استانها سراسر کشور بر مراکز عرضه کالا شامل نان، لبنیات (شیر، ماست و پنیر)، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، برنج، شکر، روغن نباتی، حبوبات، میوه، پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، خواربار و شیرینی جات، روغن موتور، مواد شوینده و تایر خودرو و واحدهای ارائه خدمات از جمله شرکتهای مسافرتی، هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی و دفاتر فروش آنها، حمل و نقل درون شهری و برون شهری، اماکن تفریحی و فرهنگی، سیاحتی و زیارتی، واحدهای اقامتی، غذاخوریها، رستوران های بین شهری، نظارت بر عملکرد انبارها و سردخانه ها، میادین و میوه و تره بار، خدمات خشکشویی، قالیشویی و... و. انجام می گیرد و بازرسان تلاش دارند تا بتوانند بازار را آرام نگاه دارند و اجازه تخلفات مرتبط با قیمت کالاهای اساسی را ندهند.

وی افزود : کنترل و نظارت بر بازار کالاها و خدمات به‌عنوان یک ضرورت در حوزه بازرسی سازمان حمایت در طول سال مدنظر بوده و طبق روال هر ساله با توجه به افزایش تقاضای مردم در این ایام گسترده تر می‌شود.

احمدی؛ اهداف اجرای این طرح در کشور را ضرورت کنترل و نظارت بر وضعیت بازار و خدمات اولویت دار در مراحل تأمین و توزیع، ارائه خدمات و قیمت با توجه به افزایش تقاضای عمومی در این ایام، ایجاد بستر مناسب برای تامین و توزیع مایحتاج عمومی، اتخاذ تمهیدات لازم به منظور هم افزایی و همکاری موثر با سایر نهادها و دستگاههای ذیربط در راستای وحدت رویه در اقدامات نظارتی، جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق و برخورد بازدارنده با تخلفات احرازی طبق قوانین و بخشنامه های مربوطه و جلوگیری از تخلفات احتمالی توسط برخی افراد سودجو و در نهایت رسیدگی فوری و دقیق و کارشناسی به شکایات و گزارشهای مردمی عنوان کرد.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت؛ کنترل و نظارت بر رعایت قیمتهای مصوب، نصب برچسب قیمت درراستای «پویش مردمی بدون قیمت نخریم» و ارائه فاکتور از سوی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و یا رعایت ضرایب سود مجاز در مقاطع عمده و خرده فروشی را دیگر اهداف مهم این طرح برشمرد.

احمدی بیان کرد : طی برگزاری جلساتی با دستگاههای ذیربط مقرر شد تا از پشتوانه مادی و معنوی استانداری و فرمانداری ها، ائمه جمعه و جماعات و نیز توانایی ها و امکانات صداوسیمای استان ها به منظور آگاهی بخشی عموم در راستای نحوه و روند اجرایی کردن بهینه طرح و رفع مشکلات و موانع موجود بهره گیری شود.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت در ادامه درباره دیگر اقدامات انجام شده برای پیشبرد اهداف طرح مذکور خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا با برقراری تعامل و هماهنگی مناسب با دیگر سازمان ها و دستگاه ها از جمله مخابرات، نیروی انتظامی، اداره کل استاندارد، دانشگاههای علوم پزشکی، اداره کل تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان، ناظران افتخاری، تشکل های تولیدی و توزیعی در قالب های مختلف از قبیل گشت مشترک و نظارت بر رعایت قیمت توسط واحدهای صنفی، نصب برچسب قیمت متحدالشکل در تمامی واحدهای ذیربط، صدور فاکتور و ... بیشترین کارایی را در نظارت بر بازار این ایام داشته باشیم و بصورت همزمان قیمت کالاهای اساسی در نقاط مختلف کشور را رصد نماییم.

وی گفت : با توجه به تصمیمات ابلاغی به منظور ایجاد هم افزایی و اجرای دقیق تر این طرح، مقرر شده تا سازمان های صمت تامین و توزیع کالاهای هدف خاص ایام نوروز شامل میوه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، شکر، نان، روغن نباتی، برنج و... و. را با اولویت شرکت های پشتیبانی امور دام، تعاون روستایی و غله و خدمات بازرگانی، پیگیری کنند.

وی همچنین ادامه داد: برهمین اساس بنا شده با هماهنگی با سازمان حمل و نقل و پایانه ها و پلیس راه استان ها، تاکسیرانی و اتوبوسرانی در زمینه حمل و نقل عمومی برون شهری و درون شهری نیز ساماندهی مناسبی داشته باشیم.

در تامین میوه شب عید هیچ گونه مشکلی نداریم

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مهمترین موارد نظارتی در این طرح را نظارت بر میوه شب عید خصوصا پرتقال و سیب دانست و تصریح کرد : طی تمهیدات اندیشیده شده بازرسان استان های کشور بر نحوه تامین، جذب و توزیع و قیمت میوه و مرکبات بخصوص پرتقال و سیب و مراکز نگهداری کالا شامل سردخانه ها، بنادر و انبارها و بررسی میزان موجودی کالا با استفاده از سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا نظارت خواهند کرد.

بر نحوه عملکرد نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا، فروش فوق العاده و حراج های فصلی نظارت می شود

به گفته وی؛ کالاهایی که قرار است در این نمایشگاها عرضه شوند، در رسته های پوشاک، کیف و کفش، اقلام پروتئینی اعم از مرغ و گوشت، آجیل و خشکبار، شیرینی، میوه و سایر کالاهای اساسی خواهند بود.

احمدی همچنین از استقرار اکیپ بازرسان بمنظور رسیدگی به شکایات در مدخل ورودی تمامی نمایشگاه ها خبر داد و گفت : به منظور نظارت به هنگام و احقاق حقوق مصرف کنندگان و برای اینکه بازرسی‌ها کارآمد و مؤثر باشد، در کلیه نمایشگاه‌ها بازرسان مقیم هستند و با هر تخلفی برخورد خواهند کرد و در مبادی ورودی کالاهای اساسی نیز این نظارت‌ها وجود دارد.

این در حالی است که برای جلوگیری از هرگونه گرانفروشی بر رعایت ضرایب سود قانونی، نصب برچسب قیمت، صدور فاکتور و مطابقت کالاهای عرضه شده در نمایشگاه ها با نمونه پلمپ شده و نیز نحوه خدمات رسانی پارکینگ نمایشگاه ها نیز نظارت مستمر صورت می پذیرد.

این در حالیست که؛ کنترل و نظارت بر رعایت قیمت های مصوب، نصب برچسب قیمت در راستای پویش مردمی بدون قیمت نخریم و ارائه فاکتور از سوی تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالا و یا ارایه هر نوع خدمات به مشتریان از جمله اهداف مهم این طرح است.

احمدی افزود : ارائه هرگونه تخفیف در قالب حراج و یا فروش فوق‌العاده باید برمبنای قیمت خرید کالا مستند به صورتحساب معتبر و نیز مجوز لازم از اتحادیه صنف مربوطه لحاظ شود بنابراین به منظور جلوگیری از سوءاستفاده و صیانت از تولیدکنندگان و حمایت از حقوق مصرف کنندگان هرگونه حراج در این ایام کنترل خواهد شد.

احمدی برگزاری هرگونه نمایشگاه عرضه مستقیم را منوط به کسب مجوز از کمیته نمایشگاهی دانست و تصریح کرد : هرگونه اقدامی با عناوین مجهول و مشابه بدون نظارت بازرسی و قیمت گذاری کالا توسط کارشناسان و بازرسان سازمان های صمت مجاز نبوده و در صورت برگزاری موجب تضییع حق اصناف و شهروندان خواهد شد.

گشت های مشترک محسوس و نامحسوس برگزار می شود

این مقام مسئول اظهارکرد: برگزاری گشت های مشترک بازرسی با دستگاههای ذیربط استانی از جمله ادارات کل تعزیرات حکومتی و استاندارد، اتاق اصناف، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، سازمان حمل و نقل و پایانه ها، تعزیرات حکومتی و... و. درراستای هم افزایی و حصول نتایج مطلوب از دیگر برنامه های اجرایی این طرح است.

به گفته وی؛ به منظور انجام نظارت و بازرسی های نامحسوس بر واحدهای صنفی مربوط و رسیدگی سریع به این گزارش ها، از توان انجمن های حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ناظرین افتخاری استفاده می شود.

لازم بذکر است در این ایام با استقرار اکیپ های بازرسی متشکل از بازرسان سازمان های صمت، اصناف، تعزیرات حکومتی بصورت ثابت و سیار در نقاط مختلف و مدخل ورودی کلیه نمایشگاه ها؛ بر فروش کالاهای مورد تقاضای مردم من جمله البسه، کیف و کفش، مواد خوراکی همانند آجیل، اقلام پروتئینی و خدمات پایانه های مسافربری، حمل و نقل، هتل ها، رستوران ها و ... و نیز نحوه عملکرد نمایشگاههای عرضه مستقیم بهاره و فروشهای فوق العاده، به طور ویژه نظارت خواهد شد.

احمدی به انجام برنامه ریزی لازم برای تعیین و معرفی شبکه های توزیع منتخب و قابل شناسایی جهت عرضه بهینه اقلام مشمول طرح تامین و توزیع ایام نورز به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف در توزیع اقلام به لحاظ کیفیت و کمیت و قیمت کالاها اشاره و خاطر نشان کرد : نظارت موثر به منظور حصول اطمینان از خالص فروش کالا اعم از شیرینی، میوه و ...، نحوه تولید، چاپ و مصرف جعبه های مقوایی شیرینی، عدم کم فروشی، حسن اجرای قیمتهای مصوب پایانه های مسافربری و حمل و نقل درون شهری و نیز نحوه ارائه خدمات در اتوبوسهای ویژه براساس ضوابط و مقررات از دیگر برنامه های اجرایی این طرح می باشد.

در این ایام بر نحوه فروش بلیط های پروازهای داخلی و خارجی، تورهای داخلی و چگونگی ارائه خدمات به مسافرین مطابق قراردادهای منعقده دفاتر با مسافران و نیز نحوه ارائه خدمات پارکینگ ها و توققگاهها به منظور حصول اطمینان از رعایت سقف قیمتهای مصوب، نظارت خواهد شد.

به منظور سهولت در دسترسی مصرف کنندگان به مراجع نظارتی و رسیدگی موثر به تخلفات، سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها علاوه بر استقرار اکیپ های بازرسی در قالبهای سیار و ثابت در مراکز عمده عرضه کالا، نسبت به بازرسی میدانی از پایانه های مسافربری بین شهری (خصوصاً استانهای سیاحتی، زیارتی و مهمان پذیر)، نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا، فروشگاههای زنجیره ای و فروشگاههای عرضه کننده البسه و پوشاک، آجیل و خشکبار و شیرینی جات اقدام خواهند نمود.

کد خبر: ۴٬۸۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha