۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۰
تولید ۲ تن کیک زرد به روش هیپ‌لیچینگ در سال گذشته

تولید ۲ تن کیک زرد به روش هیپ‌لیچینگ در سال گذشته

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید و سوخت هسته‌ای گفت: سال گذشته نخستین کارخانه تولید کیک زرد به روش هیپ‌لیچینگ را در ساغند راه‌اندازی کرده که ماه‌های گذشته بیش از ۲ تن کیک زرد در این کارخانه تولید شد.

به گزارش بازار، سیدجواد احمدی، ‌معاون سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگویی با مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی با تبریک فرارسیدن سال نو و تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن،‌ گفت: خوشبختانه سال ۱۴۰۲ را باید یکی از موفق‌ترین سال‌ها برای مجموعه معاونت سوخت هسته‌ای دانست. فعالیت‌های این معاونت از اکتشاف معادن آغاز و در ادامه به تولید کیک زرد و سوخت هسته‌ای منجر و در نهایت به پسمانداری هسته‌ای ختم می‌شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای (تماس) درباره اقدامات شاخص این معاونت در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: به لطف خداوند متعال و تدابیر رییس سازمان انرژی اتمی ایران در این دوره مدیریتی در حوزه اکتشاف به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌ایم که می‌توان به افزایش ۵۰ درصدی سطح اکتشافات هوایی نسبت به سال ۱۴۰۱ اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در حوزه اکتشافات، پی‌جویی‌های زمینی و حفاری‌ها نیز شاهد افزایش سطح بیش از ۲۰درصدی نسبت به سال قبل از آن بودیم. در بخش معدن‌کاری و استخراج مکان‌های معدنی پرتوزا و عناصر همراه نیز توفیقات بسیاری حاصل شده و به لطف خداوند متعال، استخراج مواد معدنی پرتوزا و عناصر همراه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت به طوری که شاهد تغییرات اساسی در حوزه بهره‌برداری از معادن هستیم. این موفقیت‌ها ناشی از برنامه‌ریزی هدفمند، همکاری‌ها و تدابیری است که اندیشیده شده است.

وی اضافه کرد: با استفاده از دانش شرکت‌های دارای صلاحیت و بخش‌خصوصی و بر اساس قراردادهای مشارکتی، این شرکت‌ها به مجموعه ما کمک کرده‌اند تا بتوانیم توان استخراج از معادن برای مواد پرتوزا را افزایش دهیم.

احمدی خاطرنشان کرد: سال گذشته توانستیم نخستین کارخانه تولید کیک زرد به روش هیپ‌لیچینگ را در مجتمع شهید سلیمانی در ساغند راه‌اندازی کرده و از آن بهره‌برداری کنیم که ماه‌های گذشته بیش از ۲ تن کیک زرد در این کارخانه تولید شد. همچنین براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۳ میزان تولید کیک زرد در این کارخانه بیش از این میزان افزایش خواهد داشت که با توجه به کیک زرد تولید شده در مجتمع شهید رضایی‌نژاد، مجموع محصول تولیدی کیک زرد در کشور به میزان قابل توجهی می‌رسد.

معاون تامین مواد اولیه سوخت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران گفت: سال گذشته عملیات اجرایی احداث مجتمع شهید «حججی» در منطقه کالی‌کافی را در دستور کار قرار دادیم و امسال از این کارخانه بهره‌برداری خواهد شد.

احمدی عنوان کرد: در زمینه تولید کیک زرد دارای برنامه‌های متنوعی هستیم و ان‌شاء‌الله در سال‌های آتی این بخش را تقویت می‌کنیم و در نظر داریم تا با استفاده از روش هیپ‌لیچینگ کیک زرد را برای عناصر و کانی‌های کم‌عیار تولید کنیم.

وی تاکید کرد: در زمینه تولید سوخت نیز برنامه‌ریزی‌های مدونی صورت گرفته تا به‌وسیله مجموعه شرکت‌های تابعه و برنامه‌ریزی سیستمی بتوانیم تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها و راکتورهای داخلی را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای (تماس) ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مهمی که سال ۱۴۰۲ انجام شد؛ تست گرم کسک‌های دومنظوره بود. این کسک‌ها بر پایه تکنولوژی‌های خاص تولید می‌شوند و کشورهای محدودی از این دانش برخوردار هستند؛ به دلیل تحریم‌ها امکان واردات کسک‌های دومنظوره به کشور وجود ندارد که با تلاش همکاران ما در شرکت تماس، توانستیم نسبت به تولید و تست گرم این کسک‌ها اقدام کنیم. در سال‌جاری نیز به حتم نسبت به انجام فرایندهای تکمیلی اقدام می‌شود و پس از گذراندن تست‌های ایمنی می‌توانیم از این کسک‌ها در نیروگاه‌های اتمی استفاده کنیم.

کد خبر: ۲۷۹٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha