۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۲
نتایج انتخابات آمریکا متأثر از «وال استریت» است نه رأی مردم/ از «بایدن» بیشتر باید ترسید
نظریه پرداز آمریکایی در گفتگو با بازار:

نتایج انتخابات آمریکا متأثر از «وال استریت» است نه رأی مردم/ از «بایدن» بیشتر باید ترسید

«استفن لندمن» معتقد است که طبقه حاکم آمریکا از مفهوم دموکراسی بیزار بوده و در هیچ جا آن را تحمل نمی کند. انتخاب میان ترامپ و بایدن مانند انتخاب بین مرگ از طریق حلق آویز یا تیراندازی است.

بازار؛ گروه بین الملل: انتخابات امسال، پنجاه‌ ونُهمین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست و نتیجه‌ آن می‌تواند تمدید دوره‌ ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، نامزد جمهوری‌خواهان و چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، یا انتخاب «جو بایدن»، نامزد دموکرات‌ها، به عنوان چهل‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا باشد.

انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا به دلایل زیادی «تاریخی» و «مهم» توصیف شده است. برخی از این دلایل به عوامل خارجی مربوط می‌شود؛ مثلاً برگزاری انتخابات در شرایط خاص با توجه به شیوع ویروس کرونا. اما بعضی از این دلایل مربوط به شرایط داخلی آمریکا می‌شود؛ مثلاً این‌که مردم این کشور باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند دونالد ترامپ چهار سال دیگر رئیس‌جمهورشان باشد یا نه.

برخی آمارها نشان می‌دهد شمار آرای سیاه‌پوستان، اسپانیایی‌تبارها، آسیایی‌تبارها، اقلیت‌های نژادی دیگر، و «سفیدپوستان دارای مدرک دانشگاهی» در انتخابات امسال افزایش خواهد داشت که می‌تواند به نفع بایدن تمام شود، اما در عین حال، دور از انتظار نیست که ترامپ، حتی در صورت شکست در به دست آوردن رأی اکثریت مردم آمریکا، باز هم به لطف آرای الکترال، پیروز انتخابات امسال شود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «استفن لندمن» نظریه پرداز آمریکایی تنظیم نموده که در ادامه می آید. لندمن دانش آموخته دانشگاه هاروارد آمریکاست.

*مهمترین موضوع تأثیرگذار بر انتخابات آمریکا چیست (اقتصاد؛ سیاست خارجی؛ سیاست داخلی)؟
مهم نیست که کدام جناح راست حزب جنگ ایالات متحده  آمریکا، کاخ سفید و یا کنگره را کنترل می کند، مهم این است که تجارت کثیف طبق معمول توسط انتخابات مسخره تضمین شده است. این مهم هم برای سیاست داخلی و هم برای سیاست خارجی صدق می کند.

تفاوت بین هر دو حزب تا حد زیادی جزئی است. در مورد موضوعاتی که بیشترین اهمیت را دارند آنها یک سیاست را در پیش می گیرند و فقط لفاظی، سبک و برچسب حزبی آنها متفاوت است.

رأی دهندگان آمریکایی در مورد اینکه چه کسی آنها را رهبری می کند و پست های اصلی کنگره را کنترل می کند، حرفی ندارند و وال استریت و سایر منافع پولی در مشارکت با روسای حزب این موارد را تعیین می کند. در واقع این انتخابات برای رای دهندگان امریکایی در ماه نوامبر نیست. همیشه اینگونه بوده است.

ایالات متحده آمریکا دارای دموکراسی فانتزی است و انتخابات در این کشور هرگز مسئله واقعی نبوده است. طبقه حاکم آن از این مفهوم (دموکراسی) بیزار است و در هیچ جا آن را تحمل نمی کند.

انتخاب بین ترامپ و بایدن مانند انتخاب بین مرگ از طریق حلق آویز یا تیراندازی است. از زمان ریاست جمهوری جان اف کندی - که توسط سیا بخاطر دنبال کردن یک دستور کار کشته شد - هر یک از رژیم های حاکم ایالات متحده آمریکا سیاست هایی را که منافع طبقه ممتاز را با هزینه مردم عادی در همه جا تامین می کرد، دنبال کردند.

*مهمترین موضوع سیاست خارجی تأثیرگذار در انتخابات آمریکا چیست (چین؛ روسیه؛ کره شمالی؛ ایران؛ اتحادیه اروپا؛ غیره)؟
در مورد سیاست خارجی در چهار سال آینده - همانند سیاست های قبلی - چین، روسیه و ایران همچنان دشمنان اصلی اختراع شده واشنگتن هستند. این خصومت به علت استقلال حاکمیت آنهاست، نه برای هر تهدیدی که آنها ممکن است ارائه دهند.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، ایالات متحده آمریکا هیچ دشمن واقعی نداشته است. بنابراین دشمنان آمریکا اختراع شده اند. با شروع حکومت کره شمالی غیر جنگ طلب در ژوئن ۱۹۵۰، جنگ های ایالات متحده از طریق ابزار گرم و سایر ابزار بی وقفه دنبال می شد. بدون توجه به اینکه چه کسی در واشنگتن امور را اداره می کند، همان سیاست پیش رو ادامه خواهد داشت.

*مهمترین موضوع داخلی تأثیرگذار در انتخابات آمریکا چیست (بهداشت(کرونا)؛ مالیات؛ بیمه؛ حقوق و دستمزد؛ اشتغال؛ مسائل نژادی؛ سایر موارد)؟
سختگیری نئولیبرال سیاست رسمی ایالات متحده آمریکاست. همه چیز در مورد تأمین منافع طبقه ممتاز به طور انحصاری و با هزینه مردم عادی در داخل و خارج از کشور است.

*شانس پیروزی کدام نامزد بیشتر است (ترامپ یا بایدن)؟
براساس اعداد و ارقام نظرسنجی که ممکن است دقیق نباشند، بایدن به احتمال زیاد جانشین ترامپ خواهد شد. در تمام مدت مسئولیت وی، من یک منتقد ثابت و تیزبین ترامپ بوده ام.

در مورد سیاست داخلی و سیاست خارجی ترامپ هیچ چیز قابل بازخرید نیست. در عین حال من از بایدن بیشتر می ترسم. برای نزدیک به نیم قرن به عنوان سناتور و معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، او یک جنگجو سرد و داغ بوده است - با صلح، ثبات، عدالت  و حاکمیت قانون در جهان خصمانه بوده است.

او همچنین از نظر شناختی دچار اختلال شده است و تندروهای دموکرات آسان تر می توانند او را دستکاری کرده تا سیاستهای مخرب را دنبال کند. نتیجه ۳ نوامبر هرچه باشد، من به شدت می ترسم که اوضاع در داخل و خارج از کشور نسبت به سال های گذشته بدتر شود.

کد خبر: ۴۸٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha