۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی برای معلولان
معاون وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی خبر داد

ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی برای معلولان

شریعتمداری، وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی گفت: ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی برای معلولان در دستور کار قرار دارد که ۲۸ واحد هم بهره برداری شده است.

به گزارش بازار، محمد شریعتمداری عصر روز گذشته در جلسه هم اندیشی پیرامون مسائل افراد دارای معلولیت بینایی که به مناسبت روز جهانی عصای سفید و ویدئو کنفرانسی برگزار شد گفت: مطالب متنوعی را نمایندگان جامعه نابینایان مطرح کردند، قوانین خوبی داریم و در عرصه قانونگذاری و ترتیب مقررات برای معلولان در سطح کشور اتفاق خوبی افتاده است.

وی افزود: بسیاری از مطالبی که مطرح می‌شود ناشی از فقدان قانون نیست یا به صورت اندک باید با اصلاح قانون به مطلب بپردازیم و بیشتر بحث نظارت و پیگیری مجدانه برای اجرای قانون بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: مسئول تأمین درمان بر اساس قانون، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و برای افراد دارای معلولیت باید پوشش درست صورت گیرد، اما باید پیگیری و اجرا شود.

وی گفت: امروز با سازمان برنامه و بودجه صحبت کردیم تا مشکل‌ها را هم حل کنیم.

شریعتمداری افزود: برخی موارد به اصلاح قوانین و مقررات نیاز دار و توصیه می‌کنم مطالب همین جلسه استخراج شود و کارگروهی شکل گیرد تا با همکاری NGO‌ها اصلاحات قانونی پیشنهاد شود و در قالب طرح یا لایحه به نتیجه برسد.
بخشی هم بودجه می‌خواهدو به خاطر اینکه در فصل خوبی هستیم و برای بودجه سال ۹۹ و تنظیم بودجه ۱۴۰۰ با توجه به مطالبات می‌شود، اصلاح کرد. شاید به حداقل ۱۳۰۰ میلیارد تومان نیاز داشته باشیم و ممکن است برای یک سال و دو سال نشود کاری کامل کرد، اما باید گام‌هایی برداشته شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: بنگاه‌های اقتصادی برای ایفای مسئولیت اجتماعی باید فعال‌تر شوند.

شریعتمداری گفت: در حوزه ورزش اقدامات خوبی شده و تفاهم نامه‌ای برای حل مشکلات ورزشی معلولان حاصل شده است. اینکه همه تصمیم‌ها با همکاری سازمان‌های مردم نهاد صورت گیرد حرف خیلی درست است، حداقل حرف همه را می‌توانیم بشنویم، اما شاید نتوانیم همه حرف‌ها را اجرا کنیم یا همه تصمیم‌ها را این گونه بگیریم.

ضرورت مناسب سازی فرهنگی برای برخورد مناسب با نابینایان
ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی برای معلولاننمایندگان تشکل‌های فعال در حوزه نابینایان از سراسر کشور در وب کنفرانس سازمان بهزیستی کشور و در حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طرح مشکلات افراد دارای معلولیت بینایی در جامعه پرداختند.

بمناسبت روز جهانی عصای سفید (۲۴ مهر) در جلسه‌ای که بعد از ظهر امروز با حضور آقایان محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور و جمعی از نمایندگان تشکل‌های فعال در بخش نابینایان کشور برگزار شد، مهمترین مشکلات جامعه نابینایان کشور و همچنین راهکارها و پیشنهادها برای مقابله با این مشکلات مطرح شد.

سهیل معینی مدیر عامل انجمن باور، تمامی انتظار نابینایان از مسئولان را تخصیص عادلانه منابع و ثروت در جامعه دانست و افزود:هر چند که در شرایط امروز، فاصله‌های طبقاتی با این افزایش‌ها جبران نمی‌شود، اما از سازمان بهزیستی و نهادهای حمایتی می‌خواهم تا با تجمیع یارانه‌ها؛ امکانات بیشتری برای زندگی نابینایان فراهم کنند.

محمد جواد خادمی نماینده انجمن روشن بین اصفهان با اشاره به ناکارآمدی قوانین سهمیه استخدام سه درصدی معلولان و ۳۰ درصدی نابینایان به عنوان اپراتور تلفن و... گفت: حتی اگر تمام قوانین، کامل و جامع اجرا شوند باز هم مشکل نابینایان برطرف نخواهد شد، زیرا به نگاهی نوین در اشتغال نابینایان در نهادها نیازمندیم.

وی افزود: برای اشتغال پایدار نابینایان به یک روش مربعی شامل چهار ضلع «استعداد یابی، آموزش، زمینه یابی و اشتغال» نیازمندیم که در حال حاضر تست‌های هنجاریابی و آموزش مناسب منجر به اشتغال وجود ندارد و از مسئولان آموزش و پرورش و آموزش عالی می‌خواهیم تا از آموزش نابینایان با استفاده از ابزارهای جدید و فناوری روز دنیا حمایت کنند تا نابینایان بر اساس علاقه و توانمندی خود شغل پیدا کنند.

 مسلمی رییس کانون کم بینایان و نابینایان استان مازندران نیز گفت: نبود مناسب سازی معابر برای حرکت افراد نابینا معضل مهمی برای نابینایان است.

وی افزود: پیاده روهای کم عرض، سد معبر مغازه‌ها با وسایل اضافی در پیاده روها و مسیر عبور نابینایان، جانمایی نامناسب دکه‌های روزنامه فروشی و... مواردی است که تردد نابینایان را مختل می‌کند و باید چاره‌ای برای آن اندیشید.

مسلمی چند پیشنهاد از جمله گویا شدن دستگاه‌های خود پرداز بانک ها؛ آسانسورها و چراغ‌های راهنمایی به ویژه در زمان شیوع کرونا و منع لمس سطوح را مطرح کرد.

نماینده استان‌های خوزستان و آذربایجان غربی نیز موضوع مسکن را معضل حل نشده نابینایان، و کمک‌های بلاعوض برای تأمین مسکن این افراد را ناکافی دانست.

وی همچنین به سکوت قانون درباره مسکن خانوارهای دارای معلول در روستاها اشاره کرد و گفت: اعتقاد ما این است که فرد نابینا باید در کنار افراد عادی جامعه زندگی کند و موافق شهرک‌های ویژه معلولان نیستیم، چون زمین‌هایی که به مسکن نابینایان و معمولان تخصیص داده می‌شود عموما خارج از شهر است و عملا نابینا را از جامعه دور می‌کند.

سردار باقرزاده رییس هیات ورزش نابینایان خراسان رضوی نیز بااشاره به افتخار آفرینی نابینایان در عرصه‌های ورزش ملی و بین المللی گفت: نابینایان با اعتماد به نفسی که از ورزش به دست می‌آورند در درس و زندگی و درمان خود به توفیقات بیشتر می‌رسند.

وی از سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست تا با استفاده از ظرفیت‌های خود، مراکزی را برای ورزش نابینایان در استان‌ها و شهرستان‌های کشور، در اختیار آن‌ها قرار دهند.

در ادامه سرمدی نماینده انجمن نابینایان ایران درباره مشکلات تجهیزات توانبخشی نابینایان گفت: این مشکلات به ۴ دسته تقسیم بندی می‌شود از جمله نبود شفافیت در تخصیص بودجه تجهیزات توانبخشی در استان ها، مکانیزم غلط تهیه و توزیع تجهیزات توانبخشی در بین معلولان استان، نبود سامانه جامع برای ثبت نیاز سنجی اصلی نابینایان و همچنین نبود دسترسی نابینایان به تجهیزات فناوری روز دنیا که با توجه به نوسانات ارزی، روز به روز این امکانات بیشتر از دسترس نابینایان خارج می‌شود.

وی افزود: برای مقابله با این مشکلات، تهیه و تدوین شیوه نامه‌ای برای نیاز سنجی واقعی نابینایان، تخصیص و توزیع عادلانه تجهیزات، افزایش بودجه و تعریف استانداردهای لازم در وسایل کمک توانبخشی و همچنین حمایت از شرکت‌های فعال در بخش تولید تجهیزات توانبخشی را پیشنهاد کرد.

مشاوره ژنتیک رایگان نقش بسزایی در پیشگیری از معلولیت‌های جدید مادرزادی دارد
رئیس سازمان بهزیستی کشور  هم گفت: مشاوره ژنتیک رایگان برای تمام خانواده‌هایی که دارای یک و یا چند فرد معلول می‌باشند، نقش بسزایی در پیشگیری از معلولیت‌های جدید مادرزادی دارد.

 وحید قبادی‌دانا افزود: استان‌های آذربایجان غربی و خراسان جنوبی دارای بیشترین آمار بیماری مادرزادی نابینایی هستند که مشاوره ژنتیک رایگان برای تمام خانواده‌هایی که دارای یک و یا چند فرد معلول می‌باشند، نقش بسزایی در پیشگیری از معلولیت‌های جدید مادرزادی دارد.

وی گفت: ۱۵ اکتبر، روز «ایمنی عصای سفید» سمبل هویت اجتماعی نابینایان است و طبق کنوانسیون و همچنین قانون حقوق افراد دارای معلولیت دسترسی به امکانات آموزشی، بهداشتی، سلامت، تردد ایمن و از همه مهمتر حق مشارکت فعال در عرصه جامعه حق همه معلولان بالاخص نابینایان است و امیدواریم در جهت احقاق حقوق این افراد در دنیا گام‌های موثری برداریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۲۸۰ میلیون نفردر جهان دارای آسیب نابینایی هستند افزود: از این آمار یک پنجم نابینا هستند بطوری که اکنون در سازمان بهزیستی کشور به ۲۰۳ هزار نفر افراد دارای معلولیت خدمت‌رسانی می‌کنیم که حدود ۱۳ درصد کل معلولان تحت پوشش را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر مرد و ۷۳ هزار نفر زن هستند، تصریح کرد: حدود ۸۸ هزار نفر از این افراد دارای معلولیت بینایی شدید و خیلی شدید هستند که با مشارکت جمعی شاهد حضور فعال این افراد در جای جای سازمان بهزیستی و پیگیر اجرای قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت هستیم.

 قبادی‌دانا ادامه داد: بیش از ۷۰ انجمن در موضوع نابینایان در کشور فعال هستند که بسیاری از آنها را خود افراد دارای معلولیت بینایی اداره می‌کنند و سازمان بهزیستی کشور نیز با توجه به یکی از محورهای فعالیت خود «پیشگیری» غربالگری تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال را از سال‌ها قبل در دستور کار داشته و سال به سال این موضوع توسعه پیدا کرده و این پایگاه‌ها بیش از پیش در مهدهای کودک فعال بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه در سال ۹۸ بالغ بر۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک ۳ تا ۶ سال غربالگری اولیه چشم(آمبلیوپی) شدند گفت: از این تعداد ۱۹۰ هزار نفر به متخصصان چشم ارجاع شدند؛ ۶۵ هزار نفر عیوب انکساری چشم داشتند، ۲ هزار و ۴۰۰ نفر دچار مشکل لوچی چشم و ۱۹ هزار نفر دچار آمبلیوپی و یا تنبلی چشم بودند.

وی مشکلات ژنتیکی را اصلی‌ترین مسئله برای بروز معلولیت بینایی عنوان کرد و افزود: تقریبا ۳۰۰ ژن برای بیماری‌های ژنتیکی شناخته شده‌اند که ۲۵۰ ژن مشکلاتی را برای پرده چشم ایجاد می‌کنند و همچنین از هر ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در جامعه یک نفر به RP یا نابینایی ارثی مبتلا می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: ۱۲۵ هزار خانوار دارای افراد با معلولیت بینایی، مستمری‌بگیر بهزیستی هستند.

وی با بیان اینکه در بین گروه‌های مختلف افراد دارای معلولیت هر گروه به صفتی شهرت دارند، یادآور شد: نابینایان به فرهیختگی و دانش بیشتر شهره هستند.

رئیس سازمان بهزیستی گفت : در حال حاضر ۳ هزار و ۱۶۳ نفر از دانشجویان تحت پوشش که کمک هزینه شهریه دریافت می‌کنند، افراد دارای مشکل نابینایی هستند که بیش از ۸۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت بینایی مدرک ارشد و دکتر هستند و ۴ هزار و ۷۰۰ نفر در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند؛ این در حالی است که سال گذشته نیز از نفرات برتر رتبه‌های زیر هزار، تعداد قابل توجهی دارای نابینایی بودند.

تاکید وزیر رفاه بر اجرای قانون ۳ درصد استخدامی معلولان در دستگاه های دولتی
وزیر آموزش و پرورش از بکارگیری ۸۴۵ نفر از افراد دارای معلولیت خبر داد.

 محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بمناسبت ۲۴ مهر، روز گرامیداشت عصای سفید در جلسه ویدیوکنفرانسی با نمایندگان موسسات و انجمن‌های غیردولتی در حوزه نابینایان سراسر کشور پس از استماع سخنان گروهی از این افراد در تماس تلفنی با وزیر آموزش و پرورش گفت: افراد دارای معلولیت بینایی جزء فرهیخته‌ترین افراد و دانش‌آموخته تحصیلات تکمیلی هستند که این نشانگر جامعه پویا است.

وزیر تعاون با بیان اینکه رسیدگی به امور نابینایان مسئله مهمی است، افزود: امروز برخی از افراد دارای معلولیت بینایی از ۱۲ استان منتخب، درخصوص بحث سهمیه ۳ درصدی استخدام افراد دارای معلولیت در دستگاه‌های اجرایی و بند ت ماده ۱۱ قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت درخصوص تخصیص ۳۰ درصد از پست‌های سازمانی تلفنچی (اپراتورتلفن) دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی سخن گفتند و اینکه از هزار و ۳۰۵ سهمیه استخدام این افراد نزدیک به هزار و ۱۴۳ مورد متعلق به وزارت آموزش و پرورش است که محقق نشده است؛ همچنین مدارس آموزش استثنایی می‌تواند نقش بسزایی در توازن استعدادیابی با اشتغال این افراد داشته باشند.

در ادامه وزیر آموزش و پرورش از بکارگیری ۸۴۵ نفر از افراد دارای معلولیت خبر داد و گفت: نماینده‌ای از نابینایان به مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش معرفی شود تا تک تک موارد را بررسی کند؛ چراکه ما در اجرای قانون تابع هستیم و علاقمندیم با بررسی مشترک و پیشنهادهای لازم هر خدمتی را برای افراد دارای معلولیت انجام دهیم.

کد خبر: ۴۷٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha