۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
درآمدهای مازاد بر مالیات یزد صرف توسعه استان شود؛ فرستاده‌های ویژه مالیاتی در راه یزد
گزارش بازار از کش و قوس‌ها بر سر جذب بودجه بیشتر

درآمدهای مازاد بر مالیات یزد صرف توسعه استان شود؛ فرستاده‌های ویژه مالیاتی در راه یزد

یزد- مسئولان و فعالان اقتصادی یزد معتقدند بنا به رتبه بالای استان در پرداخت مالیات، درآمدهای مازاد بر مالیات یزد صرف توسعه استان شود اما رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور سخنان دیگری در این رابطه دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: «استان یزد یکی از تأمین‌کنندگان اصلی حقوق دولتی در کشور است و اکنون در حال پیگیری است که بتواند سهم خود را از کشور بگیرد؛ زیرا آنچه از بودجه کشور به استان می‌آید در مقایسه با درآمدهای یزد برای کشور بسیار ناچیز است» این سخنان محمدعلی طالبی، استاندار یزد است که چندی پیش طی ارتباط تلفنی با یک برنامه گفتگو محور بیان کرد.

مسئولان و نمایندگان استان نیز نسبت به کم بودن بودجه یزد در مقایسه با درآمدهای آن گلایه داشته و بر ستادن سهم استان از درآمد مبتنی بر فعالیت‌های صنعتی و معدنی تأکید داشته‌اند.

اما دیدگاه دیگری که مسئولان استان با هدف جذب بودجه بیشتر جهت توسعه یزد دارند، وصول حق واقعی استان از درآمدهای مالیاتی یزدی‌ها است.

در پی این اعتقادات، از رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور برای حضور در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی یزد و گوش سپردن به پیشنهادات و مشکلات فعالان اقتصادی و صنعتگران استان دعوت به عمل آمد.

روز گذشته شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی یزد با حضور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، رئیس کمیسیون امور اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان، چهار نماینده مردم استان یزد در مجلس شورای اسلامی و با حضور فعالان اقتصادی استان یزد در عرصه صنعت و معدن برگزار شد.

تمرکز نمایندگان استان در این نشست هم‌راستا با استاندار یزد بر این موضوع بود که بودجه یزد نسبت به درآمدش کمتر و لازم است سهمیه استان از درآمدهای مالیاتی افزایش یابد.

سخنان نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی و همچنین استاندار یزد در این خصوص حاکی از این است که آنها همچنان برای جذب بودجه بیشتر در تلاش‌اند و حتی معتقدند که فعالان اقتصادی یزد بنا به خوشنام بودن و پرداخت بیشترین درآمدهای مالیاتی به دولت، باید تشویق شده و بخشی از مالیات‌های آنان جهت ارائه خدمات توسعه‌ای به استان هزینه شود.

مازاد مالیات یزد صرف توسعه همین استان شود
محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در این نشست همسو با بیانات فعالان اقتصادی استان، گفت: یزد رتبه ۱۲ درآمد بر مالیات را دارد، با این حال رتبه این استان در قانون بودجه ۲۳ است.

انتظار مسئولان استان این است که با توجه به خوش‌حسابی یزدی‌ها در پرداخت مالیات، درآمد ناشی از مالیات استان صرف توسعه مناطق محروم استان شود

جوکار با بیان اینکه یزد مناطق محروم و مشکلات جدی بسیاری دارد، افزود: انتظار مسئولان استان این است که با توجه به خوش‌حسابی یزدی‌ها در پرداخت مالیات، درآمد ناشی از مالیات استان صرف توسعه مناطق محروم استان شود.

وی اظهار کرد: در صورتی که درآمدهای استان صرف ارتقای خدمات و توسعه استان شود، انگیزه فعالان اقتصادی برای پرداخت مالیات بیشتر خواهد شد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گفت: یزد با وجود شرایط نابسامان اقتصادی، از نظر پرداخت سقف درآمد در کشور صدرنشین است. از این‌رو، لازم است برای افرادی که مالیات خود را پرداخت می‌کنند، انگیزه‌آفرینی نمود و این مقوله را در نظام جامع مالیاتی کشور محقق کرد.

صادرکنندگان خوشنام از مالیات معاف شوند
سید جلیل میرمحمدی، نماینده مردم تفت و میبد هم‌نظر با استاندار یزد و نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، به ضرورت کمک کردن به صادرکنندگان اشاره کرد و گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد معرفی صادرکنندگان خوشنام است.

میرمحمدی گفت: معافیت صادرکنندگان خوشنام از مالیات حرکتی بزرگ در کشور است و موجب انگیزه‌بخشی به فعالان اقتصادی صادق می‌شود.

وی به این اعتقاد خود اشاره کرد که مالیات‌های استان یزد باید در همین استان استفاده شود و به مناطق محروم در همین استان برسد.

یزد با وجود شرایط نابسامان اقتصادی، از نظر پرداخت سقف درآمد در کشور صدرنشین است

بگذارید استان ابتکار عمل کند
استاندار یزد در خصوص موضوع مالیات خطاب به رئیس کل سازمان امور مالیاتی فرآهم‌ آمدن زمینه‌ای برای افزایش ابتکار عمل‌ استان‌ها در تأمین درآمدهای مالیاتی را خواستار شد.

طالبی تصریح کرد: لازم است دست استان برای تأمین درآمدهای مالیاتی مطابق شرایط موجود و ساز و کارهای استانی باز باشد.

تنها نصف حقوق کارکنان دولت از طریق نظام مالیاتی پرداخت می‌شود
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به سخنان مسئولان و فعالان اقتصادی یزد، گفت: سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیروی کشوری، لشکری و بازنشستگی در کشور وجود دارند که حقوق این افراد در مجموع حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در ماه است.

امیدعلی پارسا افزود: این در حالی است که میزان کل مالیات کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان است؛ به این معنی که تنها حقوق نیمی از کارکنان دولت از طریق نظام مالیاتی تأمین می‌شود و حتی نظام مالیاتی قادر به تأمین حقوق کارکنان دولت نیز نیست.

وی دلیل این موضوع را نبود فرهنگ مالیات و فرار مالیاتی بیان کرد و گفت: فرار مالیاتی حتی بالاتر از حق‌الناس است و مردم باید بدانند که چون دولت زمینه‌های کسب و کار و تأمین درآمد را فرآهم کرده است، پس شریک آنها محسوب می‌شود.

پارسا ضمن تعبیر نظام مالیاتی مطلوب به نظامی متناسب با ثروت، درآمد و مصرف، گفت: راه همین است و در همه دنیا نیز همین‌گونه بوده است.

۶ هزار میلیارد تومان در سال برای یزد خرج می‌شود
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص انتقادات فعالان اقتصادی استان یزد، در این مورد که یزدی‌ها میزان مالیات بالایی می‌دهند و در عوض، حمایت ویژه‌ای نسبت به دیگر استان‌ها از آنان نشده است، بیان کرد: این گفته در دیگر استان‌ها نیز بیان می‌شود و برای مثال، استان کرمان نیز معتقد است خرج کشور را آن استان می‌دهد.

پارسا با اشاره به این جمله «یزدی‌ها معتقدند خرج کشور را یزد می‌دهد»، گفت: کل درآمدهای مالیاتی کشور به اندازه نصف حقوق کارکنان نظام نیست و نمی‌توان تنها ۲۸ دستگاه کوچک استانی را دید و به دستگاه‌هایی چون آموزش پرورش، بنیاد شهید، دانشگاه‌ها، نظام امنیتی و... بی‌توجه بود.

او ادامه داد: کل درآمد مالیاتی و غیرمالیاتی استان یزد حدود سه هزار میلیارد تومان در سال است و این در حالی است که مملکت بیش از شش هزار میلیارد تومان خرج استان یزد می‌کند.

 ۲۰ درصد اعتبارات هزینه‌ای استان یزد بنا به تشویق های مالیاتی افزایش خواهد داشت.

یزد تشویق می‌شود
پارسا با بیان اینکه یزد از بهترین استان‌ها در زمینه پرداخت مالیات است، بیان کرد: این حس که یزدی‌ها فکر کنند دیگر استان‌ها با درآمدهای یزد اداره می‌شوند، اشتباه است.

وی گفت: اینکه استان یزد به دلیل وصول مالیات بیش از سهمیه مالیاتی، تشویق شود کاملأ حرفی درست و به حق است و شایان ذکر است تمهیداتی اندیشیده شده که نظام هزینه درآمد کشور، استان‌های موفق را تشویق کند.

پارسا تصریح کرد: یزد بیش از ۹۵ درصد سهمیه مالیات خود را وصول کرده است؛ پس به ازای هر یک درصد مازاد بر این ۹۵ درصد، تخصیص سایر اعتبارات هزینه‌ای آن به اندازه چهار درصد افزایش می‌یابد؛ به عبارتی ۲۰ درصد سایر اعتبارات هزینه‌ای این استان که از ابتدای سال تاکنون صفر بوده است، افزایش خواهد داشت.

وی گفت: در بودجه ۱۴۰۰ باید به سمت ایجاد فضایی پیش رفت که استان یزد به دنبال عدد کم به عنوان مالیات‌ نباشد و این اتفاق زمانی خواهد افتاد که این استان از تلاش‌های مالیاتی نتیجه بگیرد و البته مشکل سیستم هم حل شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: طبق آمار، در استان یزد از بین هزار نفر، ۳۰۰ نفر پرونده مالیاتی داشته و دیگران پرونده مالیاتی ندارند و سازمان مالیاتی به قطع به سراغ این دو سوم جمعیت خواهد رفت.

هیئت ویژه مالیاتی به یزد فرستاده می‌شود

وی تأیید کرد: فردی که هویتی ندارد با کسی که در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۵ مالیات داده متفاوت است و گفت: حساب‌های میلیاری باید مالیات میلیاردی هم بدهند. در این میان، بحث تراکنش‌ها روزنه ورود به هوشمندسازی نظام مالیاتی و مبتنی بر اطلاعات غیر قابل کتمان است.

پارسا درباره استراتژی‌های بخشنامه جدید گفت: تأکید بر این است که با گذشت و مدارای بیشتر به سراغ گذشته رفت با این حال، برای بررسی مشکلات و انتقادات پرونده‌های مالیاتی فعالان اقتصادی استان یزد نسبت به برآورد مالیاتی آنها، به زودی هیئتی ویژه با حضور چند خبره حوزه مالیتی به استان یزد فرستاده می‌شود.

عدالت برقرار شود
مسئولان استان و فعالان اقتصادی از وضعیت بودجه یزد ناراضی هستند. دو راهکار از سوی مسئولان اندیشیده شده است. نمایندگان استان در تلاش‌اند سهم استان از مالیات وصول شده افزایش یابد و دلیل سخن آنها رتبه بالای یزد در پرداخت مالیات است. از سوی دیگر، مسئولان تلاش می‌کنند سهمیه استان از درآمد معادن افزایش یابد.

حضور رئیس کل سازمان امور مالیاتی در یزد باعث شد صدای فعالان اقتصادی خوشنام استان به گوش سازمان مالیاتی برسد؛ چراکه از نظر آنها قوانین مالیاتی کشور چندان تفاوتی میان تولیدکنندگان و یا صادرکنندکان موفق و خوش‌حساب با دلالان و سودجویان قائل نبوده است. این موضوع بی‌عدالتی را برای صنعتگرانی که اکنون در پیچ و خم تحریم‌ها و بروکراسی‌ها متوقف شده‌اند، تشدید کرده است.  

صنعتگران استان یزد معتقدند بار مشکلات بر دوش صنعتگران و تولیدگنندگان است. استان یزد با وجود مشکلات اقتصادی، ۱۷۵ درصد مالیات در سال جاری وصول کرده است و جزو سه استان برتر در پرداخت مالیات بوده‌است که شایسته نیست با این استان به مانند دیگر استان‌ها برخورد شود.

البته رئیس کل سازمان امور مالیاتی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نویدهایی از تغییرات در قوانین داده‌اند. به هر حال، فعالان اقتصادی یزد زخم خورده‌اند و بخشنامه‌های جدید مالیاتی که به دلیل کسری بودجه ابلاغ شده‌اند اعم از گرفتن مالیات بر اساس تراکنش‌های چند سال گذشته واحدهای صنعتی، حس ناعدالتی را بیش از پیش برای آنها تشدید کرده است.  

کد خبر: ۴۷٬۸۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha