۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
اروپا از اینستکس برای ارائه کمک‌های بشردوستانه هم استفاده نکرد
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

اروپا از اینستکس برای ارائه کمک‌های بشردوستانه هم استفاده نکرد

ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: حداقل انتظار از اینستکس استفاده در حوزه غذا و دارو بود، اما اروپایی‌ها هیچ قصدی برای استفاده از این کانال جهت کمک بشردوستانه به ایران را در زمان شیوع کرونا ندارند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مجتبی ذوالنوری با اشاره به پاسخگو نبودن صندوق بین المللی پول (IMF) در خصوص درخواست ایران برای دریافت وام جهت مقابله با کرونا، افزود: متأسفانه نهادهای بین المللی که به نحوی وام‌دار محور نظام سلطه و ایالات متحده هستند، عملکرد و استاندارد دوگانه‌ای دارند و با کشورها به شیوه‌ای واحد برخورد نمی‌کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سازمان‌های بین المللی معیارهای خود را برای تعامل با کشورها دارند، اما صندوق بین المللی پول در اقدامی تبعیض آمیز از اعطای وامی به کشورمان خودداری کرد که این وام به دیگر کشورها تعلق گرفته است.

وی استفاده از کانال اینستکس برای دریافت وام را ممکن دانست و گفت: با این حال این ساز و کار مالی اروپایی از ابتدا یک توهم و فریب بود و اروپا نیز قصد استفاده از آن را ندارد.

ذوالنوری افزود: قرار بود به واسطه توافق هسته ای، به معنای تمام تحریم‌ها رفع شود و عادی سازی روابط در تمامی ابعادی که منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین می‌کند، صورت پذیرد، که البته طرف مقابل ایران در برجام به تعهدات خود عمل نکرد و نهایتا اینستکسی ایجاد شد که کارایی ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، هدف اولیه از ایجاد اینستکس را برقراری روابط و تأمین نیازهای مالی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: قرار بود اینستکس یک کانال مالی امن باشد، اما نشد و در نهایت گفتند برای حوزه غذا و دارو کارایی خواهد داشت که شاهدیم حتی در این حد هم فعال نشد و صرفا فریبی بود که ملت و دولت ایران را گام به گام به سمت بن بست نزدیک کنند.

کد خبر: ۴۷٬۴۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha