۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲
جریمه ماسک، شروع تصمیمات سخت است
سخنگوی دولت:

جریمه ماسک، شروع تصمیمات سخت است

ربیعی، سخنگوی دولت گفت: در صورتی که با رعایت نکردن موارد بهداشتی، جان مردم همچنان به خطر بیفتد تصمیمات سخت‌تری گرفته می‌شود.

به گزارش بازار، علی ربیعی در نشست هفتگی خود افزود: جریمه هدف نیست بلکه یک ابزار است و هشدار برای خودکنترلی.

بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ مدرسه تبدیل به غیرحضوری شدند
سخنگوی دولت گفت: ۶ هزار و ۸۲۸ مدرسه به علت رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی به غیرحضوری تبدیل شدند یا روند فعالیت خود را اصلاح کردند.

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به افزایش استفاده از ماسک در تهران افزود: تعداد زیادی از مراکز به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی اخطار گرفتند و پلمب شدند.
سخنگوی دولت گفت: بر اساس نتایج تحقیقاتی که به ستاد ملی کرونا اعلام شد اکثر افرادی که جان خود را به علت بیماری کرونا از دست داده اند به سبب مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی بوده است.

ربیعی با اشاره به اینکه خانوادگی شدن ابتلا به بیماری کرونا رو به افزایش است تصریح کرد: این نشانه آن است که میهمانی‌های خانوادگی و دورهمی آشنایان و دوستان بیشتر شده و یا عامل گسترش کرونا است.

سخنگوی دولت افزود: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله به کرونا ده هزار تست به تست‌های موجود برای شناسایی مبتلایان به این بیماری اضافه شده است.
 
نانوایی‌ها و رستورانها؛ در صدر دریافت اخطار بهداشتی
سخنگوی دولت با اشاره به اعمال جرائم کرونایی در تهران، گفت: نانوایی‌ها و رستوران‌ها در این مدت بیشترین اخطار بهداشتی را در خصوص رعایت نکردن دستورالعمل‌ها دریافت کرده و مراکزی هم پلمب شده اند.

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود در آستانه رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) تصریح کرد: قطعاً برای ما ایرانیان که با عشق و امنیت زیسته و در شرایط مختلف و در فرازها و سختی‌ها همواره از آموزه‌های آن‌ها الگو گرفته و بدین وسیله چه در زندگی شخصی و چه اجتماعی از گذرهای سخت تاریخی گذشته ایم، این شهادت‌ها جانسوز است لذا به همه مسلمانان، شیعیان و ایرانیان تسلیت عرض می‌کنم.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد دولت به دنبال افزایش نگرانی‌ها از گسترش کرونا در کشور، افزود: در جلسه قبلی ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به اینکه جان افراد توسط عده‌ای دیگر به خطر می‌افتد، به ناچار تصمیمات سختگیرانه تری اتخاذ شد و در صورت تداوم مراعات نکردن‌ها تصمیمات سختگیرانه تری اتخاذ می‌شود.

سخنگوی دولت در خصوص اعمال جرایم رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در تهران، گفت: برای حفظ جان شهروندان این تصمیم گیری صورت گرفته است. هدف اصلی ما جریمه نیست بلکه هدف، توجه جامعه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اهمیت حفظ جان انسان‌ها بوده و قطعاً جریمه وسیله‌ای برای متنبه کردن افرادی است که برای خود و دیگران اهمیت و احترامی قائل نیستند.

ربیعی خاطر نشان کرد: جریمه نه هدف بلکه یک ابزار و هشدار برای خود کنترلی است، اتفاق نظر عمومی برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و نظارت عمومی، سیاست تنبیهی می‌طلبد.

وی گفت: در اصل هدف این نبوده که از کسی جریمه ستانده شود بلکه ابزاری برای توجه جامعه به پروتکل‌های بهداشتی است.

سخنگوی دولت افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا به دنبال نهادینه کردن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعم از فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک است، تخلف از دستورالعمل‌های بهداشتی باید به یک ناهنجاری اجتماعی تبدیل شود.

ربیعی گفت: نانوایی‌ها و رستوران‌ها در این مدت بیشتری اخطار بهداشتی را در خصوص رعایت نکردن دستورالعمل‌ها دریافت کرده بودند.

وی به کاهش مراعات پروتکل‌های بهداشتی به ۴۲ درصد در سطح کشور و ۳۲ درصد در تهران اشاره کرد و افزود: گزارش‌ها از روز شنبه به این سو نشان می‌دهد که در حال حاضر در تهران استفاده ماسک از خانه تا خانه تا حدود بسیار زیادی مراعات می‌شود و قطعاً نسبت به روزهای قبل افزایش یافته است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مصوبات دولت در حمایت از کشاورزان افزود: خرید تضمیمی محصولات مختلف یکی از سیاست‌های دولت بوده است.

در تولید واکسن کرونا به مراحل حساسی رسیده ایم
سخنگوی دولت گفت: براساس این برنامه سازمان بهداشت جهانی از کمپانی‌هایی که در تولید واکسن کرونا فعال هستند متناسب با پیشرفت حمایت می‌کند و هر کمپانی که به نتیجه رسید کشورهای مشارکت کننده در اولویت تحویل واکسن هستند.

وی اضافه کرد: ایران ضمن مشارکت فعال در برنامه سازمان بهداشت جهانی برای خرید واکسن کرونا، تولید داخلی را با جدیت پیگیری می‌کند، بخشی از پیشرفت‌ها و دستاوردها به اطلاع سازمان بهداشت جهانی رسیده است.

ربیعی درباره دورکاری کارکنان دولتی هم گفت: این کار در صورت تامین زیرساخت‌ها منعی ندارد مشروط به این که خدمات رسانی به مردم با مشکل روبه رو نشود.

وی افزود: جرائم ابزار و برای حفظ جان شهروندان است و هزینه آن به حساب وزارت بهداشت و برای مقابله با کرونا مورد استفاده قرار میگیرد.

 ربیعی گفت: در سطح ادارات که سه قوه و نهادهای عمومی را شامل می‌شود موظف کردیم حراست‌ها کنترل کنند و در صورت تخلف ارجاع به کمیته‌های تخلف اداری داده می‌شوند. خدمات دهندگان به مردم در صورت تخلف پلمب و در صورت ادامه تخلف طولانی مدت پلمب می‌شود.

وی درباره بحران قره باغ نیز تصریح کرد: هر تصمیمی در خصوص قره باغ باید با مشارکت کشورهای درگیر باشد. پای تروریسم نباید به منطقه باز شود. دوم اینکه موضوع آشتی و مذاکره است. وقتی به تفاهم نسبی عمومی بین کشورهای مهم منطقه و درگیر رسیدیم جزئیات طرح ایران در قره باغ اعلام می‌شود.

ربیعی همچنین گفت: روز جهانی دختر هم بهانه‌ای است تا هر سال دو تبریک به دختران ایران زمین داشته باشیم. روز تولد حضرت معصومه (س) و روز جهانی دختر.

وی اضافه کرد: بی تردید ما نیازمند سیاستگذاری مداوم معطوف به زن در سال‌های متمادی هستیم. دختران ما با موانع فرهنگی، اجتماعی و حقوقی روبرو هستند که برای حضور آن‌ها در فرآیند توسعه کشور باید آن‌ها را برطرف کرد.

سخنگوی دولت همچنین گفت: در این هفته صدای آشنای دلنشین مردم خاموش شد و شجریان به رحمت حق پیوست.

وی افزود: شجریان در جان جهان ایرانی جایگاه والایی داشت. او به تنهایی یک پل فرهنگی بود که تهران و شیراز و اصفهان و تبریز و همه شهرهای میهن را به "دوشنبه"، " سلیمانیه" و "کابل" و "باکو" پیوست داد.

ربیعی گفت: مرغ باغ "ربنا" در مراودات پر برکتی که با چهره‌های درخشان موسیقی مقامی جمهوری آذربایجانی، تاجیکستان و افغانستان داشت، خویشاوندی آوازی یک تمدن بزرگ را به نمایش گذاشت و به دوستداران ایشان، اهالی هنر و موسیقی و خانواده وی تسلیت می‌گویم.

سخنگوی دولت روز جهانی عصای سفید را هم گرامی داشت.

سیاست حمایتی دولت از کشاورزان با خرید تضمینی محصولات
سخنگوی دولت گفت: خرید تضمینی محصولات مختلف یکی از سیاست‌های دولت برای حمایت از کشاورزان است.

ربیعی در ادامه نشست خبری افزود: به همین منظور ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان به سازمان مرکزی تعاون روستایی تسهیلات اختصاص یافت تا خریدهای تضمینی به موقع صورت گیرد.

سخنگوی دولت همچنین گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی برنامه عملیاتی خرید محصولات کشاورزی را پیش بینی و اعلام خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با شروع فصل بارندگی برای تکمیل پروژه‌های رهکشی ۳۰۰ میلیارد تومان باری زهی کشی دشت کمیشان برای اجرای پروژه‌های پیشگیرانه اختصاص یافت.

ربیعی همچنین گفت: در راستای سیاست‌های همسایگی و گسترش روابط با همسایگان مجوز امضای موقت موافق نامه تجارت ترجیحی بین دولت‌های ایران و افغانستان اتخاذ شد.
سخنگوی دولت تاکید کرد: قطعا این امر به گسترش تجارت و امنیت مرزها و افزایش درآمد فعالیت‌های اقتصادی در مرز و بهبود شرایط هر دو جامعه و مردم کمک خواهد کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: کماکان در تمام مرزها به دنبال صلح و افزایش تجارت هستیم و هنوز هم معتقدیم بهترین راه حل صلح برای منطقه و طرح صلح هرمز است. باز هم همگان را به همکاری در این زمینه دعوت می‌کنیم.

ربیعی اظهار کرد: دولت به منظور افزایش توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی موضوع نحوه واگذاری مطالبات قرارداری (فاکتورینگ) تصویب کرد، این شیوه در تامین مالی زنجیره تامین کمک زیادی به تولید گران و عرصه کنندگان خدمات خواهد داشت.

سخنگوی دولت همچنین درباره بحث‌های اخیر در خصوص کمبود نان در برخی استان ها، گفت: این موضوع در دولت هم مورد بحث قرار گرفت. بررسی‌ها نشان داد هیچ علت خاص و نگران کننده‌ای برای این مسئله منطقه‌ای وجود نداشته است. برخی علل منطقه‌ای اعم از سودجویی برخی واحدهای صنفی و نیز قاچاق آرد این مشکل مقطعی و منطقه‌ای را به وجود آورده است.

وی تاکید کرد: بطور کلی ما هیچ کمبودی در کل کشور نداریم. خودکفایی ما در محصول گندم کماکان برقرار است و تولید ما رو به افزایش است و ذخایر مناسبی هم داریم.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: در هفته گذشته خوشبختانه در پرتو تعاملات دیپلماتیک، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان به حول یک آتش بس انسانی به توافق رسیدند. البته در این میان شاهد یک نقض آتش بس دردناک بودیم که در خاک و خون غلطیدن تعدادی از زنان، کودکان و اهالی بی گناه شهر گنجه نقطه‌ای اوج آن بود. گنجه شهر نظامی گنجوی در فراسوی تعلق آن به جمهوری آذربایجان است.

ربیعی تصریح کرد: همانطور که بارها گفته ایم ما از هر گونه ابتکاری که بتواند موجب توقف جنگ میان آذربایجان و ارمنستان، برقراری آتش بس و جلوگیری از کشته شدن انسان‌ها شود، حمایت می‌کنیم.

وی گفت: در این راستا از همان ابتدای شروع درگیری‌ها و در جریان گفتگوهای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان خود در دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان و مقامات سایر کشورهای منطقه و همچنین موضعگیری‌های سایر مسئولان رسمی کشورمان، جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را جهت میانجیگری، کمک به حل بحران و کاهش تنش بین دو کشور اعلام کرده است.

سخنگوی دولت همچنین افزود: ایران یکی از کنشگران معدودی است با همه طرف‌ها و کنشگران این موضوع اعم از دو طرف درگیر و طرف‌های دیگر منطقه‌ای روابط خوبی دارد.

ربیعی خاطر نشان کرد: بر این اساس سعی کردیم به شکل دوجانبه با هر دو پایتخت در ارتباط مستمر باشیم، دسترسی یکسانی به خاطر سیاست‌های درست قبلی وجود دارد و هم با کنشگران منطقه‌ای در ارتباط باشیم.

وی ادامه داد: ما از توقف خصومت‌ها در منطقه ناگورنو-قره باغ به عنوان قدمی در راستای صلح استقبال می‌کنیم و از همسایگان خود می‌خواهیم که بر اساس احترام به حقوق بین الملل و تمامیت ارضی، در گفتگوهای جدی مشارکت کنند و از هرگونه اقدامی که آتش بس و نخستین گام‌ها به سوی دیپلماسی و صلح را متزلزل کند، بپرهیزند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در پایان لازم است که نگرانی و تاسف عمیق دولت جمهوری اسلامی ایران را از کشته شدن غیرنظامیان اعلام کنم و بر ضرورت عدم تکرار این حوادث در حالیکه منطقه و مردمان کشورهای ما بیش از هر زمانی به صلح و آرامش نیاز دارند، تاکید کنم.

کد خبر: ۴۷٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha