۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
علت رکود و تورم، ساختار به هم ریخته کل اقتصاد است
کارشناس مسائل اقتصادی:

علت رکود و تورم، ساختار به هم ریخته کل اقتصاد است

درودیان، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: جنس تورم ما رکودی و با تورم در شرایط رونق متفاوت است به همین دلیل نیاز به پول افزایش پیدا می‌کند و در این شرایط نقدینگی باید افزایش پیدا کند.

به گزارش بازار، حسین درودیان با اشاره به اینکه رشد نقدینگی به طور سنتی در ایران بالاست افزود: ماهیت تورم ما با تورم در دیگر کشورها فرق می‌کند، تورم ما رکودی است یعنی ناشی از ساختار اقتصادی مختل شده است، ساختار به هم ریخته اقتصاد هم رکود ایجاد می‌کند هم تورم، یعنی این جهش تورمی خروجی به هم ریختگی کل اقتصاد است.

او با بیان این که نوع مواجهه سیاستگذار به تورم رکودی با تورم ناشی از رونق باید تفاوت کند گفت: راهکار کوتاه مدت چنین شرایطی مدیریت نرخ ارز است.

درودیان با تایید این سخن که دولت نباید کارگزار و کار راه انداز دولت باشد گفت: بانک مرکزی در شرایط خاص باید به کمک کسب و کارها بیاید و مسئله چاپ پول نیست مسئله این است که پول چاپ شده کجا می‌رود و سرانجامش چه می‌شود.

ندری دیگر کارشناس مسائل اقتصادی هم گفت: رشد نقدینگی ما که به طور تاریخی حدود ۲۴ درصد بوده است در یکسال گذشته به بالای ۳۰ درصد رسید که بسیار بالاست و علت آن هم مسئله کسر بودجه دولت است که بودجه خودش را از منابع صندوق توسعه ملی تامین کرده است و دلیل دیگرش هم این است که امکان فروش ارز و جمع آوری نقدینگی هم وجود ندارد.

ندری افزود: مشکل دیگر هم خلق پول در خود بانک هاست، بانک مرکزی در ابتدای سال نسبت ذخیره قانونی را برای بانک‌های کمک کننده پایین آورد و در ابتدای سال نرخ بهره را در بازار بین بانکی کاهش داد و این به بانک‌ها امکان می‌دهد که خلق پول کنند و کسری هایشان را در بازار بین بانکی جبران کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: مشکل ما در نظام بانکی نداشتن استقلال بانک مرکزی است که باعث می‌شود نتواند بدون توجه به مشکلات دولت روی مشکل تورم تمرکز کند.

ندری افزود: الان سوای سلطه دولت بر بانک مرکزی، سلطه بانک‌ها و بورس را هم بر بانک مرکزی داریم، چنان که نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان دولت اخیرا به بورس کمک کرد.

او گفت: این جهش تورم ناشی از آن است که می‌خواهیم همه مشکلات را با چاپ و خلق پول حل کنیم.

ندری گفت: در شرایط فعلی افزایش نرخ بهره سه تاثیر مثبت می‌تواند داشته باشد، یکی جلوگیری از رشد نقدینگی و دوم افزایش تمایل به نگهداری ریال و سومین منفعتش هم این است که دولت می‌تواند اوراقش را در بازار بفروشد.

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: اگر بتوانیم مالیات بر عایدی و تجمیع درآمدها را وصول کنیم قطعا وضعیت بهتر خواهد شد. کاووسی دیگر کارشناس اقتصادی نیز گفت: فقط نقدینگی متهم افزایش تورم نیست در کنار آن سیاست‌های نادرستی که اتخاذ می‌شود و ناهماهنگی‌ها می‌تواند تاثیر داشته باشد.

او گفت: در این میان به عوامل رشد نقدینگی توجه نمی‌شود، اما در شرایط تحریم رشد نقدینگی می‌تواند آسیب رسان باشد و تصمیماتی که برای استفاده از منابع بانک مرکزی و بانک‌ها گرفته شده نادرست است، حتی در بودجه ۱۴۰۰ هم سیاست انبساطی اتخاذ شده که موجب تورم بیشتر خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با انتقاد از اتخاذ تصمیماتی که جامع الاطرف نیست گفت: ما واقعا الگوی اقتصادی نداریم و از الگوی خاصی پیروی نمی‌کنیم و همه ساختارهای اقتصادی ما به هم ریخته است.

کاووسی افزود: بحث مالیات بر عایدی سرمایه هم وقتی می‌تواند مطرح شود که تورم افسار گسیخته نداشته باشیم، ما الان داریم از مردم شدیدترین مالیات که همان مالیات تورمی است می‌گیریم.

کد خبر: ۴۷٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha