۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
اقتصاد نجاران در گیره مشکلات؛ «ام دی اف» و چوب سهمیه‌بندی شد
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

اقتصاد نجاران در گیره مشکلات؛ «ام دی اف» و چوب سهمیه‌بندی شد

سمنان- نجاران و درودگران این روزهای کرونایی دارای دو مشکل عمده هستند نخست بازاری که به‌شدت در آن تقاضا کاهش‌یافته و علت آن را می‌توان در قیمت بالای مصنوعات و چوب دانست و دوم کمبود ام دی اف و چوب که کار را در شهرستان‌ها به سهمیه‌بندی نیز کشانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: دوران کرونا بر اقتصاد درودگران و نجاران نیز تأثیر منفی گذاشته و بازارشان بیش از هرزمانی کساد است، این گفته اهالی این کسب در سراسر استان سمنان که از کمبود بازار و چوب و مصنوعات چوبی و فلزی مرتبط با کابینت، تخت، کمد و ... شکایت دارند.

تحقیقات خبرنگار بازار نشان می‌دهد که فروش درودگران به طرز محسوسی از زمان تلاطم بازار در زمستان ۹۸ تاکنون کاهش‌یافته و کرونا نیز بر این مسئله افزوده است.

تامین چوب
یکی از این نجاران در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه عمده دغدغه ما امروز تأمین چوب است، گفت: کار به‌جایی رسیده که اگر بخواهید از اتحادیه درودگران ام دی اف تهیه کنید باید کارت ملی ارائه کنید و به ازای نیاز هر مشتری به شما چوب می‌دهند.

علیرضا عامریان بابیان اینکه دیگر مانند سابق نمی‌توان ام دی اف را با چک حتی خرید، تأکید کرد: امروز خریدها فقط نقد و با سهمیه تعریف‌شده صورت می‌گیرد و مانند سابق هر نجار نمی‌تواند خودش چوب تهیه کند.

وی می‌افزاید: این در حالی است که عده‌ای شاخه‌های ام دی اف و مصنوعات مرتبط به آن را در بازار آزاد می‌فروشند و اگر بخواهیم از آن‌ها تهیه کنیم دست‌آخر سودی نصیبمان نمی‌شود زیرا باید گران‌تر بخریم و درنتیجه کار نزد مشتری گران‌تر می‌شود.

افزایش قیمت تمام شده
این نجار می‌گوید: وقتی قیمت تمام‌شده محصول بالا می‌رود باید از مشتری نیز پول بیشتری گرفت تا نجار ضرر حداقل نکند اما این امر سبب نارضایتی مردم می‌شود زیرا شرایط ما را درک نمی‌کنند از سوی دیگر راه چاره دریافت چوب در نوبت‌های طولانی باکارت ملی از اتحادیه است که این امر هم سبب تأخیر در ارائه کار به مردم می‌شود که باز از این‌سو نارضایتی ایجاد می‌کند.

عامریان بیان می‌کند: ما امروز در شرایطی هستیم که چه انتظار چوب وام دی اف از اتحادیه را به جان بخریم و چه از بازار آزاد شاخه‌های ام دی اف را بخریم درهرصورت مشتری ناراضی است. این شرایطی است که مسئولان هم حتی آن را درک نمی‌کنند.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر اتحادیه امروز نرخ تمام‌شده هر متر کابینت را اعلام کرده و این نرخ اصلاً به‌صرفه اقتصادی ما نجاران نیست لذا از مسئولان می‌خواهیم به داد این قشر برسند.

نرخ اتحادیه
یک کابینت ساز نیز دراین‌باره می‌گوید: نرخی که اتحادیه تعیین کرده برای مثال در کمترین و ساده‌ترین کابینت‌ها متری ۷۵۰ هزار تومان است درحالی‌که این مبلغ نسبت به دو سال قبل ۵۰ درصد افزایش‌یافته که لوازم موردنیاز ما بعضاً تا سه برابر شده‌اند.

مصطفی نصرتی بابیان اینکه به‌جرئت می‌توان گفت هر متر کابینت برای ام دی افکار ۵۰۰ هزار تومان درمی‌آید اما مجبور است آن را ۷۵۰ هزار تومان بفروشد، بیان کرد: به این هزینه محاسبه‌شده، پول برق، اجاره مکان، تلفن، گاز، میخ، پیچ، ابزار، استهلاک، برش چوب و حمل‌ونقل و ... را نیز بیفزایید تا دست‌آخر متوجه شوید که ما در هر متر کابینت ۷۰ هزار تومان هم‌سود نمی‌کنیم این بسیار ناعادلانه است.

‌ام دی اف کار و نجاران کارگاه های کوچک با توجه به سفارش کار می‌کنند و تولید انبوه ندارند درنتیجه بیشترین ضرر به این قشر واردشده که اتفاقاً عمدتاً همه جوان هستند

وی می‌افزاید: درگذشته هر متر کابینت برای ما بدون اغراق بین ۴۰ تا ۶۰ درصد سود داشت اما امروز سود ما ۱۰ درصد هم نیست زیرا هزینه‌ها افزایش‌یافته و دیگر این کار به‌صرفه نیست. من به کسانی که به‌تازگی می‌خواهند وارد این کار شوند اکیداً توصیه می‌کنم به دنبال شغل دیگری باشند زیرا باتجربه‌هایش هم امروز در بازارشان مانده‌اند.

کاهش درآمدها
ابراهیمی دیگر نجاری است که سابقه عضویت در اتحادیه را نیز داشته و به خبرنگار بازار، می‌گوید: شرایط یکه امروز نجاران در آن گرفتارشده‌اند در هیچ برهه زمانی در تاریخ سابقه نداشته است زیرا همه ابزارها ۳۰۰ درصد، چوب ۲۰۰ درصد و لوازم نجاری ۱۰۰ درصد گران شده‌اند اما دستمزدها نسبت به شش ماه قبل تفاوتی نکرده است.

محمدعلی ابراهیمی بابیان اینکه ‌ام دی اف کار و نجاران کارگاه های کوچک با توجه به سفارش کار می‌کنند و تولید انبوه ندارند درنتیجه بیشترین ضرر به این قشر واردشده که اتفاقاً عمدتاً همه جوان هستند و لذا دولت باید کاری برای این قشر کند.

وی می‌افزاید: برخی در این اندیشه هستند که چون یکدست مبل امروز ۲۰ میلیون تومان قیمت دارد پس حتماً نجاران همه ماشین‌های شاسی‌بلند سوار هستند و درامدهای میلیونی دارند درحالی‌که این قشر فقط پنج درصد الی ۱۰ درصد کل نجاران می‌شود.

وضعیت چوب فروشان
فروشنده چوب نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه چوب کمیاب و گران شده و لذا ما نیز مقصر گران فروختن چوب نیستیم، می‌گوید: درگذشته ما با یک چک سه‌ماهه پنج کامیون ام دی اف تحویل می‌گرفتیم و با ۱۱ درصد سود می‌فروختیم امروز با بدبختی با تلفن به ۱۰ چوب‌فروشی در تهران به‌زور می‌توانیم نصف کامیون چوب را بیاوریم که همان روز اول تا ظهر تمام می‌شود.

رضا جعفری بابیان اینکه این شرایط برای ما نیز دشواری‌هایی را پدید آورده است، تأکید کرد: هشت ماهی می‌شود که فقط یک نفر را مسئول تلفن زدن به تهران کرده‌ایم تا بتواند چوب را آن‌هم نقد بخرد و هم بتواند روزانه و حتی ساعتی قیمت چوب را بپرسد این دقیقاً مصداق بارز شرایط ما در چوب‌فروشی است.

کمبود چوب و ام دی اف در کشور
یک کارشناس و فعال بازار نیز در گفتگو با خبرنگار بازار درباره وضعیت کنونی درودگران می‌گوید: برای اینکه بدانیم گرانی و کمبود چوب از کجا آمده ابتدا باید درودگران را به دودسته چوب یعنی نجاران و ام دی اف کاران یعنی کابینت سازان و سازندگان مصنوعات چوبی تقسیم کرد.

رضا قلی محمد حسنی بابیان اینکه در بخش چوب به دلیل تولید داخلی تنها با مشکل کمبود و گران شدن چوب‌ها روبرو هستیم اما در بخش ام دی اف با مشکل تلاطم ارز و در نتیجه گران شدن واردات به خصوص از ترکیه روبرو هستیم که سبب شد تا دشواری های زیادی برای ام دی افکاران پدید آید.

ام دی اف مشمول قانونی شد که تولید داخلی، عدم واردات را رقم می زد در حالی که ما در داخل شرایط تولیدمان جوابگوی بازار نبود در نتیجه این شرایط پدید آمد

وی بابیان اینکه تولید داخل در زمینه ام دی اف جواب گوی بازار مصرف نیست، تأکید کرد: ما مجبور هستیم که بخشی از نیاز داخل را از ترکیه تأمین کنیم و در نتیجه وقتی ارز از هشت هزار تومان به سی هزار تومان افزایش می یابد طبیعی است که یک تخته ام دی اف نیز از ۲۷۰ هزار تومان باید به ۸۰۰ هزار تومان افزایش قیمت یابد.

شرایط تولیدمان جوابگوی بازار نبود
این کارشناس بابیان اینکه تهیه ارز برای واردات ام دی اف به موقع انجام نشد، تأکید کرد: ام دی اف مشمول قانونی شد که تولید داخلی، عدم واردات را رقم می زد در حالی که ما در داخل شرایط تولیدمان جوابگوی بازار نبود در نتیجه این شرایط پدید آمد.

محمد حسنی بابیان اینکه در بخش چوب نیز کمبود چوب داخل کشور مشکل نایاب شدن این محصول را به دنبال داشت در نتیجه یکباره مبلی که چهار میلیون تومان قیمت داشت، بعضاً به ۱۵ میلیون تومان هم رسید. از طرف دیگر باید گفت صنایع وابسته به چوب بری ها نیز با گرانی روبرو شدند مثلاً پارچه مبل، فلزجات ام دی اف و ... که همه این موارد دست به دست هم داد تا نجاران با مشکل گران تر شدن محصول نهایی روبرو شوند.

وی افزود: دو راهکار برای برون رفت از مشکل وجود دارد، افزایش تولید که البته با این مواد اولیه گویا مقدور نیست، دوم واردات که با تلاطم ارز عقلانی نیست زیرا به بازار فشار می آورد و آن وقت ۱۰ متر کابیت را باید ۳۰ میلیون تومان پول داد و در نهایت راه سوم که حمایت دولت از اتحادیه ها و تأمین نقدینگی برای تهیه چوب و ام دی اف وارداتی است که می‌توان برایش ارز دولتی در نظر گرفت که این امر باید در دستور کار دولت باشد.

تسهیلات مرتبط با کرونا به نجاران نرسید زیرا بانک ها اعتقاد دارند گروه های واجب تری از نجاران در صف هستند در نتیجه بسیاری از درودگران از تسهیلات کرونا محروم ماندند اما از سوی دیگر برخی تسهیلات ارزان قیمت نیز برای درودگران در نظر گرفته شده که از سوی اتحادیه به بانک معرفی می شوند هرچند هیچ کدام از درودگرانی که در این گزارش با آن‌ها مصاحبه شد حتی رنگ این وام‌ها را نیز ندیده‌اند.

کد خبر: ۴۷٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
      0 0
      اقای دوست ام دی اف ورقی ۱۷۰۰شده با اجازت