۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
احتمال پیروزی بایدن باعث نوسان بازار ارز شد/ افزایش ارزش یوان مقابل دلار
گلوبال تایمز:

احتمال پیروزی بایدن باعث نوسان بازار ارز شد/ افزایش ارزش یوان مقابل دلار

هفته گذشته با افزایش انتظارات از رسیدن «جو بایدن» به ریاست جمهوری آمریکا ارزش دلار کاهش یافت این در حالی است که طی هفته گذشته ارزش یوان چین در برابر دلار افزایش یافته است.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: نشریه گلوبال تایمز روز گذشته مقاله ای با قلم «شی جون»  و با عنوان « افزایش ارزش یوان در برابر دلار آمریکا» منتشر نمود. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

 ارزش یوان در طی تعطیلات اخیر چین با سرعت بیشتری افزایش یافته و یوان در طول تعطیلات روز ملی چین و جشنواره اواسط پاییز ۵۰۰ واحد افزایش یافته است. این مهم با جهش اقتصادی کشور چین پس از شکست ویروس کرونا همراه شده این در حالی است که عدم اطمینان اقتصادی و سیاسی در ایالات متحده آمریکا سرمایه گذاران خارج از کشور را وادار می کند یوان را به عنوان «پناهگاه امن» جدید مورد توجه قرار دهند.

از ساعت ۱۵:۲۰ بعد از ظهر روز پنجشنبه، یوان به ۶.۷۲۹۴ واحد رسید با ۵۱۷ واحد افزایش نسبت به ۳۰ سپتامبر.

کارشناسان چینی جذابیت اخیر یوان را به عوامل مختلفی از جمله جهش سریع اقتصادی بیش از حد انتظار کشور چین، کنترل همه گیر ناموفق در برخی از کشورها و سایر عوامل کوتاه مدت نسبت داده اند.

تدابیر «دونالد ترامپ» جهت مقابله با بیماری همه گیر  COVID-۱۹ باعث عدم اطمینان جهت پیش بینی روند بازار و ریسک بیشتر در دارایی های مالی ایالات متحده شده و آنها را به جستجوی دارایی های امن تر وادار کرده است.

مدیر مرکز تحقیقات مالی بین المللی در آکادمی علوم اجتماعی شانگهای در این ارتباط گفت: یوآن گزینه خوبی است زیرا اقتصاد فعلی چین چشم انداز بازگشت سالم و محکم را فراهم می کند.

اما این نشاط اقتصادی چین است که زمینه افزایش موج یوان را فراهم می کند. صنایع خدمات و تولیدی کشور چین در ماه سپتامبر به گسترش خود ادامه دادند، فروش خرده فروشی نیز سرانجام در ماه اوت به رشد مثبت بازگشت و صادرات آن نیز در ماه گذشته رشد ۱۰ درصدی را پشت سر گذاشت. رونق بازار گردشگری و خرده فروشی در تعطیلات روز ملی سیگنال مقاومت اقتصادی چین را به جهان می فرستد و انتظارات بازار را برای افزایش نرخ بهره در آینده افزایش می دهد.

بر اساس چنین روند برگشت اقتصادی قوی، کارشناسان پیش بینی کردند که ارزش یوان در طی ماه های آینده نیز رو به افزایش باشد. «دونگ شاوپنگ»، مشاور کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین نیز در این ارتباط گفت: ممکن است ارزش یوان برای یک سال دیگر ادامه یابد زیرا در بخش های اقتصادی مانند سرمایه گذاری در زیرساخت ها، مصرف و نوآوری های پیشرفته رشد قابل توجهی قابل مشاهده است.

 پیش بینی می شود یوان در برابر دلار آمریکا به حدود ۶.۵ واحد افزایش یابد، اگرچه با توجه به تغییر اوضاع سیاسی ایالات متحده آمریکا نمی توان به طور قاطع در این مورد صحبت کرد. باید گفت صادر کنندگان به ایالات متحده آمریکا بیشتر تحت تأثیر افزایش ارزش یوان قرار می گیرند در حالی که صادرکنندگان به کشورهای دیگر، مانند اروپا و ژاپن تحت تأثیر جدی این مهم قرار نمی گیرند، زیرا یوان روند ثابتی را در برابر این ارزها طی می کند.

افزایش ارزش یوان ممکن است ساختار تجارت را با تحت فشار قرار دادن شرکت های چینی برای کاهش تجارت با ایالات متحده آمریکا یا جستجوی راه حل برای جبران خسارات مانند معامله مواد اولیه وارداتی به دلار آمریکا تنظیم کند.

گفتنی است که نرخ فعلی یوان در برابر دلار هنوز قابل قبول است و ضررهای زیادی را به صادرکنندگان وارد نخواهد کرد، اما وقتی یوان فراتر از ۶.۵ در برابر دلار شکسته شود، فشار قابل درک تر خواهد بود.

اما با بیشتر شدن جهش یوآن در برابر دلار از یک درصد، که بزرگترین جهش یک روزه آن درطی ۲ سال اخیر است، تاجران معتقدند یکی از واضح‌ترین نشانه‌های اینکه بازارهای جهانی خود را برای پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و روابط پایدارتر پکن-واشنگتن، آماده کرده‌اند اتفاق افتاده است. گفتنی است که هفته گذشته با افزایش انتظارات از رسیدن «جو بایدن» به ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و ارائه محرک های مالی پس از انتخابات، دلار در روز جمعه به پایین ترین سطح خود در حدود سه هفته گذشته رسید و به سمت دومین هفته متوالی ضرر پیش رفت.

دلار در برابر سبد ارزها در ۹۳.۳۰ به میزان ۰.۳ درصد کاهش و در هفته ۰.۸ درصد کاهش داشت. هفته گذشته نیز با اختلاف مشابه کاهش یافت. دلار در اواخر سپتامبر به بالاترین سطح دو ماهه در ۹۴.۷۵رسید.

افزایش انتظارات از پیروزی بایدن تاثیر آرامی بر نوسانات بازار و تمایل به افزایش ارزهایی دارد که از جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن صدمه دیده اند. مارشال گیتلر، رییس تحقیقات سرمایه گذاری در گروه بی دی سوییس گفت: حول و حوش تاریخ انتخابات یک کاهش محسوسی در نوسانات ضمنی مشاهده شده که نشان می دهد بازار از نتیجه اطمینان بیشتری پیدا می کند و از نتیجه احتمالی راضی است.

کد خبر: ۴۷٬۲۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha