۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
رفع مشکل عشایر استان سمنان برای دریافت مجوز انتقال دام/ اشتغال در بخش دامداری
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

رفع مشکل عشایر استان سمنان برای دریافت مجوز انتقال دام/ اشتغال در بخش دامداری

سمنان- برخی عشایر به خصوص در منطقه کالپوش استان سمنان که هم مرز با استان گلستان قرار دارد برای حمل‌ونقل دام به خارج از استان با مشکلاتی مواجه هستند که رفع این مشکل مهم‌ترین مطالبه این قشر برای ادامه حیات کوچ‌نشینان است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مجاورت برخی نواحی استان سمنان و گلستان مشکلاتی را برای عشایر در زمینه حمل و نقل دام به وجود آورده است و قوانین عجیب و غریب دامپزشکی نیز عرصه را بر آن‌ها سخت کرده است. فاصله اندک روستاهای کالپوش و گلستان در شرق استان سمنان و همچنین مهدی‌شهر با استان مازندران سبب شده تا بعضاً دام‌ها بین استان‌ها نیز تردد داشته باشند.

این امر با دشواری‌هایی روبرو شده زیرا هم‌زمان با اجرای طرح پلاک‌گذاری دام‌ها و ممنوعیت حمل‌ونقل دام بدون مجوز به خارج از استان، عشایر با معضلاتی روبرو شده اند. برای مثال فردی در درون استان سمنان زندگی می کند اما خوراک را از ۲۰ متر آن‌سو تر که درون استان گلستان است تهیه می‌کند و این روند سال‌های سال ادامه داشته است.

موضوع دیگر این است که این روزها با اقدام دامپزشکی هرکاری را در روستا دامداران بخواهند انجام دهند می‌بایست مجوز بگیرند از جمله آن دریافت نفت و یا حتی تسهیلات بانکی و ... است که منوط به واکسن دام‌ها است!

این مسائل بعضاً نارضایتی هایی را هم برای مردم عشایر و روستا نشین ایجاد کرده است. برای پیگیری این مشکل با حمیدرضا حسینی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان به گفتگو نشستیم که مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* در ارتباط با قانون حمل‌ونقل دام و نحوه صدور مجوز توضیح دهید
با توجه به ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی، از شهریورماه سال گذشته هرگونه حمل و انتقال دام ملزم به پلاک گذاری و ثبت اطلاعات دام در سامانه هویت گذاری دام است و این در حالی است که سامانه بر خط دامپزشکی به سامانه هویت گذاری دام متصل و اطلاعات دامدار باید در این سامانه ثبت شود.

دریافت کد شناسه یکتا برای صدور مجوز حمل‌ونقل دام ضروری است و برای دریافت این کد باید در گام نخست دام پلاک گذاری شده و در سامانه هویت ثبت‌شده باشد و سپس کد ملی دامدار و کد پستی محل و آدرس ثبت شود.

* با توجه به عدم سکونت عشایر در روستا، چه تمهیداتی برای رفع مشکلات این قشر اندیشیده شده است؟
با توجه به اینکه محل استقرار آنان در روستا نیست و در سامانه‌های عرفی ییلاق و قشلاق مستقر می‌شوند به همین سبب برای ثبت‌نام در این سامانه کد پستی تعریف‌نشده است.

قشلاق عشایر بخش کالپوش در استان گلستان است و این افراد در مقصد کد شناسه یکتا ندارند به همین سبب برای انتقال دام به مقصد دچار مشکلاتی می‌شوند که باید استان مقصد کد شناسه یکتا را صادر کند تا مجوز لازم برای انتقال این دام‌ها ارائه شود برای رفع این مشکل عشایر بخش کالپوش باید به جهاد کشاورزی استان مقصد مراجعه و کد پستی محل را اعلام کنند تا مجوز حمل برای آنان صادر شود.

 هماهنگی لازم با اداره کل پست استان سمنان انجام‌شده تا در مراتع ییلاقی و قشلاقی نزدیک‌ترین کد واحد روستایی را مبنا قرار دهند و برای عشایر کد پستی صادر شود و این اتفاق در سایر استان‌های کشور نیز انجام می‌شود، بنابراین ممانعتی برای صدور مجوز حمل‌ونقل دام وجود ندارد.

* وضعیت شیوع بیماری تب سه‌روزه در استان سمنان چگونه است؟
اثری از بیماری تب سه‌روزه در مرکز و شرق استان وجود ندارد و این بیمار در غرب استان سمنان شیوع پیدا کرد ولی اکنون کاملاً مهارشده است.

این بیماری ویروسی است که از طریق پشه به دام سنگین از نوع گاو و گاومیش منتقل می‌شود و تلفات آن زیر سه درصد است؛ در سال‌های پر بارش، جمعیت ناقل این بیماری افزایش می‌یابد و واکسیناسیون و سم‌پاشی ازجمله اقدامات مهم این نهاد برای کاهش جمعیت ناقل در دامداری‌های استان بود.

 تاکنون چهار هزار و ۷۰۰ شیشه دارو، دو هزار و ۵۰۰ دوز واکسن و ۵۰۰ لیتر سم بین دامداران توزیع‌شده است و اجرای فعالیت‌های آموزشی و ترویجی، توزیع بروشور در راستای مقابله با این بیماری انجام‌شده است.

* میزان تلفات دام سنگین ناشی از بیماری تب سه‌روزه در غرب استان چقدر بود؟
درمجموع ۱۵ هزار رأس دام سنگین در شهرستان‌های گرمسار و آرادان وجود دارد که با شیوع این بیماری ۱۰۰ رأس دام تلف شد و این آمار تلفات زیر یک درصد بود.

* از تعهدات دامپزشکی در حوزه اشتغال گزارش دهید
۳۵ درصد از اشتغال بخش کشاورزی متعلق به دامداری و دام‌پروری است و در سال ۹۹ تعهد این نهاد در حوزه اشتغال ۸۰ نفر بود که در شش ماه ابتدای سال جاری ۱۳۰ درصد از این تعهد محقق شده است.

کد خبر: ۴۷٬۲۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha