۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
افزایش حادثه‌های کار در اصناف خراسان شمالی نگران‌کننده است
رئیس بازرسی اداره کار خراسان شمالی:

افزایش حادثه‌های کار در اصناف خراسان شمالی نگران‌کننده است

بجنورد- رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: رعایت نشدن ضوابط حفاظت فنی و ایمنی در واحدهای صنفی استان همچنان قربانی می‌گیرد و شمار آن در حال افزایش است.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ علی‌قلی پور اظهار داشت: در این زمینه از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و نیز اتاق اصناف انتظار می‌رود که همکاری لازم برای تأمین ایمنی در واحدهای صنفی داشته باشند اما این امر محقق نشده است.

وی گفت: از اتاق اصناف استان انتظار می‌رود پیش از صدور پروانه کسب برای بازاریان، آنان را به اداره‌های شهرستانی تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کنند تا این کسبه در دوره‌های آموزشی حضور یافته و شرایط تأمین ایمنی در کارگاه‌ها را فراگیرند. 

عدم رعایت ضوابط حفاظت ایمنی
رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: رعایت نشدن ضوابط حفاظت فنی و ایمنی در محیط‌های کاری سبب شده است کارگاه‌های صنفی در سطح استان جزو خطرناک‌ترین کارگاه‌ها به لحاظ عدم رعایت مسائل ایمنی باشند.

قلی پور تصریح کرد: این موضوع باعث شده در سال ۹۸ و ۹۹ ، سه نفر از  هم استانی‌ها در محل کسب‌وکار خود به دلیل ضعف ایمنی محیط کار دچار حادثه شده و فوت کنند.

وی اظهار داشت: بررسی حوادث اتفاق افتاده در دو سال اخیر در واحدهای صنفی نشان می‌دهد که علت تامِ این حوادث رعایت نکردن ضوابط فنی و ایمنی در سیستم‌ها و ماشین‌آلات مورداستفاده در صنوف است.

نبود آشنایی کارگران و کارفرمایان با دستگاه‌ها
به گفته وی، نبود سیستم اتصال به زمین برای دستگاه‌های برقی، نبود حفاظ در قسمت‌های چرخنده دستگاه‌ها، نقص فنی سیستم‌های مورداستفاده مانند شمعک مشعل تنور نانوایی‌ها، چیدمان نامناسب مواد اولیه در کارگاه‌ها و مهم‌تر از همه، نبود آشنایی کارگران و کارفرمایان با رفتار دستگاه‌ها و انرژی‌های نهفته و مقررات ایمنی و عدم آموزش کافی از مهم‌ترین دلایل بروز حوادث در واحدهای صنفی است.

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی اظهار داشت: تمامی کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلف به رعایت ماده ۸۷ قانون کار جمهوری اسلامی ایران هستند. 

قلی پور خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، اشخاص حقیقی یا حقوقی که بخواهند کارگاه جدید احداث کنند و یا کارگاه‌های موجود را توسعه دهند مکلف هستند برنامه کار و نقشه‌های ساختمانی طرح‌های موردنظر را ازلحاظ پیش‌بینی در امر حفاظت فنی و بهداشت‌کار برای اظهارنظر و تائید به ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی ارسال کنند.

وی افزود: ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی موظف هستند ظرف یک ماه نظرات خود را اعلام کنند و بهره‌برداری از کارگاه‌های مزبور منوط به رعایت مقررات حفاظتی بهداشتی و تأییدیه اداره کار خواهد بود.

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی  اظهار داشت: امید است با همکاری سازمان صنعت معدن و تجارت و  اتاق اصناف بتوانیم نسبت به اجرای ماده ۸۷ و ارتقای سطح ایمنی واحدهای صنفی اقدام کنیم تا شاهد کاهش حوادث ناشی از کار در این واحدها و حفظ سلامت و جان هم‌وطنان باشیم.

کد خبر: ۴۷٬۱۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha