۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۶
نان درمانی بهترین شیوه تامین سلامت/  طرح یک آسیاب کامل سبوس دار برای هر استان ضرورت دارد
گفت و گو با بنیانگذار نان های سبوس دار

نان درمانی بهترین شیوه تامین سلامت/ طرح یک آسیاب کامل سبوس دار برای هر استان ضرورت دارد

خواجه، بنیانگذار نان های سبوس دار کشور با تاکید بر اینکه نان درمانی بهترین شیوه تامین تندرستی و مطمئن ترین راه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر است، اظهار داشت: رییس جمهور حداقل در هر استان مجوز احداث یک آسیاب سبوس دار با آرد کامل را بدهد.

بازار؛ گروه کشاورزی: در بخش اول گفت و گو با محمد رضا خواجه، بنیانگذار نان های سبوس دار کشور وی به انتقاد از عملکرد اشتباه ۴۰ ساله وزارت بهداشت در حذف سبوس از آرد مصرفی نانوایی ها پرداخت و گفت: متاسفانه نه تنها وزارت بهداشت حتی یک کارشناس نان در بدنه خود ندارد بلکه آسیاب داران نیز با بازرسان مربوطه برای تحمیل آرد سفید به نانوایی های تبانی می کنند. در ادامه بخش پایانی  این گفت و گو را می خوانید.

*همزمان با شروع پروژه نان سبوس دار، سازمان بهداشت جهانی پروژه ای به نام «قلب سالم» را در ایران استارت زد. کمی در این خصوص توضیح بدهید و از اهداف آن بگویید.
در سال ۸۰ که ما پروژه نان سبوس دار را شروع کردیم سازمان بهداشت جهانی نیز اقدام به اجرای پروژه قلب سالم کرد که این پروژه ۱۰ برنامه برای سالم ماندن افراد دارد و یکی از آنها استفاده از نان کامل است.

در حقیقت قلب سالم یک پروژه غذای سالم برای جامعه سالم است و  به صورت پایلوت در اصفهان انجام شد.

سازمان بهداشت جهانی می گوید اگر به جای آرد سفید از آرد کامل استفاده کنید ۳ اتفاق مهم می افتد؛ اول اینکه فیبر مورد نیاز بدن مصرف کنندگان تامین می شود؛ لازم به ذکر است در حالی که فیبر مورد نیاز تک تک مردم جهان روزانه ۳۰ گرم است در حال حاضر در ایران حدود ۱۰ گرم تامین می شود!

اتفاق دیگری که با استفاده از آرد کامل رخ می دهد این است که مصرف کننده می تواند املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن خود را تامین کند که این املاح شامل آهن، کلسیم، فسفر، منیزیوم و روی است. از سوی دیگر وقتی نان کامل استفاده کنیم از ابتلا به بیماری های غیر واگیر پیشگیری می شود.

پیشنهاد ما به رئیس جمهور و وزیر صنعت و معدن این است که از ۳۲۰ آسیاب موجود در کشور اقلا در هر  استان مجوز احداث یک آسیاب سبوس دار با آرد کامل را بدهند تا بتوانیم نان تافتون سبوس دار را در سراسر کشور زنده کنیم

*چرا فیبری که برای مصرف کننده ایرانی تامین می شود کمتر از میزان جهانی است؟
برای پاسخ به این سوال در ابتدا باید بدانید که سهمیه نان هر ایرانی روزی یک نان سنگک یا ۳ عدد تافتون است که چانه ای آن ۲۰۰ گرمی داشته باشد. به عبارت دیگر سهمیه نان ایرانی روزی ۴۵۰ گرم نان است.

با این وجود  الان سنگک  ما که باید ۱۵ گرم فیبر داشته باشد ۳ گرم دارد! و  تافتون هم که باید ۵ گرم داشته باشد الان ۱ گرم فبیر دارد! این امر باعث می شود که فیبر مورد نیاز بدن ما که روزانه ۳۰ گرم باید باشد، تنها ۱۰ گرم تامین شود.

به همین دلیل آمار شیوع بیماری های غیر واگیر مثل دیابت، چربی خون، فشار خون، یبوست و چاقی بالا است و  سالانه ۲۰۰ هزار نفر به آمار مبتلایان به این بیماری ها در کشور اضافه می شود.

به طوری که امروز بیش از ۱۰ درصد ایرانی ها دیابت دارند، بیش از ۲۰ درصد فشار خون، بیش از ۳۰ درصد چربی خون دارند و  بیش از ۴۰ درصد نیز تری گلیسیرین بالا دارند. علاوه بر این بیش از ۵۰ درصد از چاقی رنج می برند که منشا آن تحرک ناکافی، خوردن فست فودها و نان های سفید و بدون فیبر است.

*به این ترتیب کسی که از نان کامل استفاده کند دچار بیماری های نامبرده نمی شود؟
برای شفاف شدن موضوع بگذارید یک نکته را یاد آوری کنم. در سال ۱۳۸۱ دکتر اکبری، معاون سلامت وزارت بهداشت طی یک سخنرانی اعلام کرد که علت اینکه مردم ایران در مساجد نشسته نماز می خوانند یا پای خود را دراز می کنند و نماز می خوانند به دلیل نان های سفید، جوش دار و ناسالمی است که تا به حال خورده اند. در حقیقت آرد مصرفی نان آنها سفید بوده و تخمیر ناکافی، زمان پخت ناکافی و جوش شیرین داشته است!

از همه مهمتر کسی که از نانی استفاده کند که آرد آن سبوس دار باشد و زمان پخت اش بیش از ۱ دقیقه  باشد و خواب کامل داشته باشد به هیچ وجه دچار ترش شدن معده و ریفلاکس نمی شود! پس نان درمانی بهترین شیوه تامین تندرستی و مطمئن ترین راه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر است.

وظیفه من نانوا ایجاد امنیت غذایی برای مردم است به خصوص در این شرایط که گرانی زیاد شده و مردم نمی توانند در هرم غذایی سبزیحات، گوشت، حبوبات، لبنیات و غیره به اندازه کافی بخورند

*سوالی که همیشه از سوی مخاطبان مطرح می شود این است که کدام نان بهترین نان است؟
به طور کلی نان های جمع یا به اصطلاح تپل بهتر از نان های پهن است.

*پیش از این گفته بودید که نان سنگک دیگر سبوس ندارد. حال چه نانی را می توان جایگزین آن کرد؟
بله همانطور که گفته شد در حالی که آرد تعریف شده برای سنگک ۷ درصد است اما الان آرد ۱۸ درصد استفاده می شود که مخصوص نان فانتزی و بربری است! و این امر به سلامت نان ضربه می زند. با این وجود اگر بتوانیم نان تافتون سبوس دار را زنده کنیم سهم بزرگی در پیشگیری از بیماری ها ایفا خواهیم کرد. به همین دلیل پیشنهاد ما به رئیس جمهور و وزیر صنعت و معدن این است که از ۳۲۰ آسیاب موجود در کشور اقلا در هر  استان مجوز احداث یک آسیاب سبوس دار با آرد کامل را بدهند تا بتوانیم نان تافتون سبوس دار را در سراسر کشور زنده کنیم.

*آیا این چشم انداز وجود دارد که مسئولان کشور متقاعد به تولید نان کامل شوند؟
۱۰۰ درصد؛ شک نکنید این اتفاق خواهد افتاد. از سال ۱۳۸۰ که این پروژه را شروع کرده ایم به نحوی فراگیر و رسانه ای شده که موجی در کشور راه افتاده است و در خانواده ها اثرگذار بوده است.

نان های حجیم  یا به اصطلاح تپل بهتر از نان های پهن است

مطمئنا دولت هم متقاعد خواهند شد و اندک تلاشی برای سلامت مردم خواهند کرد. اگر ما دنبال ایجاد امنیت غذایی باشیم و نان سبوس دار در کشور فعال شود باعث می شود که به جای اینکه بودجه کشور صرف احداث بیمارستان و خرید دستگاه ها دیالیز شود صرف آبادانی شهرها شود!

*سخن پایانی...
همانطور که می دانید ما در کشور یک امنیت دفاعی داریم و یک امنیت غذایی؛ همانطور که وظیفه پلیس ایجاد امنیت دفاعی است وظیفه من نانوا هم ایجاد امنیت غذایی برای مردم است به خصوص در این شرایط که گرانی زیاد شده و مردم نمی توانند در هرم غذایی سبزیحات، گوشت، حبوبات، لبنیات و غیره به اندازه کافی بخورند بایستی نانی بخورند که درآنها سیری سلولی ایجاد کند نه سیری شکمی! و ما دنبال تولید نانی هستیم که سیری سلولی ایجاد کند.

شایان ذکر است که یک نان کامل از ۴۴ ماده غذایی مورد نیاز بدن ۴۰ ماده را دارد البته به شرطی که خواب کامل و آرد کامل داشته باشد.

از سوی دیگر مردم ما باید یاد بگیرند که سلامتی آنها مهمتر از سلیقه شان است. متاسفانه اشکال اساسی مردم ایران این است که در خرید، سلیقه محور هستند در حالی که حداقل در خرید نان باید سلامت محور باشند. اگر مردم بدانند که نان چقدر در افزایش طول عمر و استحکام استخوان  و مینا دندان موثر است قطعا از استفاده نان سفید اجتناب می کنند.

کد خبر: ۴۷٬۱۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha