۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
خرید و فروش خودرو در بورس؛ شتاب حاشیه‌ها در دست‌اندازهای بازار سرمایه
بازار گزارش می‌دهد

خرید و فروش خودرو در بورس؛ شتاب حاشیه‌ها در دست‌اندازهای بازار سرمایه

چندوقتی است که افزایش نرخ ارز، تورم، تحریم و گرانی قطعات بازار خودرو را با افزایش قیمت‌های سرسام آور دچار آشفتگی کرده و لبخند را بر لبان سودا گران و دلالان آورده است.

حانیه مسجودی؛ بازار: این روزها اختلاف فاحش قیمت کارخانه  در مقایسه با بازار آزاد شرایط نابسامانی را برای تولید رقم زده چراکه به جای تولید کننده سود اصلی به دلال‌ها و سوداگران بازار می‌رسد. خودروی ۶۰ میلیونی که حالا با قیمت ۱۴۰ میلیون در بازارعرضه می‌شود و جالب توجه است که خریدار هم دارد. برهمین اساس کارشناسان این حوزه تصمیم گرفتند تا با ارائه طرحی درست، دست دلالان را کوتاه و سود واقعی را نصیب تولیدکنندگان کنند تا بازار خودرو به حداقل آرامش نسبی خود برسد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جریان طرحی را با عنوان   «تحول صنعت و بازار خودروی کشور» به راه انداختند و مقرر شد که خودرو  از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل گردد. از مهم ترین بندهای این طرح تغییر روش قیمت گذاری و عرضه خودرو در بورس بود که طبق نظرهای کارشناسی می‌تواند از زیان خودروسازان جلوگیری کند.

کارشناسان خودرو درتشریح این طرح نیز اعلام کردند که با ورود خودرو به بورس، واسطه گری کاهش و سوددهی افزایش می‌یابد.

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه تمام مدل‌ها برای فروش خودرو باید در بورس انجام شود، عنوان کرد: «با تصویب طرح در مجلس، خودروسازان حق فروش هیچ خودرویی را خارج از بورس نخواهند داشت و خودرویی که خارج از مکانیزم بورس فروخته شده باشد، پلاک‌گذاری نخواهد شد. ضمن اینکه در بورس همه حالت‌های فروش خودرو از جمله نقدی و پیش‌فروش پیش‌بینی شده است. طرح در کمیسیون تصویب شده و به زودی به صحن مجلس خواهد آمد.»

از آنجایی درحال حاضر افزایش قیمت‌های غیرواقعی مهم ترین دغدغه مردم است این عضو کمیسیون صنایع و معادن همچنین بیان کرد که مجلس در حال حاضر به دنبال حذف دلالان و کاهش زیان به خودروسازان است که به طورحتم با شکل گیری چنین روندی، قیمت‌های حاشیه‌ای بازار خودرو نیز پایان خواهد یافت.

برپایه آمارهای منتشرشده سه سال گذشته، در سال ۱۳۹۶ با بسترسازی‌های صورت گرفته برای نخستین بار ۵۰ دستگاه خودروی سراتو محصول شرکت سایپا با قیمت پایه ۸۷۲ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۴۴۶ ریال در بورس کالای ایران عرضه ‌شد. پیش از این خودروی سراتو در بورس کالا پذیرش شد تا سایپا بتواند پس از عرضه فیزیکی، از طریق انتشار اوراق سلف موازی برای این محصول خود تأمین مالی کند اما عرضه بورسی خودرو در سال ۹۶ ادامه دار نبود و خودروسازان تمایل چندانی برای آن از خود نشان ندادند.

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا درتشریح طرح عرضه خودرو در بورس نیز عنوان کرد: «درابتدا برای خودروهای مشمول یک قیمت پایه با لحاظ سود معقول برای تولیدکننده تعیین و این قیمت به عنوان قیمت پایه و اولیه در تابلوی معاملاتی درج می‌شود.»

جواد فلاح درپاسخ به این پرسش که این مابه‌التفاوت به طور کامل به خودروسازان می‌رسد یا خیر؟ توضیح داده بود که طبق طرح مجلس منابعی که از این محل حاصل می‌شود به سه گروه تخصیص می‌یابد که شامل حمل و نقل عمومی کشور و تولیدکنندگان خودرو می‌شود، البته خودروسازانی که میزان تولید خود را افزایش دهند سهم جداگانه‌ای به عنوان گروه سوم دریافت خواهند کرد. این مقام مسئول همچنین درباره این که فرمول قیمت‌گذاری و نحوه تعیین قیمت پایه برچه اساسی تعیین می‌شود؟ اظهارکرد: قرار است شورای رقابت این فرمول را ارائه دهد.

خبرگزاری بازار در بررسی وضعیت کنونی صنایع خودرو و حواشی عرضه خودرو در بورس به گفت‌وگو با عضو انجمن قطعه سازان خودرو به گفت‌وگو پرداخت.

انحصار رقابت را کاهش می‌دهد
بهرام شهریاری، کارشناس خودرو و عضو انجمن قطعه سازان خودرو در بررسی وضعیت کنونی خودرو و حضور آن در بورس به  بازار عنوان کرد: «قیمت‌ کنونی محصولات خودرویی به دلیل انحصارهای موجود بدون منطق و رقابتی در آن وجود ندارد. عدم رقابت موجب انحصار و افزایش درخواست قیمت تمام شده می‌شود.»

وی افزود: «سایر کشورها که درحال حاضر صنایع خودرویی‌شان از وضعیت خوبی برخوردار است به دنبال قیمت هدف می‌باشند. افزایش تقاضا برای قیمت هدف با قیمت تمام شده متفاوت است و مهم ترین تفاوت‌شان این است که تقاضا برای قیمت تمام شده موجب می‌گردد تا قیمت محصولات کاهش و کیفیت آن‌ها افزایش یابد.»

عضو انجمن قطعه سازان خودرو همچنین ادامه داد: «هنگامی که کیفیت یک محصول افزایش و قیمت آن مطابق قیمت هدف تعیین گردد، تعداد متقاضیان خرید و به دنبال آن فروش محصول افزایش می‌یابد. وجود انحصار و نبود رقابت جامعه را به سوی قیمت تمام شده که متاثر از عوامل بیرونی همچون مواد اولیه، هزینه‌های پولی و بانکی، هزینه های دستمزد و سایر موضوعات است، می‌کشاند.»

شهریاری تصریح کرد: «درحال حاضر در ایران قیمت ارز تحت کنترل نیست اما تمامی موضوعات را از خود متاثر می‌سازد. همین امر مسبب نوسان‌های بسیار و عدم ثبات بازار می‌گردد.»

با ورود خودرو به بازار سرمایه، سرمایه به تولید نرسید
او براین باوراست که وجود نوسان‌ها قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد زیرا دیگر قادر نخواهند بود ۱۵۰ میلیون را برای خرید یک پراید صرف کنند.

این کارشناس خودرو همچنین خاطرنشان کرد: «افزایش قیمت‌های افسارگسیخته وضعیت خرید را به بن بستی مشابه وضعیت فعلی می‌رساند. دیگر نه مردم قادر به خرید خواهند بود و نه محصول با چنین قیمتی به فروش خواهد رسید.»

وی درباره چگونگی بهبود صنعت خودرو بیان کرد: «برای بهبود وضعیت کنونی به طورحتم ساختارهای اقتصادی باید اصلاح و مورد بررسی قرارگیرند. ازجمله اصلاح‌های اولیه ارتباط با دنیای بیرون و رها شدن از بند تحریم‌های فعلی است.»

او درباره حضور نهادهای خودرویی در بازار سرمایه گفت: «ورود نهادهای خودرویی دربازار سرمایه براین اساس بود که سرمایه‌های سرگردان به تولید برسد اما به عرصه تولید ورود پیدا نکردند.»

شهریاری درپایان این گفت‌وگو اظهارکرد: «دستکاری در نرخ، ایجاد قیمت‌های کاذب و سپس تزریق هیجان‌های مختلف در بازار سرمایه، تنها موجب نفع اساسی دولت شد. بنابراین ورود نهادهای خودرویی در بازار سرمایه هیچ گونه کمکی به تولید نکرد و طبق وضعیت کنونی نیز پیش‌بینی می‌گردد که بهبودی برای آن وجود نخواهد داشت.»

کد خبر: ۴۶٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha