۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
نابرابری‌های فاحش ثروت میان آمریکایی ها
افزایش شکاف طبقاتی در آمریکا؛

نابرابری‌های فاحش ثروت میان آمریکایی ها

جدیدترین اطلاعات بانک مرکزی آمریکا نشان می‌دهد که ۵۰ نفر در این کشور به اندازه ۱۶۵ میلیون آمریکایی ثروت دارند.

به گزارش بازار، پایگاه اینترنتی روزنامه هافینگتون پست در گزارشی به قلم مری پاپنفوس به بررسی موضوع شکاف طبقاتی در آمریکا پرداخت و نوشت: براساس داده‌های جدیدی که بانک مرکزی آمریکا نیمه نخست امسال گردآوری کرد، ۵۰ نفر از ثروتمندان شهروند آمریکا امسال دارایی‌های خالص خود را تقریبا معادل کل پول و دارایی ۱۶۵ میلیون فقیر آمریکایی که نیمی از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، افزایش داده اند.

این افراد ثروتمند به رغم شیوع کووید – ۱۹ ثروتمندتر شدند و این در حالی است، افرادی که از نظر اقتصادی با مشکل دست به گریبان هستند؛ حتی در شرایط وخیم‌تر و سخت تری قرار داشتند.

شیوع کووید – ۱۹ که تاکنون جان بیش از ۲۱۰ هزار آمریکایی را گرفته است، به طور نامتناسبی به افراد رنگین پوست، سالخوردگان، زنان و کارگران مشاغل کم درآمد آسیب رسانده است.

طبق شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، این ۵۰ فرد ثروتمند از ابتدای سال ۲۰۲۰ با کسب حدود ۳۳۹ میلیارد دلار، ثروت و دارایی‌های خود را افزایش داده و به تقریبا ۲ تریلیون دلار رسانده اند.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی آمریکا، ۵۰ درصد از فقیرترین آمریکایی‌ها - حدود ۱۶۵ میلیون نفر از جمعیت این کشور - فقط دو تریلیون و ۸۰ میلیارد دلار دارایی خالص یا یک و ۹ دهم درصد کل ثروت خانوارها را در اختیار دارند.

ثروتمندان و شرکت‌ها در واقع به لطف کاهش مالیات گسترده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷ به افزایش اندوخته و ثروت خود ادامه دادند. در نتیجه کسری بودجه کشور به رقم بی سابقه‌ای افزایش یافت و در ۱۱ ماه نخست سال بودجه کنونی به رقم بی سابقه ۳ تریلیون دلار رسید.

جروم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا اوایل ماه جاری اعلام کرد شیوع کووید – ۱۹ علاوه بر تأثیرات آن بر جوامع رنگین پوستان و بار طاقت فرسای مراقبت از کودکان در دوران قرنطینه و آموزش از راه دور که بیشتر متوجه زنان است؛ موجب افزایش شکاف طبقاتی شده است.

وی در ادامه هشدار داد: «به نظر نمی‌رسد که وضعیت برای بیشتر آمریکایی‌ها به این زودی‌ها بهبود یابد و یک دوره طولانی از پیشرفت‌های کند و غیرضروری می‌تواند موجب تشدید شکاف و نابرابری‌ها در اقتصاد ما شود.»

آمریکا سالهاست که به سوی یک نابرابری و شکاف اقتصادی تاریخی در حال حرکت است و شکاف طبقاتی بین ثروتمندترین و فقیرترین خانواده‌های آمریکا بین سال‌های ۱۹۸۹ و ۲۰۱۶ بیش از دو برابر شده است.

نابرابری درآمدی آمریکا در سال ۲۰۱۸ به بالاترین سطح در نیم قرن گذشته رسید.

جروم پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا سال گذشته همچنین هشدار داده بود که این نابرابری درآمدی، یکی از بزرگترین چالش‌های کشور در دهه آینده خواهد بود.

کد خبر: ۴۶٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha