۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
افزایش ۳ میلیارد تنی ذخیره پتاس در خراسان جنوبی
معاون سازمان صمت خراسان جنوبی خبر داد

افزایش ۳ میلیارد تنی ذخیره پتاس در خراسان جنوبی

بیرجند- ایمانطلب، سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از شناسایی ۳ میلیارد تن ذخیره جدید پتاس در شهرستان طبس خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار حجت ایمانطلب ظهر یکشنبه در نشست خبری که در سازمان صمت خراسان جنوبی برگزار شد، با بیان اینکه ذخایر ماده معدنی پتاس به دو صورت منابع سنگی و شورابه ای است، اظهارکرد:  این ماده معدنی در خراسان جنوبی تنها به صورت شورابه ای استخراج می شود.

وی با اشاره به اینکه استخراج پتاس را فقط در شهرستان طبس داریم، عنوان کرد: اخیرا ۳ میلیارد تن ذخیره جدید پتاس در شهرستان طبس شناسایی شده است.

 به گفته وی با افزایش این میزان که معادل ۲.۵ میلیارد مترمکعب شورابه است، مجموع ذخایر پتاس استان به ۴.۲ میلیارد تن رسیده است.

وی با بیان اهمیت و جایگاه ویژه این ماده معدنی و نحوه استخراج آن اظهار کرد: ذخایر این ماده معدنی به طور کلی به دو صورت منابع سنگی و شورابه ای می باشد که در خراسان جنوبی تنها به صورت شورابه ای و در شهرستان طبس در حال استخراج است.

ایمانطلب تصریح کرد: معدن پتاس با سرمایه گذاری هزار و ۷۲۵ میلیارد ریالی توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و استخراج اسمی سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شورابه زمینه اشتغال ۴۰ نفر را به صورت مستقیم در شهرستان طبس فراهم شده است.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مهمترین کاربرد پتاس به عنوان کود شیمیایی در صنایع کشاورزی است، تصریح کرد: تولید صابون و شوینده ها، رنگ های شیمیایی و داروها، صنایع شیشه و سرامیک، صنایع غذایی، تهیه گل حفاری و … از جمله مصارف این ماده معدنی است.

ایمانطلب با اشاره به پیگیری های صورت گرفته در راستای تعیین و ثبت ذخیره این معدن گفت: تعیین تکلیف و فعالسازی معادن راکد و غیرفعال و همچنین شناسایی ذخایر جدید معدنی به منظور افزایش ظرفیت تولید و ایجاد اشتغال در استان از برنامه های سازمان در سالجاری است.

کد خبر: ۴۶٬۹۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha