۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
احیای نفس های بریده معادن | خراسان جنوبی رو سفید شد
گزارش خبری بازار؛

احیای نفس های بریده معادن | خراسان جنوبی رو سفید شد

بیرجند- روح تازه ای در ۲۶ معدن راکد خراسان جنوبی دمیده شده است و این استان رتبه اول کشور در احیای معادن را کسب کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: چهل و ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی که ششمین جلسه آن در سال جاری بود با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.

جواد اشرفی معاون هماهنگی امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به تعامل و انسجام موجود در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: در این جلسات باید دغدغه ها و مشکلات بخش خصوصی با مشارکت مدیران بخش دولتی بررسی و راهکارهای لازم برای حل آنها ارائه ‌شود.

وی با بیان این که بخش خصوصی ایده های خود را در این شورا بیان می کند ، افزود: باید مدیران دستگاه های اجرایی مشارکت بیشتری در مباحث مطرح شده در این جلسات داشته باشند .

به گفته وی جلسات شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی با رویکردی متفاوت تری نسبت به جلسات دیگر باید برگزار شود تا فضا برای مشارکت و گفتمان همه اعضای این شورا فراهم شود.

رتبه اول در احیای معادن

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان این نکته که بیش از ۹۰۰ واحد تولیدی بزرگ و کوچک استان قابلیت احیا را دارند، خاطر نشان کرد: خراسان جنوبی در بحث نهضت احیای واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال، رتبه دوم کشور و در خصوص احیای معادن رتبه اول کشور را ‌دارد.

اشرفی با اشاره به برگزاری اولین جلسه هیئت اندیشه ورزی بخش دولتی گفت: بعد از برگزاری جلسه هئیت اندیشه ورزی بخش خصوصی، هیئت اندیشه‌ورزی استان با ترکیبی از بخش دولتی و خصوصی تشکیل خواهد شد و بر این اساس در مسائل اقتصادی و توسعه استان بررسی های لازم انجام می شود تا در نهایت با مصوباتی که به شورای برنامه ریزی استان ارائه شود، توسعه و هدایت نقدینگی بانکی اجرای شود.

وی در خصوص دستور کار اول جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مبنی بر اجرای ماده ۲۲ قانون معادن تصریح کرد: در بعضی از موارد فعالان حوزه معدن بیش از وظایف قانونی خود در زمینه مسئولیت های اجتماعی کار کرده اند، اما از آن جایی که ارتباط درستی با جامعه محلی نداشته اند، اطلاع رسانی لازم به مردم در این خصوص انجام نشده است.

احیای نفس های بریده معادن | خراسان جنوبی رو سفید شد

معاون استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر این که از انجام تفاهم های محلی در خصوص ماده ۲۲ قانون معادن ، به دلیل مشکلاتی که ممکن است در آینده به وجود آید باید جلوگیری شود، خاطرنشان کرد: از آن جای که این ماده قانونی با دستور وزیر صمت اجرایی می شود، در جلسه شورای عالی معادن که با حضور وزیر صمت در استان برگزار خواهد شد، تفویض ماده ۲۲ قانون معادن از وی خواسته شود، تا این کار با محوریت صمت برای سرعت بخشیدن به حل مشکلات معدنکاران در این خصوص انجام شود.

اشرفی تصریح کرد: هنر سرمایه گذاران و معدن‌کاران استان باید در این باشد که برای بازاریابی و صادرات محصولاتشان، خود اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان این که بنتونیت استان به صورت تنی خرید و فروش می‌شود، گفت: ایجاد ارزش افزوده در این بخش، تنها با فرآوری بنتونیت در خراسان جنوبی امکان پذیر است.

۳۵ میلیارد ریال حقوق دولتی معادن

احمد آریافر با یاد آوری این موضوع که خراسان جنوبی یکی از قطب‌های معدنی کشور است ، افزود: ذخیره مناسبی از ماده معدنی بنتونیت در استان وجود دارد به طوری که ۸۵ درصد ذخایر بنتونیت کشور با ذخیره ۶۳ میلیون تن در خراسان جنوبی است.

وی با تاکید بر اینکه معادن باید سبب توسعه و رفاه استان شوند، ادامه داد : حقوق دولتی در خصوص معادن با یک متر سنجیده می شود که ضرورت دارد با توجه به شرایط موجود در هر یک از آنها، تفکیکی در این زمینه انجام شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی: ذخیره مناسبی از ماده معدنی بنتونیت در استان وجود دارد به طوری که ۸۵ درصد ذخایر بنتونیت کشور با ذخیره ۶۳ میلیون تن در خراسان جنوبی است

آریافر گفت: در سال جاری حقوق دولتی معادن استان ۳۵ میلیارد ریال است که نسبت به تعداد معادن استان رقم پایینی است و در حالی که باید ۱۵ درصد آن برای توسعه به استان برگشت داده شود، رقمی کمتر از این برگشت می کند.

وی با بیان این که یاید معادن در بستر توسعه استان قرار گیرند، افزود: حقوق دولتی بر اساس میزان استخراج سالیانه که در پروانه بهره برداری از معادن ذکر شده، گرفته می شود.

به گفته وی بر اساس برنامه ریزی انجام شده در سفر رئیس جمهور به استان، شورای عالی معادن ویژه خراسان جنوبی، دی ماه سال جاری با حضور وزیر صمت در استان برگزار می شود و در آن لیستی از مشکلات بخش خصوصی برای تصمیم گیری مطرح خواهد شد.

مدیر کل صمت خراسان جنوبی گفت: معدنکاران استان اقدامات بسیار زیادی در راستای مسئولیت های اجتماعی خود انجام داده اند و در این راستا آمادگی داریم تا این کار بر اساس درخواست های دستگاه های اجرای برای احداث خانه های بهداشت و غیره انجام شود.

اقدام برای ایجاد شرکت مدیریت صادرات

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند هم در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: کار تاسیس شرکت مدیریت صادرات استان را در اتاق بازرگانی بیرجند شروع کرده ایم.

خامه زر افزود: این شرکت به شکل سهامی عام یا در قالب شرکت تعاونی در همه حوزه های خدماتی، معدنی و تجارت فعالیت خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: برای انجام این کار به همکاری بخش دولتی و خصوصی نیاز داریم تا این شرکت بتواند نقش بازاریابی را بر عهده داشته باشد تا تولید کننده نگرانی برای فروش محصولات خود نداشته باشد.

وی با بیان این که معدن پیشران اقتصاد استان است، تصریح کرد: معدنکاران برای انجام مسئولیت های اجتماعی خود باید با جوامع محلی تعامل خوبی بر قرار کنند.

نائب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند هم در خصوص ماده ۲۲ قانون معادن گفت: اگر عملیات معدنی در زمین شخصی انجام شود، از آن جایی که معدن جزو انفال است، به آن شخص تعلق ندارد و تنها باید اجاره یا قیمت آن به فرد مورد نظر پرداخت شود.

عابدی با بیان این که روند انجام این کار در وزارت صمت خیلی طولانی است، خواستار آن شد که با تفویض اختیار، این کار در استان انجام شود.

وی با بیان این که ۹۵ درصد معادن استان کوچک هستند، خاطر نشان کرد: در سال های گذشته مواردی در این خصوص وجود داشته است که با وجود دستور وزیر صمت،سازمان صمت استان از مکاتبه با انتظامی برای انجام این کار خود داری کرده است.

دبیر خانه معدن خراسان جنوبی هم در ادامه این جلسه گفت: کار کارشناسی زمین های که در آنها معدن وجود دارد، به طور معمول توسط کارشناس کشاورزی انجام می شود و این در حالی است که قیمت زمین قبل و بعد از بهره برداری از معدن تفاوت بسیاری دارد.

داریوش افتخاری افزود: با توجه به این که سرب و روی بازار خوبی دارند، به طوری که بحث قاچاق آن هم مطرح است اگر معدنکاری بگوید که بازاری برای فروش ندارد، این موضوع را نمی توان به عنوان عامل خارج از ید مطرح کرد.

شایان ذکر است در پایان این جلسه انتخاب کاندیدای عضویت بخش خصوصی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی برگزار شد و علی جعفرپورمقدم از ۲۰ رای با کسب ۱۳ رای به مدت یک سال انتخاب شد.

کد خبر: ۲۶۲٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha