۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
تحریم‌ها به لوازم‌التحریر ایرانی جایگاه بخشید؛ سبقت کالاهای داخلی از خارجی
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

تحریم‌ها به لوازم‌التحریر ایرانی جایگاه بخشید؛ سبقت کالاهای داخلی از خارجی

مشهد- اگر تا سال‌های گذشته افزون بر ۶۰ درصد خانواده‌ها در آستانه مهرماه ترجیح می‌دادند نوشت افزار خارجی را به دلیل کیفیت و دوام بیشتر انتخاب کنند اما در طی دو سال گذشته بنا بر گفته دست‌اندرکاران تحریم‌ها نه‌تنها باعث خودباوری تولیدکننده شده بلکه مصرف‌کنندگان را هم راضی نگاه داشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تحریم‌ها و کاهش واردات کالاهای ایرانی و از طرفی قیمت‌های گزاف کالاهای خارجی حالا در بازار موجب شده تا مصرف‌کنندگان ایرانی از تولیدات داخلی استقبال بیشتری نشان دهند.

جلب رضایت مشتریان
علی حسینی یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر در مشهد در این رابطه به ما می‌گوید: تا دو سال پیش بیشتر خانواده‌ها ترجیح می‌دادند تا کالاهای خارجی را انتخاب کنند و این انتخاب حتی در دفترهای مشق و مداد و پاک کن نیز مشهود بود.

وی بابیان اینکه در طی سال‌های گذشته اجناس چینی به دلیل ارزانی تقریباً بازار را به قبضه خود درآورده بود بیان کرد: همین موضوع موجب مهجوریت تولیدات ایرانی شده بود.

حسینی با اشاره به اینکه کیفیت برخی از کالاهای وارداتی در طی سال‌های گذشته بسیاری از خریداران را نسبت به این اجناس بدبین کرد، افزود: خوشبختانه در طی دو سال گذشته با ایجاد تنوع بیشتر در کالاهای ایرانی لذا تولیدکنندگان توانستند تا نظر مشتریان را به خود جلب کنند.

افزایش تولید و فروش بازار داخلی
این فروشنده لوازم‌التحریر اظهار کرد: امسال متأسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا بازار وضعیت عجیبی داشت به‌گونه‌ای که در طی ۲۰ سال فعالیت خود چنین بازاری را شاهد نبودیم اما نقطه عطف این بازار حمایت از تولیدات داخلی بود که به نسبت خارجی‌ها فروش قابل‌توجهی داشت.

وی بابیان اینکه افزایش نرخ ارز موجب شکاف بیش‌ازحد اجناس خارجی با مشابه داخلی شده است ادامه داد: همین موضوع موجب شده تا امسال اجناس ایرانی اقبال خوبی داشته باشند.

حسینی بابیان اینکه تحریم و کاهش واردات اجناس خارجی به کشور زمینه را برای افزایش تولید و فروش بازار داخلی فراهم کرده است بیان کرد: تولیدکنندگان ایرانی به نظرم باید از این فرصت نهایت استفاده را برده و بر تنوع و کیفیت کار برای به دست گرفتن بازار اقدام کنند.

بازارهای صادراتی
علی روان دبیر اتحادیه لوازم‌التحریر، نوشت‌افزار و صحافان مشهد نیز در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه در حال حاضر ۵۵ درصد محصولات بازار وارداتی و حدود ۴۵ درصد تولید داخل است گفت: درصورتی‌که حمایت‌های لازم از این صنف صورت بپذیرد لذا نه‌تنها نیاز داخل را می‌توان تأمین کرد بلکه بستر برای صادرات به کشورهای همسایه نیز فراهم است.

وی با اشاره به ظرفیت خوب کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، تاجیکستان و ترکمنستان  گفت: این کشورها بازارهای خوبی برای صادرات نوشت‌افزار هستند.

در حال حاضر حدود سی درصد از میزان واردات کالاهای خارجی در بازار کم شده است و کالاهای ایرانی نیز فرصت پیداکرده تا در بازار نوشت‌افزار جولان دهند

روان ابراز کرد: امسال با توجه به شرایط کرونا واحدهای تولیدی و هم چنین قسمت‌های وارداتی بااحتیاط وارد عمل شدند.

وی بیان کرد: خوشبختانه در دو سه سال اخیر به دلیل ورود دستگاه‌های پیشرفته اجناس باکیفیتی تولیدشده که ازلحاظ کیفی نه‌تنها از کشورهایی مانند چین بالاتر است بلکه قابل‌رقابت با محصولات اروپایی نیز هست.

سبقت کالاهای ایرانی از خارجی
وی بابیان اینکه در طی سه سال گذشته ۸۰ درصد از کالاهای موجود در بازار را کالاهای وارداتی تشکیل می‌دادند بیان کرد: این در حالی است که در طی دو سال اخیر بسیاری از واردکنندگان به‌جای واردات محصول، با توجه به صحبت‌های انجام‌شده در حوزه حمایت از تولیدات داخلی، تکنولوژی و کارخانه‌های تولیدی فعال در صنعت لوازم‌تحریر را به کشور وارد کردند.

وی توجه به تولید داخل را عامل کاهش واردات خواند و افزود: در حال حاضر حدود سی درصد از میزان واردات کالاهای خارجی در بازار کم شده است و کالاهای ایرانی نیز فرصت پیداکرده تا در بازار نوشت‌افزار جولان دهند.

وی با اشاره به نقش تبلیغات و برندینگ در حوزه فروش اظهار کرد: رغبت مردم به کالاهای خارجی بیشتر به حوزه تبلیغات و برندینگ بازمی‌گردد و لذا تولیدکننده‌های ما به دلیل مشکلات زیادی که در سایر بخش‌ها دارند فرصتی برای توجه به حوزه تبلیغات نداشته و کمتر بر روی آن سرمایه‌گذاری و یا تمرکز کردند.

وی با اشاره به این موضوع که هنوز بسیاری از تولیدکنندگان به‌صورت سنتی در حال تولید محصول هستند ادامه داد: وقتی تولیدکننده هنوز اندر خم مشکلات تولید، بیمه، دارایی، اداره صنعت معدن و محیط‌زیست است فرصتی برای خلاقیت باقی نمی‌ماند در حالی که تولیدکننده خارجی همه مسائل ذکرشده برای او حل‌شده است و تنها در حوزه محصول جدید، امکان جدید  و کیفیت آن فکر می کند.

تولیدکننده حمایت می‌خواهد
دبیر اتحادیه لوازم‌التحریر، نوشت‌افزار و صحافان مشهد ادامه داد: برای حفظ این بازار و هم‌چنین رقابت با کالاهای مشابه و خارجی تنها حمایت از طرف دولت نیاز است.

علی روان افزود: به‌طور مثال دریافت پروانه بهره‌برداری حدودهشت ماه به طول می‌انجامد و یا دریافت ولتاژ برق بالاتر نزدیک به ۸همین مدت زمان می برد لذا همین دو مورد پروسه تولید را بیش از یک سال به عقب انداخته و در نهایت تولیدکننده را مأیوس و دلسرد می‌کند.

وی بابیان اینکه اگر دولت می‌خواهد کاری برای عرصه تولید به‌ویژه تولید داخلی انجام دهد باید به این مسئله توجه کند افزود: بهترین راهکار این است که دولت در بخش‌های اداری از تولیدکننده حمایت کند و اگر  تولیدکننده دغدغه بیمه، دارایی، تعزیرات، محیط‌زیست و غیره را نداشته باشد می‌تواند کالایی باکیفیت، قیمت مناسب و خوب را نه‌تنها تولید بلکه صادر کند.

روان تأکید کرد: بسیاری از کارگاه‌های تولید لوازم‌ التحریر ما ظرفیت صادرات دارند اما به دلیل مشکلات و موانع موجود تاکنون به چرخه رونق تولید نرسیدند و لذا ازنظر من این سخت‌گیری‌ها می‌بایست در واردات کالا اتفاق بیفتد.

وی یادآور شد: سال گذشته قسمتی در گمرک به نام خط سبز برای واردات مواد اولیه کارخانجات ایجاد شد که اتفاق خوبی بود و  لذا هرچه ما در قسمت اداری ازجمله صنعت معدن، گمرک، اداره برق، گاز و غیره مشکلات تولیدکننده راکم کنیم به طور حتم  بر کیفیت محصولاتافزوده خواهد شد.

وی با اشاره به این موضوع که در حوزه تولید حمایت آن‌طور که باید انجام نمی‌شود ادامه داد: هر موقع اسم حمایت می‌آید مسئولان فکر می کنند حمایت به معنای دادن پول و وام است.

کد خبر: ۴۶٬۹۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha