۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
تشکیل صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌های تبریز؛ کمبود نان و آرد شایعه است
بازار گزارش می‌دهد؛

تشکیل صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌های تبریز؛ کمبود نان و آرد شایعه است

تبریز- در این روزهای اخیر شایعه کمبود نان و آرد در تبریز باعث تشکیل صف های طولانی خرید نان مقابل نانوایی های این شهر شده و مردم نگران گرانی و یا کمبود نان هستند.

بازار؛ گروه استان ها: نان که قوت غالب مردم است این روزها خبرساز شده است و برخی از نانوایی های سطح شهر تبریز بنرهایی مقابل نانوایی خود زده اند و خبر از نبود آرد و تعطیلی نانوایی داده اند.

با پیچیدن این خبر در سطح شهر مردم نگران تامین نان شده و برای تامین نان به دیگر نانوایی ها مراجعه می کنند که اغلب آنها نیز صف های طولانی دارد. البته در این بین مسئولان نیز دلیل آن را فشار روانی برخی سودجویان و نانواها در نتیجه کاهش سهمیه آرد می‌دانند.

نگرانی مردم از تامین نان به قدری افزایش یافته که برخی از سودجویان نیز در شبکه های اجتماعی اقدام به فروش نان آن هم به دو برابر قیمت نانوایی می کنند.

متاسفانه در این روزها شاهد صف های طولانی خرید نان در این شرایط بحرانی کرونا در سطح شهر تبریز هستیم.

همزمان با این مشکلات، زمزمه‌های افزایش قیمت نان نیز بین مردم دهان به دهان می‌چرخد و برخی از نانوایان نیز کمبود آرد دولتی و افزایش قیمت آرد آزاد را بهانه کرده‌اند.

آرد یارانه ای به قیمت آزاد به فروش می رسد
یکی از نانوایان تبریزی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در پی افزایش قیمت آرد آزاد برخی نانوایی های تبریز به دلیل سودجویی بیشتر اقدام به فروش آرد سهمیه ای که برای پخت نان دریافت می‌کنند در بازار آزاد می کنند.

علی رمضانی ادامه داد: برخی از نانوایی ها دلیل کاهش پخت خود را برخلاف واقعیت کاهش عرضه سهمیه آرد اختصاص داده شده اعلام می کنند. این کاهش پخت در برخی نانوایی ها باعث به وجود آمدن شایعه افزایش قیمت نان و کاهش عرضه آن در سطح شهر شد که صف های طولانی در مقابل نانوایی ها ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه برخی نانوایی‌ها اقدام به تعطیل محل کار خود کرده اند و برخی نیز ساعت کاری‌شان را نصف می کنند، ادامه داد: همه این‌ها باعث شده صف‌ها در باقی نانوایی‌ها طولانی شده و نان آن‌ها نیز زود تمام شود.

کمبودی در تامین آرد نداریم
فرماندار تبریز در این خصوص گفت: آرد و نان یک محصول استراتژیک و قوت غالب مردم هست و شیطنت عده ای خاص را در این خصوص برنمی تابیم.

بهروز مهدوی ادامه داد: بررسی های صورت گرفته حاکی از فعالیت منظم نانوایی ها و تأمین آرد مورد نیاز بوده و فضاسازی صورت گرفته صرفا تشویش اذهان عمومی است.

وی از برخورد قانونی با واحدهای نانوایی بدون مجوز به دلیل گرانفروشی های مکرر خبر داد و افزود: استفاده از افزودنی های غیرمجاز و گرانفروشی سبب ایجاد شایعه و جوسازی در سطح شهرستان تبریز شده است تا بتوانند اقدامات غیرقانونی خود را ادامه دهند.

تمامی واحدهای نانوایی مجاز آرد مورد نیاز خود را به صورت یارانه ای یا نیمه یارانه ای دریافت می کنند و هیچگونه کمبودی در تأمین آرد نداریم

مهدوی افزود: تمامی واحدهای نانوایی مجاز آرد مورد نیاز خود را به صورت یارانه ای یا نیمه یارانه ای دریافت می کنند و هیچگونه کمبودی در تأمین آرد نداریم.

وی گفت: جوسازی صورت گرفته صرفا از سوی چند واحد نانوایی غیرمجاز صورت گرفته و سازمان تعزیرات، اداره غله و اتحادیه نانوایان مکلف شد طی یک ماه آینده تمام واحدهایی نانوایی فاقد مجوز را تعیین تکلیف کنند.

برخورد دستگاه‌های نظارتی با شایعه پراکنان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز هرگونه شایعات مربوط به کمبود و گرانی نان در تبریز و سایر شهرستان‌های استان را تکذیب کرد.

علی جهانگیری در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به انتشار شایعاتی مبنی بر کمبود آرد و نان در تبریز و دیگر شهرستان‌های استان گفت: تمامی این اخبار، کذب است و هیچ مشکلی از بابت تامین آرد و پخت نان در استان وجود ندارد.

وی عنوان کرد: آذربایجان شرقی از جمله استان‌هایی است که در آن برداشت گندم تازه به اتمام رسیده است  و بر همین اساس، اخبار منتشره مبنی بر کمبود آرد در این فصل، غیرمعقول و حاکی از بی‌اطلاعی حاشیه سازان است.

وی در ادامه سخنان خود، افزایش پخت و ارتقای کیفیت نان در استان را از جمله مهم‌ترین اولویت‌های استان دانست و ادامه داد: در این راستا، مقداری از آرد باکیفیت و مورد نیاز استان نیز از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

افزایش خودسرانه قیمت، تخلف است و با متخلفین برابر با ضوابط و قوانین برخورد می شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه نسبت به حاشیه‌سازی و گرانفروشی برخی نانوایان انتقاد کرد و ادامه داد: هرگونه افزایش قیمت نان باید به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد.

 جهانگیری تصریح کرد: افزایش خودسرانه قیمت، تخلف است و با متخلفین برابر با ضوابط و قوانین برخورد می شود.

وی همچنین خواستار افزایش نظارت بر فعالیت نانوایی‌ها از سوی سازمان صمت و دستگاه‌های نظارتی برای جلوگیری از هرگونه گرانفروشی و برخورد با متخلفین شد.

سرانه آرد تخصیصی به استان یک کیلوگرم نیز کاهش نیافته است
اسفندیار ابوالحسن زاده مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص گفت: سرانه آرد تخصیصی به استان یک کیلوگرم نیز کاهش نیافته و در صورت احساس نیاز امکان توزیع بیشتر آرد وجود دارد.

وی گفت: متأسفانه برخی از نانوایی‌های غیرمجاز، به دلیل برخوردهای قانونی اخیر برای ممانعت از فعالیت‌شأن اقدام به حاشیه سازی و ایجاد تشویش و تنش در سطح جامعه با عنوان قطع آرد سهمیه کرده‌اند که متأسفانه همین افراد نیز اقدام به گرانفروشی نان کرده‌اند.

وی افزود: متوسط جمعیت هدف کشوری برای هر واحد نانوایی یک هزار و ۳۶۰ نفر است و در آذربایجان‌شرقی برای ۷۶۰ نفر یک نانوایی وجود دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: با توجه به مازاد بودن تعداد نانوایی‌های استان طبق ابلاغیه وزارت صمت، در حال حاضر مجوز نانوایی جدیدی در آذربایجان شرقی صادر نمی‌شود.

وی گفت: مجموعه سازمان غله نهادی اجرایی بوده و با امنیت غذایی مردم در ارتباط مستقیم است و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم سلامت و امنیت غذایی مردم در معرض تهدید قرار بگیرد.

با این اوصاف امیدواریم برخورد دستگاه های نظارتی با  نانوایی های متخلف افزایش پیدا کند و دغدغه مردم برای تامین نان از بین برود.

کد خبر: ۴۶٬۸۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      1 0
      هر دروغی مسئولین میگن منتشر نکنین خجالت هم خوب چیزیه