۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
کاهش انتشار کربن مهمترین مسئولیت اجتماعی شرکتها است
مطالعات بازار نشان داد؛

کاهش انتشار کربن مهمترین مسئولیت اجتماعی شرکتها است

مسولیت اجتماعی شرکتها راهی برای انتقال بخشی از منافع شرکتها به جامعه است. حال در این روزگار که بحران های زیست محیطی بیداد می کند، سرمایه گذاری روی کاهش انتشار کربن اولویت اصلی شرکتها در حوزه مسئولیتهای اجتماعی است.

بازار؛ گروه بین الملل: انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتهای کوچک و بزرگ  به آنها امکان می دهد که تغییراتی مثبت در محیط پیرامون خود ایجاد کنند. این تغییرات به دنبال این ایجاد می شود که شرکتها تصمیم می گیرند در حین اجرای سیاستهای اقتصادی که زمینه را برای افزایش درآمد و بزرگتر شدن بازار آنها  فراهم کند، از روشهایی برای تولید استفاده کننده که منافعی را به محیط زیست و مردم برساند یا اینکه مردم از منافع مستقیم کارشان بهره مند کند.

 مطالعات انجام شده توسط موسسه دیجیتال مارکتینگ نشان می دهد مصرف کنندگان احساس می کنند زمانیکه از کالاها و خدمات شرکتهایی استفاده می کنند که در حوزه مسولیتهای اجتماعی فعال هستند، خودشان به طور مستقیم در ارایه منفعت به جامعه سهیم هستند بنابراین زمانیکه در مقام انتخاب بین محصولات قرار می گیرند، تمایل بیشتری برای خرید محصولات این شرکتها دارند و هرچه یک کشور از نظر انجام مسئولیتهای اجتماعی فعال تر باشد، جامعه هم از آن شرکت حمایت بیشتری می کند.

 تحقیقات نشان داده است انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکتها زمینه را برای ایجاد اعتماد به آن شرکت در میان مردم فراهم می کند. آگاهی مردم را در مورد نیازهای دنیایی که در آن زندگی می کنند بیشتر می کند و به آنها امکان می دهد تا مسولیت خود را در مقابل جامعه انجام دهند.

تمرکز اصلی روی کدام حوزه ها است
حال سوال این است که شرکتها در کدام حوزه ها به انجام مسئولیتهای اجتماعی خود می پردازند؟ مطالعات انجام شده توسط مرکز مطالعات سی اس آر نشان داد شرکتها در هفت حوزه به انجام مسئولیتهای اجتماعی مشغول هستند. اولین و اصلی ترین حوزه  کاهش ردپای کربن شرکتها است. مساله ای که این روزها در دنیا اهمیت زیادی دارد و توجه به آن هر روز بیشتر می شود. دومین حوزه ارتقای سیاستهای مرتبط با بازار کار و بهبود وضعیت نیروهای کاری است. مشارکت در حوزه های تجارت عادلانه و ارسال کالا برای گروه های نیازمند نیز حوزه دیگری است که این شرکتها در آن فعالیت می کنند. از طرف دیگر ارایه کمک های انسان دوستانه و کمک مالی به خیریه ها، انجام فعالیتهای داوطلبانه در جامعه، اجرای سیاستهایی در شرکت که منافعی برای محیط زیست داشته باشد و در نهایت سرمایه گذاری هوشمند در حوزه های مختلف اجتماعی و زیست محیطی نیز بخشی ازمسئولیتهای اجتماعی شرکتها است.

 در سالهای اخیر در مورد ضرورت مهارت آموزی برای نیروهای کاری یا ارایه آموزشهای جدید به نیروهای آتی هم به عنوان بخشی از مسولیتهای اجتماعی شرکتها تعریف شده است. دلیل توجه به این مساله هم تغییر نیازهای بازار کار در جریان چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا است که باعث می شود تا مردم با مهارتهای قبلی امکان کار نداشته باشند و برای کسب درآمد نیاز به دریافت آموزشهای جدید داشته باشند.

کاهش ردپای کربن، مهمترین مسولیت اجتماعی شرکتها
یورو مانی در گزارش خود نوشت: «یکی از حوزه های بسیار مهم برای انجام مسئولیتهای اجتماعی، کاهش ردپای کربن شرکتها در فرایند تولید کالا یا ارایه خدمات است. یک نمونه از شرکتهای بسیار موفق در این زمینه شرکت جانسون و جانسون کشور امریکا است که یک شرکت داروسازی است و طی سه دهه اخیر همواره تلاش کرده است تا انتشار کربن را تقلیل دهد. از طرف دیگر افزایش شمار مزارع بادی و استفاده از آنها برای تولید انرژی مورد نیاز شرکت هم از جمله طرح های اجرا شده توسط آنها بود. طبق گزارش منتشر شده در وب سایت این شرکت سرمایه گذاری شرکت جانسون و جانسون در تولید انرژی های پاک برای مصارف شرکت و افزایش ظرفیت تولید به منظور ارایه خدمات به دیگر مصرف کنندگان ادامه دارد و این شرکت در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ بالغ بر ۳۵ درصد از انرژی مورد نیاز خود از منابع احیاشدنی انرژی تامین کند.»

در ادامه آمده است: «یکی دیگر از شرکتهای فعال در این زمینه شرکت گوگل است که با اجرای سیاستهای مختلف توانسته است مصرف انرژی خود را تقلیل دهد. طی دو دهه اخیر مصرف انرژی در این شرکت ۵۰ درصد کاهش یافته است. همچنین در نظر دارد یک میلیارد دلار برای توسعه انرژی های پاک در دنیا سرمایه گذاری کند.»

سرمایه گذاری کوکاکولا و فورد
شرکت کوکاکولا هم در سالهای اخیر توانسته است نقش مهمی در کاهش انتشار کربن در دنیا ایفا کند. این شرکت تولید نوشیدنی در امریکا در جریان انتقال نوشیدنی های خود از کارخانه به بازارهای مصرف که اغلب با استفاده از کامیون ها و حمل و نقل جاده ای انجام می شود، ۳.۷میلیون تن گاز گلخانه ای منتشر می کند.

شرکت کوکا کولا از سال ۲۰۱۰ میلادی اقدام به سرمایه گذاری برای ساخت کامیون هایی کرد که با سوختهای پاک کار می کنند یا دوگانه سوز هستند. با اجرای این طرح تا انتهای سال ۲۰۲۱ میلادی  انتشار کربن شرکت کوکا کولا ۲۵ درصد کاهش یافته است. کوکا کولا در نظر دارد این سیاست را ادامه دهد و انتشار کربن را در تا سال ۲۰۳۰ بالغ بر ۲۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کمتر کند.

 اما شاید مهمترین شرکتی که در این زمینه می تواند نقش مهمی ایفا کند، شرکت فورد موتور است. خودروها حجم زیادی از کربن موجود در اتمسفر زمین را تولید می کنند و در صورتی که شرکتها بتوانند راندمان مصرف سوخت را افزایش دهند یا سوختهای پاک را جایگزین سوختهای فسیلی کنند، خواهند توانست کمک بزرگی به محیط زیست بکنند. شرکت فورد برای اینکه مسولیت خود را در این زمینه انجام دهد بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار در ساخت خودروهای الکتریکی سرمایه گذاری کرده است و بالغ بر ۴۰ نوع خودروی الکتریکی و هیبریدی را به بازار عرضه کرده است.

کد خبر: ۴۶٬۷۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha