۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
تجارت کشور باید رصد پذیر شود
مدیرکل نظارت بر سامانه های الکترونیکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

تجارت کشور باید رصد پذیر شود

دهقانی نیا، مدیرکل نظارت بر سامانه های الکترونیکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر ضرورت رصد پذیر کردن تجارت کشور و جلوگیری از سوء استفاده ها در این حوزه تاکید کرد.

به گزارش بازار، «حمیدرضا دهقانی نیا» افزود: سامانه جامع تجارت بر اساس بند (۱) ماده (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بایستی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری گمرک و دیگر دستگاه ها ایجاد و عملیاتی می شد.

وی همچنین اظهارداشت: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اسفندماه سال ۱۳۹۲ لازم الاجرا و از ابتدای سال ۱۳۹۳ عملیاتی شده است.

مدیرکل نظارت بر سامانه های الکترونیکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن اشاره به تصویب و ابلاغ آئین نامه اجرایی ماده شش این قانون در شهریور ماه سال ۱۳۹۵ گفت: سامانه جامع تجارت به مدت چهار سال یعنی از ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در کشور راه اندازی شده و شامل دو بخش «تجارت داخلی و خارجی» است.

وی افزود: بخشی از تبادل اطلاعات این سامانه با گمرک ایران طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آئین نامه اجرایی دچار نقص است که این موارد بایستی برطرف شود.

دهقانی نیا بیان داشت: تعریف زبان مشترک کالاها شرط اساسی رصد پذیر کردن تجارت کشور و جلوگیری از سوء استفاده ها در این حوزه است.

وی ضمن اشاره به اینکه این زبان مشترک عبارت شناسه کالاست، گفت: بر اساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اگر قرار است ضوابط تجاری بر واردات و صادرات کالاها وضع شود بازرگان به لحظه متوجه و همینطور دستگاه های مختلف نیز در حیطه کارکردی خود با یک زبان مشترک برداشت یکسانی از آن داشته باشند.

مدیرکل نظارت بر سامانه های الکترونیکی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: رئیس جمهور هفته قبل ابلاغ کرد مبنی بر اینکه گمرک و وزارت اقتصاد نهایت همکاری را برای ایجاد این زبان مشترک با وزارت صمت داشته باشند تا این زبان مشترک در بین این دو مجموعه یکی شود.

وی اظهارداشت: بر اساس آئین نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز علاوه بر ایجاد زبان مشترک آنچه که باعث شفاف تر شدن این رویه می شود راه اندازی درگاه یکپارچه تعامل بازرگان با حوزه کلان تجارت کشور است.

دهقانی در ادامه یادآورشد: گمرک ایران باید در ارتباط با این دو موضوع با وزارت صمت همکاری کند تا هرچه سریعتر موارد مزبور عملیاتی شود.

کد خبر: ۴۶٬۷۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha