۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
ترامپ سیاست منسجمی درباره ایران ندارد/ شانس پیروزی بایدن بیشتر است
استاد دانشگاه ویرجینیا آمریکا در گفتگو با بازار:

ترامپ سیاست منسجمی درباره ایران ندارد/ شانس پیروزی بایدن بیشتر است

پروفسور «پیتر اونف» بر این باور است که در حالی که ارائه درجه بندی و میزان مشکلات امریکا در شرایط نزدیک انتخابات دشوار است، اما ناتوانی آشکار دولت ترامپ در ایجاد هرگونه سیاست منسجم، موضوع مهم پیش روی ما است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا، علاوه بر ایجاد یک نبرد میان دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، بر سیاست خارجی این کشور نیز اثرگذار است.

از یک طرف طرفداران دونالد ترامپ، از وی می خواهند تا رویکرد ملی گرایانه خود را که اولویت بخشی به منافع ملی ایالات متحده است، ادامه دهد، زیرا ترامپ بارها نظام تجارت بین الملل را ناعادلانه برای منافع ملی کشورش ترسیم کرده است و از طرفی حامیان جو بایدن، نامزد حزب دموکرات رویکرد سیاست خارجی و بین الملل گرایی او را قبول دارند که بر تقویت همکاری میان متحدان تجاری ایالات متحده تاکید دارد.

در هر حال، هر کدام از این دو نامزد که برنده نبرد ماه نوامبر شوند، سرانجام مشخص می شود که با توجه به تغییرات قابل توجه شرایط داخلی و خارجی، آیا این کشور همان مسیر و راه چهار سال اخیر را با هدف تاکید بر یکجانبه ادامه خواهد داد و یا بین الملل گرایی در صدر برنامه های دولت قرار خواهد گرفت.

در همین راستا، خبرنگار بازار گفتگویی را با پروفسور «پیتر اونف» مورخ تاریخ سیاسی آمریکا و استاد بازنشسته دانشگاه «ویرجینیا» در رابطه مسائل مختلف تاثیر گذار بر انتخابات امریکا ترتیب داده که در ادامه می خوانید:

پروفسور «پیتر اونف» استاد بازنشسته دانشگاه «ویرجینیا» است که عمده آثار وی به بررسی آراء و اندیشه ‌های سیاسی «توماس جفرسون» اختصاص دارد. وی در خصوص فدرالیسم و اقتصاد سیاسی صاحب آثار مهمی از جمله «ملتها، بازار، جنگ: تاریخ مدرن و جنگهای داخلی آمریکا»، «تاریخ حقوق بین الملل» و «یاد توماس جفرسون» است.

* از دیدگاه شما مهمترین مسئله تأثیرگذار بر انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا چیست؟
 از نظر من، موضوعات مختلفی با این مسئله مرتبط هستند. اما مهمترین آن ها شامل موضوعاتی چون تضمین دولت مشروطه آینده، بازگرداندن حس اعتماد مردم آمریکا به دولت و توانایی دولت برای مقابله با چالش های وجودی در داخل و خارج است.

* از نظر شما مهمترین مسائل داخلی امریکا از جمله بحران کرونا، دیوان عالی ، اقتصاد، تبعیض نژادی و دیگر مسائل، چه تاثیری بر انتخابات آتی امریکا دارد؟
همانند پاسخهایی که برای سوال اول شما ذکر شد، افزایش نابرابری و کاهش فرصت ها توسط بسیاری از ناکامی های دولت، تشدید و روشن می شوند.

* شما نقش سیاست خارجی را در انتخابات ۲۰۲۰ امریکا تا چه اندازه تأثیرگذار می دانید؟
باز هم، ارائه درجه بندی و میزان مشکلات در این رابطه دشوار است. اما آنچه این مسائل را به هم پیوند می دهد، ناتوانی آشکار دولت فعلی در ایجاد و اتخاذ هرگونه سیاست منسجم است.

در حال حاضر دولت ترامپ سیاست خارجی منسجمی ندارد. این موضوع درباره ایران نیز مصداق دارد.

* کدام یک از کاندیداها بیشترین شانس را برای پیروزی دارد؟ 
از نظر من جو بایدن. بر اساس نظرسنجی ها منتشر شده احتمال پیروزی بایدن بیشتر است. البته در این خصوص کالج الکترال نقش تعیین کننده دارد که باید در محاسبات به طور ویژه مورد توجه باشد.

کد خبر: ۴۶٬۵۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha