۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
واردات ۷۵ درصد از نیاز کشور به دانه‌های روغنی
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد

واردات ۷۵ درصد از نیاز کشور به دانه‌های روغنی

محمودزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: باید به سمت تولید نهاده‌های استراتژیک مانند دانه‌های روغنی، سویا و ذرت در داخل کشور حرکت کنیم، در حال حاضر ۷۵ درصد از نیاز کشور به دانه‌های روغنی ازطریق واردات تامین می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جلال محمودزاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص تهیه سند تحول کشاورزی، گفت: سند تحول بخش کشاورزی زوایای متفاوتی دارد که شامل بالا بردن کیفیت محصولات، افزایش تولید در واحد سطح، تولید پایدار، تجارت و بازاریابی و انتقال یافته‌ها می‌شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید نتیجه و حاصل تحقیقات به مزرعه منتقل شود، عنوان کرد: بازرگانی و تجارت محصولات کشاورزی باید در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد، دوگانگی تصمیم‌گیری‌ها در حوزه بازرگانی و تجارت محصولات کشاورزی به زیان کشاورزان بوده و مشکلاتی را به همراه دارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید نهاده‌های استراتژیک در داخل کشور یکی از موضوعات سند تحول بخش کشاورزی است، تصریح کرد: باید به سمت تولید نهاده‌های استراتژیک مانند دانه‌های روغنی، سویا و ذرت در داخل کشور حرکت کنیم، در حال حاضر ۷۵ درصد از نیاز کشور به دانه‌های روغنی ازطریق واردات تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نژاد مرغی که در داخل کشور تولید می‌شود وارداتی است افزود: باید در قالب سند تحول کشاورزی به سمت تولید نژاد داخلی مرغ گوشتی گام برداریم و نژاد آرین را گسترش دهیم و در این راستا باید وابستگی به واردات جوجه یک روزه و مرغ مادر را کاهش دهیم.

محمودزاده با تاکید بر اینکه ایجاد و توسعه صنایع پایین دستی و تبدیلی محصولات کشاورزی باید در قالب سند تحول کشاورزی دیده شود، عنوان کرد: باید از منابع آبی استفاده بهینه داشته باشیم در حال حاضر با استفاده از روش‌های غیر استاندارد حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد آب کشاورزی از بین می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید به سمت سیستم‌های آبیاری تحت فشار در کل اراضی آبی گام برداریم و اجازه هدر رفت منابع آبی را ندهیم، ادامه داد: کشاورزی پایدار به معنای حداکثر تولید بدون اعمال فشار مضاعف بر محیط زیست است.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه ادوات کشاورزی متاسفانه قدیمی هستند و ضایعات فراوان محصولات را به همراه دارند، خاطرنشان کرد: باید نوسازی ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی نیز در سند تحول بخش کشاورزی دیده شود.

کد خبر: ۴۶٬۵۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha