۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
معادن فرصتی ممتاز با محدودیتی بزرگ؛ بوشهر پایانه صادراتی مواد معدنی ندارد
گزارش بازار؛

معادن فرصتی ممتاز با محدودیتی بزرگ؛ بوشهر پایانه صادراتی مواد معدنی ندارد

بوشهر- علی‌رغم ظرفیت بالای معادن در استان بوشهر، نبود پایانه صادراتی مواد معدنی ضعفی بزرگ پیش روی فعالیت‌های حوزه معادن استان محسوب می‌شود.

سعید رضایی، بازار؛ هم‌جواری با خلیج فارس فرصتی ممتاز برای استان بوشهر محسوب می‌شود که بتواند از این طریق بار بزرگی از مسئولیت صادرات تولیدات داخلی برای کل کشور انجام دهد ولی هنوز محدودیت‌های زیادی در این حوزه وجود دارد.

معاون استان بوشهر فرصت بسیار خوبی برای توسعه و تقویت اشتغال و درآمدزایی است و صادرات مواد معدنی استان خصوصا پس از فرآوری و ایجاد زنجیره ارزش می‌تواند زمینه اشتغال‌زایی، صادرات و... را فراهم سازد.

آمار بیانگر این است که ۱۴۰ واحد معدنی در استان بوشهر فعال است که در سال گذشته ۱۲ میلیون تن انواع مواد معدنی از این واحدها شامل سنگ گچ، سنگ لاشه، سنگ آهک، مخلوط کوهی و مارن استخراج شد.

علی‌رغم ظرفیت بالای معادن در استان بوشهر، نبود پایانه صادراتی مواد معدنی ضعفی بزرگ پیش روی فعالیت‌های حوزه معادن استان محسوب می‌شود که انتظار می‌رود این محدودیت در آینده نزدیک رفع شود.

فرصت هم‌جواری معادن با خلیج فارس استفاده شود
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه معادن است و ۵۵ درصد از معادن استان فعال است.

نزدیکی بنادر استان و همجواری با کشورهای حاشیه خلیج فارس فرصت خوبی برای صادرات محصولات صنایع معدنی استان است

حسن بحرینی ادامه داد: نزدیکی معادن استان بوشهر به بنادر یکی از مهمترین مزیت‌های فعالیت و سرمایه‌گذاری در حوزه معادن استان است که باید از این فرصت به خوبی استفاده شود.

وی با بیان اینکه از سرمایه گذاری در زمینه ایجاد صنایع مختلف به ویژه فرآوری مواد معدنی در استان حمایت می‌کنیم، افزود: نزدیکی بنادر استان و همجواری با کشورهای حاشیه خلیج فارس فرصت خوبی برای صادرات محصولات صنایع معدنی استان است.

۵۵ درصد معادن فعال است
از مجموع ۲۵۵ معدن استان بوشهر حدود ۵۵ درصد از آن که شامل ۱۴۴ معدن می‌شود در حال حاضر فعال هستند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر به آخرین وضعیت فعالیت معادن در سطح استان اشاره کرد و ادامه داد: در استان بوشهر ۲۵۵ معدن دارای مجوز بهره‌برداری داریم که در حال حاضر ۱۴۴ واحد آن فعال است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از هزار و ۴۰۰ نفر در معاون استان اظهار کرد: این معادن در زمینه استخراج انواع مواد معدنی نظیر سنگ گچ، سنگ لاشه، سنگ آهک و مخلوط کوهی و مارن فعالیت دارند.

فعالیت ۸۰ واحد فرآوری مواد معدنی در استان
بحرینی از فعالیت ۸۰ واحد صنعتی در زمینه فرآوری مواد معدنی در سطح استان خبر داد و افزود: در این واحدها دو هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند که محصولاتی نظیر سیمان، کلینکر، گچ دانه‌بندی‌شده، آهک هیدراته و . . . را تولید و صادر می‌کنند.

وی از صدور بیش از دو هزار و ۹۰ تن انواع مواد معدنی استان بوشهر طی نیمه نخست امسال خبر داد و بیان کرد: این میزان کالا به ارزش ۴۷ میلیون دلار از استان بوشهر صادر شده است.

 ایجاد زنجیره ارزش در معادن استان بوشهر
استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: از همه ظرفیت‌ها برای تقویت فعالیت‌های حوزه معادن استفاده می‌کنیم و تلاش شده تا معادن راکد استان بوشهر نیز فعال شوند تا در عرصه تولید و اشتغال‌زایی شاهد تحول باشیم.

عبدالکریم گراوند حل مشکلات فعالان حوزه معادن استان بوشهر را به عنوان یک برنامه‌ها اولویت مهم یاد کرد و ادامه داد: تلاش می‌شود تا زمینه ایجاد زنجیره ارزش در حوزه معاون استان بوشهر ایجاد شود.

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع از وضعیت فعالیت معادن استان افزود: بازاریابی صادرات مواد معدنی استان بوشهر به کشورهای حوزه خلیج فارس از دیگر برنامه‌هایی است که با جدیت دنبال می‌شود.

استاندار بوشهر، قطر را فرصت خوبی برای صادرات مواد معدنی و تولیدات استان دانست و اضافه کرد: حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه تولیدات معدنی و ایجاد زنجیره ارزش می‌تواند نقش مهمی در تقویت این حوزه داشته باشد.

بوشهر پایانه صادرات مواد معدنی ندارد
نبود پایانه صادرات مواد معدنی در استان بوشهر به عنوان یکی از مهمترین محدودیت‌ها و چالش‌ها در حوزه معادن استان محسوب می‌شود که انتظار می‌رود شاهد رفع این مشکل باشیم.

ایجاد و راه‌اندازی پایانه صادرات مواد معدنی جذابیت بیشتری را برای سرمایه گذاری در حوزه معادن استان ایجاد می‌کند

رئیس خانه معدن استان بوشهر با اشاره به نیاز استان به ایجاد پایانه صادراتی مواد معدنی اظهار داشت: ایجاد و راه‌اندازی پایانه صادرات مواد معدنی جذابیت بیشتری را برای سرمایه گذاری در حوزه معادن استان ایجاد می‌کند.

احمد مرادی با اشاره به اینکه از شش ماه گذشته استفاده از پایانه صادرات پارس جنوبی برای مواد معدنی مسدود شده است ادامه داد: اکنون فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری به منظور ایجاد پایانه صادراتی مواد معدنی در استان فراهم شده است.

وی با اشاره به اینکه فقط کشتی‌های کمتر از ۳۰ هزار تن توان پهلوگیری در مجتمع بندری نگین را به دلیل نبود عمق زیاد دارند، افزود: بوشهر در بین استان‌های هم‌جوار خلیج فارس تنها استانی که پایانه صادرات مواد معدنی ندارد.

رئیس خانه معدن استان بوشهر با اشاره به پیش‌بینی احداث پایانه جامع صادراتی استان بوشهر در منطقه خورشهاب اضافه کرد: ایمیدرو مطالعات طرح را انجام داده است و طرح توجیهی ایجاد این پایانه صادراتی در حال تنظیم است.

برای اینکه سرمایه گذاری در حوزه معادن استان بوشهر اقتصادی‌تر شود، باید ضمن توسعه صنایع فرآوری مواد معدنی، شرایط برای صادرات محصولات تولیدی نیز تسهیل شود که یکی از مهمترین کارها ایجاد پایانه صادراتی مواد معدنی است.

کد خبر: ۴۶٬۴۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha