۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
رواناب های سطحی کرج و محمدشهر اراضی کشاورزی را آلوده می کند
مدیر جهاد کشاورزی کرج:

رواناب های سطحی کرج و محمدشهر اراضی کشاورزی را آلوده می کند

کرج- مدیر جهاد کشاورزی کرج با بیان اینکه رواناب های سطحی کرج و محمد شهر در مواقع بارندگی سرریز می شود، گفت: این رواناب با آب کشاورزی منطقه مخلوط شده و بخش قابل توجهی از اراضی و باغات ماهدشت که با این آب آبیاری می شوند را آلوده می کند.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان کرج، اسماعیل صارمی با بیان این مطلب افزود: رواناب های سطحی کرج و محمد شهر از طریق نهر دلمبر به سمت سیاه جوب هدایت شده و در ورودی ماهدشت به صورت غیر استاندارد در مواقع بارندگی سرریز می شود، سپس با آب کشاورزی منطقه مخلوط شده و متاسفانه بخش قابل توجهی از اراضی و باغات ماهدشت که با این آب آبیاری می شوند را آلوده می کند.

صارمی با بیان اینکه این رواناب های سطحی به صورت غیر کنترل شده و به ناچار مسیر طبیعی خود را طی کرده و در نهایت امنیت غذایی شهروندان را به مخاطره می اندازد، افزود: ساماندهی این رواناب ها و حفاظت از بهداشت آبهای آبیاری کشاورزی نیازمند تامین اعتبار و توجه ویژه مسئولین استانی است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه مدیریت این آب‌های سطحی باید مطالعات لازم انجام شود تا کار عملیاتی و اجرایی کارامدی برای ساماندهی آنها صورت پذیرد گفت: این معضل زیست محیطی در شهرستان کرج نیازمند اقدام عملی و مشارکت همه دستگاههای اجرایی ذی ربط است و جهاد کشاورزی به تنهایی نمی‌تواند این طرح را عملیاتی کند.

کمبود آب باعث توجه کشاورزان به استفاده از منابع نامتعارف آب شده است
مدیر جهاد کشاورزی کرج اظهار کرد: اطلاع‌رسانی و آموزش بهره برداران نسبت به مخاطرات استفاده از فاضلاب، نصب بنرهای ترویجی با موضوعات زیست محیطی، عدم ارائه خدمات و نهاده‌های کشاورزی به استفاده کنندگان از فاضلاب، بازدید، نظارت و تعامل با سایر ادارات و دستگاهها و برگزاری جلسات مرتبط با موضوع از جمله اقدامات جهاد کشاورزی در این خصوص بوده است.

صارمی افزود: کمبود آب در سال‌های اخیر باعث توجه کشاورزان به استفاده از منابع نامتعارف شده و قطعا سلامت جامعه را با معضلاتی روبرو کرده است. شایان توجه است که بدانیم در بیشتر موارد آلودگی آب در اثر ورود رواناب ها و پساب ها به مسیر عبور قنوات، نهرها و رودخانه‌ها بوده و کشاورزان نقشی در آن ندارند.

کد خبر: ۴۶٬۴۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha