۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
پایان معاملات هفتگی با دلار ۲۹ هزار ۵۰۰ تومانی/ قیمت ارز تا انتخابات امریکا نوسانی است
«بازار» گزارش می دهد؛

پایان معاملات هفتگی با دلار ۲۹ هزار ۵۰۰ تومانی/ قیمت ارز تا انتخابات امریکا نوسانی است

قیمت دلار در پایان معاملات امروز ۲۹ هزار و پانصد تومان رقم خورد و معلوم نیست نرخ این کالا در هفته آینده چه رقمی شود.

بازار؛ گروه بانک بیمه: قیمت سکه و ارز هفته پر نوسانی را سپری کرد، هفته ای که نرخ دلار تا آستانه ۳۰ هزارتومان مشاهده و سکه نیز ۱۵ میلیون تومان را به خود دید. افزایش قیمتی که تا به حال بازار سکه و ارز این رقم ها را تجربه نکرده بود.

خیلی ها این افزایش قیمت را ناشی از وعده های بی عمل بانک مرکزی در ساماندهی و تعدیل قیمت ها در بازار ارز عنوان می کنند. علاوه بر این نوسانی بودن بازار سرمایه از یک سو و عدم دخالت بانک مرکزی در ممانعت از رشد قیمت ها در بازار از طرف دیگر باعث شد تا سرمایه گذاران همچنان بازار ارز و سکه را به عنوان بازاری سودآور و نقد شونده برای سرمایه گذاری انتخاب کنند. غافل از اینکه این بازار از ریسک بالایی برخوردار بوده و با کوچکترین تصمیم گیری و یا سیاست گذاری متحول می شود.

نوسانی بودن قیمت ها در بازار سکه  ارز در هفته ای که گذشت
به طور مثال اواخر هفته گذشته در حالی که قیمت ها در بازار سکه و ارز صعودی بود و دلار تا مرز ۳۰ هزار تومان افزایش یافت، دعوت مجمع تشخیص مصلحت نظام از همتی رئیس کل بانک مرکزی برای ارایه گزارش و راهکارها تعادل قیمت ها باعث شد تا قیمت ارز از حدود ۳۰ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان برسد. کاهش حدود ۳ هزار تومانی نرخ دلار و سقوط بیش از یک میلیون تومانی نرخ سکه تبعات نشستی بود که رئیس کل بانک مرکزی با اعضای اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. هر چند پس از آن و در روزهای گذشته قیمت ها باز صعودی شد و اکنون دوباره قیمت ارز به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است اما بازار قیمت ها در بازار در این هفته نوسان تندی داشت.

کارشناسان معتقدند بانک مرکزی منتظر شوک انتخابات ریاست جمهوری امریکاست و قصد دارد برنامه های خود را برای تعدیل قیمت ها پس از انتخابات ریاست جمهوری امریکا در بازار ارز اجرایی کند.

نامعلوم بودن قیمت ها در بازار ارز در هفته های پیش رو
شهاب آزادی کارشناس مالی در گفتگو با «بازار» درباره پیش بینی نرخ ارز در روزهای آینده گفت: قیمت ارز و سکه تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا به شکلی نوسانی خواهد بود چرا که خیلی ها با توجه به انتظارات تورمی که در جامعه شکل گرفته است سعی می کنند خریدار ارز شوند و روی این کالا سرمایه گذاری کنند از طرفی عده ای دیگر از ترس اینکه مبادا بانک مرکزی سیاست های ارزی خود را اجرایی کند و وعده های  خود را در ساماندهی این بازار عملی نماید فروشنده ارزخواهند شد در چنین شرایطی قیمت ارز در روزها و هفته های آینده نامعلوم خواهد بود.

وی با بیان اینکه قیمت ارز با انتشار برخی اخبار بالاو پایین می شود، افزود: به طورمثال تحریم صرافی ها، تنش روابط بین امریکا و چین و یا تجارت ایران با چین همچنین بحث انتخابات ریاست جمهوری، مسائل سیاسی و ... باعث می شود تا قیمت ارز در بازار تغییر یابد.

این کارشناس اقتصادی افزود: چنین موضوعاتی باعث می شود تا تقاضا برای ارز در بازار افزایش و قیمت ها در بازار سیر صعودی به خود گیرد.

انتظارات تورمی قیمت ها را افزایشی می کند
آزادی اضافه کرد: بحث انتظارات تورمی موضوع مهمی است که موجب می شود تا سرمایه گذاران برای حفظ سرمایه هایشان اقدام به خرید کالاهایی ارزشی چون سکه و ارز کنند. موضوع دیگر بحث انتخابات ریاست جمهوری امریکا و احتمال انتخاب مجدد ترامپ یا موفقیت بایدن است که این موضوع نیز تاثیر بالایی بر افزایش یا کاهش قیمت ارز به جای می گذارد. در چنین شرایطی است که تا انتخابات ریاست جمهوری امریکا نباید منتظر ثبات نرخ ارز در بازار بود.

آنطور که قیمت ها در این هفته اخیر با نوسان بالایی همراه بود طوری که اکنون قیمت دلار ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان و یورو ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان است.

امروز با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت طوری که قیمت فروش دلار در صرافی ها با ثبات نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان درج شده است.

ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۴ هزار و ۲۰۰ تومان و قیمت خرید یورو ۳۴ هزار و ۱۰۰ تومان تعیین شده است.

سکه ۱۴ میلیون ۷۰۰ هزار تومان
با افزایش قیمت ارز در بازار قیمت سکه و طلا نیز افزایش شد تا جایی که قیمت طلای ۱۸ عیار، در بازار آزادهرگرم یک‌میلیون و ۳۴۵ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

علاوه بر این، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و ۳۴۵ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۷۹۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

گفتنی است، قیمت طلا و سکه در بازار از ابتدای هفته نزولی شد و این روند قیمتی با توجه به کاهش قیمت ارز همچنان ادامه داشت؛ برهمین اساس قیمت سکه از کانال ۱۵ میلیون تومان به ۱۴ میلیون تومان بازگشت و با ادامه روند نزولی قیمت‌ها در معاملات ظهر روز یکشنبه  قیمت سکه به کانال ۱۳ میلیون تومان بازگشت.

بنا به این گزارش، هرچند قیمت ها در بازار ارز و سکه  در بازار صعودی شده است، اما توصیه کارشناسان به سرمایه گذاران ارزی این است که چنین بازاری ریسک بالایی دارد و احتمالا با سیاست گذاری ارزی بانک مرکزی قیمت ها دچار تغییر و سرمایه گذاران متضرر شوند.

کد خبر: ۴۶٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha