۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
ساختارهای ضعیف آمریکا در برابر چین تازه نفس

ساختارهای ضعیف آمریکا در برابر چین تازه نفس

سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم  «دکتر آنتونی وینچی» عضو ارشد مرکز امنیت نوین آمریکا منتشر نموده که نویسنده آن به بررسی جو رقابتی بین ایالات متحده امریکا و چین پرداخته است.

 آنتونی وینچی: ایالات متحده امریکا باید درک کند در رقابت گسترده با چین برای رهبری جهانی، تهدیدهای اقتصادی نسبت به تهدیدهای نظامی از اهمیت بیشتری برخوردار است. در حال حاضر آمریکا آمادگی مقابله با این تهدیدات را ندارد و درست همانطور که واشنگتن برای مقابله با تهدیدات جدید پس از 11 سپتامبر خود را آماده نمود، دستگاه امنیت ملی آن اکنون باید جهت مقابله با این تهدیدات آماده شود. جامعه اطلاعاتی آمریکا باید سرمایه گذاری چشمگیری در اطلاعات اقتصادی داشته باشد و آمریکا باید در یک مرکز دفاع ملی اقتصادی سرمایه گذاری کند در این صورت می تواند پاسخ ها را در مورد تهدیدهای اقتصادی گردآوری ، تجزیه و تحلیل و هماهنگ کند.

 همه به خوبی می دانند که  رقابت فعلی واشنگتن با چین بیشتر در زمینه اقتصادی است زیرا تولید ناخالص داخلی چین در حال پیشی گرفتن از تولید ناخالص داخلی آمریکا است. علاوه بر این، چینی ها می توانند ابزارهای اقتصادی خود را برای اهداف ژئوپلیتیکی در نظر گیرند زیرا آنها بین بخش عمومی و خصوصی تمایزی قائل نمی شوند. این در حالی است که بخش عمومی و خصوصی در ایالات متحده امریکا از هم جدا بوده و دولت به راحتی نمی تواند از ابزارهای اقتصادی برای اهداف ژئوپلتیک استفاده کند.

تهدیدهای اقتصادی چین از رقابت اقتصادی سنتی گرفته تا نمایش قدرت ژئوپلیتیک مانند طرح یک کمربند یک جاده و  سرقت سیستماتیک آشکار مالکیت معنوی ایالات متحده امریکا را شامل می شود. رقابت اقتصادی چین قبلاً به تهدیدهای واقعی منجر شده است. تلاش چین برای تبدیل شدن به رهبر جهان در فن آوری های خاص از جمله هوش مصنوعی، نصب سیستم های هواوی 5G در کشورهای مختلف به طور بی وقفه ادامه داشته و تهدیدات امنیتی بزرگی را برای ایالات متحده امریکا و متحدان آن ایجاد می کند. ابتکار یک کمربند یک جاده ، مزایای استراتژیک فوق العاده ای را در درگیری های ژئوپلیتیکی یا نظامی برای چین فراهم می کند. در یک سطح استراتژیک تر، طرح یک کمربند یک جاده  تهدید می کند که چشم انداز اتحاد جهانی را تغییر خواهد داد. سرانجام ، سرقت سیستماتیک اسرار نظامی ایالات متحده از پیمانکاران توسط چین وسیله ای برای تهدید یا کپی سیستم های تسلیحاتی ایالات متحده فراهم می کند.

آمریکا نمی تواند در رقابت با چین پیروز شود

واقعیت این است که آمریکا نمی تواند در رقابت با چین پیروز شود مگر اینکه بهتر درک کند و سپس بتواند بر بعد اقتصادی قدرت سرمایه گذاری کند. در رقابت آمریکا با چین، که بعضاً جنگ سرد جدید خوانده می شود، هوش مصنوعی و فن آوری های پیشرفته جایگزین موشک و توانمندیهای نظامی شده است. جنگ اقتصادی بخشی بزرگی از رقابت میان این دو کشور است،  در واقع مهمترین مسائل رقابتی آمریکا با چین شامل هوش مصنوعی ، زیرساخت های جهانی 5G و ..بوده که ریشه در مسائل اقتصادی دارد و پاسخ های اقتصادی را طلب می کند.

وقتی آمریکا در گذشته با تهدیدهای جدید مواجه می شد، برای مقابله با آنها تغییراتی در ساختار امنیت ملی خود ایجاد می کرد. به عنوان مثال بعد از جنگ جهانی دوم جهت مقابله با تهدیدات اتحاد جماهیر شوروی ساختار امنیت ملی امریکا تغییر نمود و ما شاهد شکل گیری وزرات دفاع، سازمان سیا و نیروی هوایی در این زمان بودیم. این سازمان های جدید برای مبارزه با دشمن جدید لازم بودند زیرا نیروی هوایی و اطلاعات می توانستند در آن زمان تعیین کننده های اصلی موفقیت باشند. به همین ترتیب ، بعد از یازده سپتامبر مرکز ملی مبارزه با تروریسم به عنوان ابزاری برای پیگیری جنگ با تروریسم ایجاد شد.

واقعیت این است که اکنون ساختار فعلی امنیت ملی ایالات متحده امریکا قادر به پاسخگویی به تهدیدهای اقتصادی از سوی چین نیست. اکنون ایالات متحده آمریکا بر مقابله با شبکه های مالی تروریسم متمرکز است. شورای اقتصادی ملی آن نیز توانایی لازم را جهت مقابله با تهدیدات اقتصادی ندارد. سیا ممکن است قادر به انجام تحلیل اقتصادی باشد، اما منابع کافی به این موضوع اختصاص نداده و به اندازه کافی جهت مشارکت بین دولت و بخش خصوصی باز نیست. دفتر تأمین مالی تروریسم و ​​جرایم مالی، یا دفاتر مشابه در سراسر دولت، محدود به تهدیدتأمین مالی هستند و فاقد دیدگاهی استراتژیک در مورد  تهدیدات اقتصادی جهانی هستند.

استخدام افسر اطلاعات اقتصادی 

برای مقابله با تهدیدات اقتصادی، آمریکا نیاز به سرمایه گذاری های قابل توجهی در توانایی اطلاعات اقتصادی خود دارد. این به معنی استخدام و آموزش صدها افسر اطلاعات اقتصادی  جدید و سرمایه گذاری در فن آوری و مجموعه داده ها برای درک اقتصاد جهانی است. با توجه به ماهیت موضوع ، هیچ سازمان واحدی نمی تواند همه تخصص ها و مقامات لازم برای دفاع اقتصادی مناسب را داشته باشد  بنابراین آمریکا باید یک مرکز دفاع ملی اقتصادی ایجاد کند.

درک اقتصاد جهانی برای تمام کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا مهمترین راه حل  موفقیت در رقابت در مهمترین حوزه امنیت ملی طی چند دهه آینده خواهد بود. تهدیدات جدید نیاز به دفاع جدید دارند و با افزایش تهدیدهای اقتصادی در رقابت آمریکا و چین، آمریکا برای تمرکز در برابر این تهدیدها نیاز به تمرکز بر هوش اقتصادی و ایجاد مرکز جدید ملی دفاع اقتصادی دارد.

کد خبر: ۴٬۶۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha