۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
شتاب لبنان در توسعه میدان گازی در مدیترانه/ گفتگو با اسرائیل برای تعیین مرز دریایی
رسانه ژاپنی مطرح کرد:

شتاب لبنان در توسعه میدان گازی در مدیترانه/ گفتگو با اسرائیل برای تعیین مرز دریایی

لبنان که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند،‌ سعی دارد هر چه سریع تر میادین گاز طبیعی در دریای مدیترانه را توسعه دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نیکی (ژاپن) اخیرا گزارشی با قلم «تاکاش کومون» با عنوان « شتاب لبنان در توسعه میدان گازی» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

گفته می شود لبنان و اسراییل اواسط ماه اکتبر برای تعیین مرز دریایی وارد گفتگو می شوند. لبنان که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند،‌ سعی دارد هر چه سریع تر میادین گاز طبیعی در دریای مدیترانه را توسعه دهد.

چنانچه مرز دریایی میان اسراییل و لبنان تعیین گردد، انتظار می رود لبنان یک گام به تجاری سازی نزدیک تر شود. رسانه های اسراییل طی گزارشی اعلام کردند، هر چند اسراییل پس از گذشت سی سال با میانجیگری آمریکا به صورت مستقیم با لبنان وارد مذاکره می شود، ولی با توجه به اینکه دو کشور روابط دیپلماتیک ندارند، پیشرفت مذاکره در پرده ای از ابهام قرار خواهد داشت. 

 میشل عون، رییس جمهور لبنان روز یکم اکتبر پس از توافق با چارچوب مذاکره اظهار داشت: «امیدوارم که آمریکا نقش میانجی را به صورت عادلانه دنبال کند.»‌

گفته می شود مذاکره میان اسراییل و لبنان از روز دوازدهم اکتبر در دفتر سازمان ملل در منطقه ناقوره واقع در جنوب لبنان برگزار می شود. مایک پمپئو، ‌وزیر امور خارجه آمریکا، در همین زمینه تاکید کرد مذاکره لبنان و اسرائیل پتانسیل این را دارد که ثبات و رفاه را برای شهروندان آنها به ارمغان آورد.

لبنان سال ۲۰۱۸ برای استخراج دو معدن در سواحل دریای مدیترانه با شرکت توتال فرانسه، شرکت هیدرو کربن ایتالیا و شرکت نوواتک روسیه قرارداد امضا کرده است. در این میان اسراییل ادعا کرد که بخشی از معادن قلمروی خاک اسراییل است و لبنان نمی تواند در آنجا حفاری کند.

سالهای اخیر منابع گاز طبیعی یکی پس از دیگری در دریای مدیترانه کشف شده است. با کشف میادین بزرگ گازی در سواحل اسراییل و قبرس،‌ ترکیه هم از سال گذشته دست به اکتشاف زده است. چنانچه تولید و صادرات گاز طبیعی در لبنان در مسیر درست قرار گیرد، لبنان می تواند از آن کسب درآمد کند. دیوید شنکر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در اول اکتبر تاکید کرد: «‌لبنان می تواند از منابع طبیعی سود کلانی ببرد و مشکلات اقتصادی کنونی را سر و سامان دهد.»‌

وقوع انفجار مهیب در ماه اوت در بندر بیروت موجب شد که کابینه حسان دیاب استعفا دهد. سفیر پیشین لبنان در آلمان که به عنوان جانشین نخست وزیر معرفی شد، اواخر ماه سپتامبر از تشکیل کابینه انصراف داد و همین امر موجب تاخیر حمایت بین المللی از لبنان شده است.

از آنجا که ترسیم مرزها با منافع دو طرف(لبنان و رژیم صهیونیستی) مرتبط است، به نظر می رسد فضای کمی برای دادن امتیاز از هر دو طرف وجود دارد.

کد خبر: ۴۶٬۲۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha