۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۷
«دلالان» پنبه کشاورزان را می‌زنند؛ ضرورت تجدیدنظر در سیاست‌های حمایتی
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

«دلالان» پنبه کشاورزان را می‌زنند؛ ضرورت تجدیدنظر در سیاست‌های حمایتی

مشهد- کاشت و تولید پنبه در استان خراسان رضوی توانسته با تولید افزون بر یک‌چهارم پنبه کشور مقام نخست تولید این محصول در کشور را از آن خودکرده و افزون بر بیش از ۱۰ هزار خانواده را به خود مشغول کند اما متأسفانه باوجوداین پتانسیل مشکلات بسیاری در تاروپود این صنعت در شرق کشور رخنه کرده است که نیاز به تدبیری تازه دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بنا بر گفته کارشناسان این صنعت باوجوداینکه پنبه ظرفیت قابل‌توجهی در استان خراسان رضوی ایجاد کرده است اما به دلیل کمبود محصول متناسب با ظرفیت کارخانه‌ها و از طرفی دلسردی کشاورزان در قیمت خریداری‌شده با مشکلات ریزودرشتی همراه شده است.

در این‌طرف قضیه نیز بسیاری از کشاورزان از اینکه این محصول صرفه اقتصادی ندارد از زیر بار کشت آن شانه خالی کرده  و ترجیح می‌دهند تا سایر محصولات را به دلیل بازارپسندی جایگزین کشت پنبه کنند.

این در حالی است که بسیاری از کارخانه‌داران مدعی هستند که استفاده از پنبه وارداتی به دلیل نرخ ارز توجیه اقتصادی ندار و لذا باید بر روی پنبه تولیدی داخل کشور سرمایه‌گذاری کرد و لذا این مشکلات به‌هم‌پیوسته این صنعت را آزرده‌خاطر کرده است.

پیشتازی خراسان رضوی
اگرچه بنا بر گفته مدیر زراعت جهاد کشاورزی خراسان رضوی از مجموع ۶۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی این استان، تنها سه و نیم درصد این سطح متعلق به محصول پنبه است، ولی ۲۵ درصد سطح زیر کشت این محصول در کشور را به خود اختصاص  و با تولید ۶۲ هزار تن وش، مقام اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وجود تعداد ۱۸ کارخانه پنبه‌پاک‌کنی فعال در این استان بدون شک نیازمند خوراک بسیاری است که حال بسیاری از کشاورزان بابی رغبتی نسبت به آن برخورد می‌کنند

کاشت پنبه در شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، سرخس، تایباد و تربت‌جام و مناطق کاشمر، خلیل‌آباد به‌عنوان کشت رایج مطرح است و این سطح از زیر کشت حداقل بیش از ۱۰ هزار خانوار را در طول سال به کاشت، داشت و برداشت پنبه واداشته و برای ۷۰ هزار نفر در این استان اشتغال دائم ایجاد کرده است.

کشت مقرون‌به‌صرفه
عبدالرضا ترشیزی یک از همین پنبه‌کارانی که حالا بنا بر گفته خودش ترجیح می‌دهد در گلخانه فلفل دلمه‌ای کاشت کند تا پنبه، به بازار می گوید: به‌طورکلی محصولاتی که خریدارش دولت و یا کارخانه‌ها باشند حرف‌وحدیثش بسیار است.

وی ابراز می کند: بسیاری از محصولات مانند انگور و یا پسته در این اراضی بسیار خوب رشد یافته و از طرفی به دلیل اینکه در تمام کشور مشتری دارد لذا هیچ‌وقت برای فروش آن مشکلی نداریم.

این کشاورز بابیان اینکه پنبه نسبت به بسیاری از محصولات دیگر آب بیشتری نیاز دارد اظهار می‌کند: در حال حاضر برخی از محصولات مانند پسته سود بیشتری بری ما داشته و لذا چه دلیلی دارد پول  خود را بر روی محصولی سرمایه‌گذاری کنیم که فروشان باقیمت‌های اندک و ناچیز است!

ترشیزی بابیان اینکه حتی یک خودروی کمباین برای برداشت پنبه در این منطقه یافت نمی‌شود و استفاده از کارگر روزمزد برای برداشت بسیار گران تمام می‌شود به ما می گوید: بسیاری از کشاورزان منطقه که قبلاً به کشت پنبه اشتغال داشتند در حال حاضر مزارع خود را به باغات پسته تبدیل کردند.

وی بابیان اینکه در هر هکتار زمین دو تن پنبه می‌توان برداشت کرد اذعان می‌کند: در همین یک هکتار درصورتی‌که کاشت خود را به پسته اختصاص دهیم در هر هکتار یک تا ۲۰ تن و حتی در مواردی دیده‌شده که تا ۴۰ تن پسته برداشت‌شده و لذا بسیاری از کشاورزان ترجیح می‌دهند که تغییر کشت بدهند و در حال حاضر بسیاری از هم نسبت به ایجاد باغات آزمایشی روی آورده‌اند.

این زارع تاکید می‌کند: دولت حاضر است پنبه را از خارج کشور و به قیمت ۴۰ هزار تومان وارد کند اما حاضر نیست که نصف همین قیمت پنبه را از کشاورز خریداری کند و لذا دلالان بابت هر کیلو وش پنبه حاضر به پرداخت بیش از هشت الی ۱۰ هزار تومان به کشاورزان نیستند!

دولت حاضر است پنبه را از خارج کشور و به قیمت ۴۰ هزار تومان وارد کند اما حاضر نیست که نصف همین قیمت پنبه را از کشاورز خریداری کند و لذا دلالان بابت هر کیلو وش پنبه حاضر به پرداخت بیش از هشت الی ۱۰ هزار تومان به کشاورزان نیستند!

ترشیزی بابیان اینکه قیمت کود و هم‌چنین بذر خوب سر به فلک کشیده است، می‌افزاید: اگر دولت خواستار افزایش سطح زیر کشت این محصول است باید در قیمت خرید محصول و هم‌چنین تأمین کردن برخی از وسایل موردنیاز مانند کمباین و یا کود و سم از تولیدکننده حمایت کند و الا کشاورز ترجیح می‌دهد محصولاتی کاشت کند ک بازدهی بیشتری داشته باشد.

رونق صنعت نساجی درگرو حمایت از تولیدکننده
در همین راستا رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه  رونق صنایع نساجی و ریسندگی به‌صورت زنجیروار از کشاورز تا صنعت به یکدیگر متصل و باهم ارتباط مستقیم دارد به بازار گفت: برای توسعه این صنعت و تسهیل در تولید باید تمامی عوامل دخیل در این زنجیره  و مشکلات همگی آن را باهم دید.

غلامعلی رخصت افزود: کشاورزان در حال حاضر توقعات و مشکلاتی در زمینه تولید دارند که نیازمند رسیدگی است و لذاموانع بر سر راه تولید آن به‌طور حتم بر روی نتیجه کار در صنعت تأثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات بر سر راه رونق این صنعت خرید محصول از کشاورز است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: ازآنجاکه واردات پنبه به دلیل افزایش نرخ ارز مقرون‌به‌صرفه نبوده و گران تمام می‌شود لذا باید به خرید تولیدات داخلی چشم‌داشت اما متأسفانه شاهد این موضوع هستیم که تولیدات کشاورزان به قیمتی خریداری نمی‌شود که رضایت آن‌ها را جلب کند.

رخصت عنوان کرد: این در حالی است که اگر پنبه به قیمت مناسب از کشاورز خریداری گردد، کشور از واردات پنبه بی‌نیاز می‌شود و صنعت نساجی رونق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باوجوداینکه ظرفیت تولید ریسندگی و نساجی در خراسان رضوی بسیار زیاد است اما پنبه موردنظر در اختیار این صنایع نیست، افزود: از یک‌سو پنبه تولیدی به نرخ بسیار ارزان از کشاورز خریداری می‌شود، از سوی دیگر استفاده از پنبه وارداتی به دلیل نرخ ارز توجیه اقتصادی ندارد.

ضرورت نوسازی ماشین‌آلات
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی هم‌چنین تأکید کرد: مشکل دیگری که در حال حاضر در بسیاری از کارخانجات ریسندگی گریبان گیر این صنعت شده است فرسودگی ماشین‌آلات و قدمت آن‌ها در این صنعت است.

رخصت اذعان کرد: متأسفانه ماشین‌آلات حوزه پنبه‌پاک‌کنی فرسوده است و این موضوع پنبه درجه‌یک تولیدی داخل کشور و استان خراسان رضوی را ناقص می‌کند و لذا امکانات تسویه منظم پنبه در این زمینه فراهم نیست.

وی پیشنهاد داد: درصورتی‌که کاشت، داشت، برداشت پنبه و صنعت ریسندگی و نساجی به‌صورت یک زنجیره ارزش، تقویت و تکمیل شود و اگر یک‌دهم هزینه واردات پنبه به به‌روزرسانی ماشین‌آلات پنبه‌پاک‌کنی اختصاص یابد لذا بسیاری از مشکلات این صنعت حل‌شده و شاهد رونق آن خواهیم بود.

پنبه کاران را حمایت کنیم
کاشت پنبه برای کارخانه های روغن نباتی و صنعت نساجی مهم است و لذا بنا بر اظهارات برخی کارشناسان اگر امروز کشورهای روسیه جدید به ما پنبه ندهند کلی از واحدها تعطیل می شوند.

تولید پنبه را می‌توان نقطه اتصال دو حوزه زراعت و صنعت نساجی نام نهاد و لذا پیشرفت و جهش باعث رشد و شکوفایی عرصه زراعتی کِشت این محصول از یک‌سو و توسعه صنعت نساجی و تولید پنبه از دیگر سو خواهد شد از همین رو به نظر می رسد وزارت کشاورزی برای تولید پنبه باید جنبه های تشویقی در نظر گرفته و خرید پنبه را تضمین کند.

کد خبر: ۴۶٬۱۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha