۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
فعالیت صنایع چرم کشور فقط با ۳۰ درصد ظرفیت
دبیر انجمن صنایع چرم ایران اعلام کرد

فعالیت صنایع چرم کشور فقط با ۳۰ درصد ظرفیت

مجیدی، دبیر انجمن صنایع چرم ایران گفت: در حال حاضر صنایع مرتبط با چرم در کشور با ۳۰ درصد ظرفیت فعال هستند.

به گزارش بازار، جهانگیر مجیدی با حضور با اشاره به اینکه بخش بزرگی از کارخانه ها به دلیل کرونا و بحران اقتصادی تعطیل هستند افزود: واحد سالامبور به صورت کامل فعال است چون محصولات خود را به حداقل ارزش افزوده صادر می کنند و در بهترین شرایط حدود ۲۳ درصد ارزش افزوده حاصل از پوست در این قسمت قرار دارد و بقیه مراحل فرآوری که منجر به تکمیل چرم می شود و ارزش افزوده ۷۷ درصدی را به دنبال دارد متأسفانه بخش قابل توجه آن در ایران انجام نمی شود.

دبیر انجمن صنایع چرم ایران گفت: در حال حاضر به ۳۰ کارخانه تولید سبک چرم نیاز داریم که اگر سیاست به درستی انجام می شد تمامی کارخانه هایی که سالامبور را به چرم تبدیل می کردند فعال بودند.

مجیدی در ادامه گفت: در کشور ترکیه اگر صنایع اقدام به بازسازی و نوسازی واحد خود کنند دولت ۵۰ درصد هزینه را به عنوان هدیه و مابقی را با تسهیلات ۴ درصد در اختیار تولید کنندگان قرار می دهد.

وی ادامه داد: در ایران تسهیلات با ۱۸ درصد پرداخت می شود که ۹ درصد آن را وزارت صمت تقبل می کند ولی تغییر قیمت دلار حجم سنگینی برای سرمایه گذار ایجاد می کنند.

مجیدی با بیان اینکه عقب ماندگی در فناوری مرتبط با ماشین آلات، بسیار زیاد است گفت: قبلا با ۸ کارخانه چرم سبک، تمامی سالامبورها تبدیل به چرم می شدند ولی متأسفانه این کارخانه ها با خصوصی سازی و سیاست های غلط تعطیل و یا از دور خارج شده اند.

وی افزود: اگر ما یک سیاست درست صادرات داشته باشیم حتی اگر تقاضای داخلی کاهش پیدا می کرد محصول چرم را به راحتی صادر می کردیم.

دبیر انجمن صنایع چرم ایران گفت: در حال حاضر تعهد ۱ درصد از فروش برای پسماند صنعت چرم دریافت می شود ولی هیچ فضایی در چرم شهر تهران، تبریز و مشهد توسط شهرداری مشخص نشده است.

وی ادامه داد: ارزش این صنعت در صورت فعالیت کامل حداقل ۲ میلیارد دلار است.

مجیدی درباره شرایط فعلی چرم شهرها در کشور گفت: سیاست چرم شهرها به هدف خود نرسید چون به ظرفیت ها نزدیک نشد و سیاست های درستی اعمال نمی شود و همچنین بروکراسی منفی بسیار زیادی در مقابل تولید کنندگان است.

وی افزود: در حال حاضر نمی توانیم به تولید انبوه برسیم و دیوان سالاری منفی مانع بسیار بزرگی برای ماست.

کد خبر: ۴۶٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha