۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
تحلیل تکنیکال و بنیادی فرابورس؛ سودسازی عالی و اهداف بلند مدت شگفت انگیز
بازار بررسی می‌کند؛

تحلیل تکنیکال و بنیادی فرابورس؛ سودسازی عالی و اهداف بلند مدت شگفت انگیز

بررسی صورت‌های مالی و همچنین روند معاملات آن در بورس نشان می‌دهد که این شرکت دارای بنیاد بسیار خوبی است.

پژمان مرادی- وحید بلالی؛ بازارشرکت فرابورس ایران یکی از چهار بورس تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است که در سال ۱۳۸۷ تاسیس شد و پس از کسب مجوز فعالیت از شورای عالی بورس و اوراق بهادار و همچنین ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز فعالیت خود را از ۶ مهر ماه ۱۳۸۸ به صورت رسمی آغاز کرد.

هم‌اکنون فرابـورس ایـران با ارایه خدمات متنوع در هفت بـازار بـا کارکـرد و مقـررات جداگانه، بـه عنـوان یکـی از ارکان بازار سـرمایه کشـور بـا هـدف توسعه سرمایه‌گذاری هدایت منابع مالی به سمت سـرمایه‌گذاری مولـد فعالیـت می‌کند. فرابورس ایران در سال ۱۳۹۸ برای دومین دوره متوالی، به عنوان عضو هیات مدیره و همچنین نایب رییس کمیته کاری فدراسیون بورسهای آسیایی-اروپایی انتخاب شد.

مهم‌ترین وظیفه فرابورس، سازمان‌دهی آن بخش از شرکت‌های هست که تمایل به حضور در بازار سرمایه دارند اما هنوز شرایط ورود به بورس اوراق بهادار را ندارند در نتیجه این شرکت‌ها قبل از ورود به بورس در شرکت فرابورس قرار می‌گیرند تا شرایط لازم برای این شرکت‌ها فراهم شود.

شرکت بورس اوراق بهادار تهران با ۲۰درصد سهم عمده ترین سهامدار این شرکت است و بعد از آن شرکت گروه مالی ملت با ۵.۲ درصد و شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با ۴.۵ درصد قرار دارند. همچنین ۲۵.۸درصد آن مربوط به اشخاص حقوقی بازار می‌باشد. سرمایه شرکت در تیرماه سال ۹۸ از مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال به ۱۴۰۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی افزایش یافته است. بر اساس گزارش تفسیری این شرکت، درآمد فرابورس از کارمزد معاملات اوراق بهادار، حق پذیرش و درج شرکت‌ها، حق عضویت و ارائه خدمات به اعضا و سایر اشخاص، می‌باشد.

درآمد حق پذیرش طی چند مرحله(۳۰درصد درامد حق پذیرش در زمان تکمیل درخواست متقاضی پذیرش، ۲۰درصد در زمان تشکیل جلسه هیات پذیرش، ۲۰درصد در زمان موافقت هیات پذیرش و ۳۰درصد در زمان درج نام شرکت) شناسایی می‌گردد.

بر اساس آنچه در سایت فرابورس ایران درج شده تعداد بازارهای فرابورس به  ۶ دسته تقسیم بندی شده؛ بازار اول، بازار دوم، بازار پایه، بازار سوم، بازار شرکت‌های کوچک و متوسط و بازار دارایی فکری.

در بازار اول، معاملات سهام شرکتهای سهامی عامی که شرایط دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس را احراز کرده باشند، انجام می‌شود تعداد ناشران پذیرفته شده در این بازار به ۷۰ شرکت رسیده است.

در بازار دوم فرابورس همانند بازار اول معاملات سهام شرکت‌های سهامی عام انجام می‌شود اما شرایط پذیرش در بازار دوم فرابورس، منعطف‌تر از بازار اول می‌باشد.   تعداد شرکت‌های پذیرفته شده در این بازار ۶۶ عدد است.

بازار پایه از جمله بازارهای فرابورس است که به سه پایه زرد، نارنجی و قرمز تقسیم شده است که به منظور عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران" راه‌اندازی گردیده است. تعداد ناشران در پایه زرد ۱۳۶، در پایه نارنجی۲۸ و در پایه قرمز ۱۱ عدد است.

در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط یا همان sme ها تعداد شرکت‌های پذیرفته شده حدود ۵ شرکت هستند  بازار دارایی‌های فکری که از جمله ابزارهای نوین مالی برای تامین سرمایه در گردش کارآفرینان و فعالان کسب و کار به  شمار می رود. که تعداد اوراق معامله شده دارایی در آن به ۱۳ عدد می‌رسد.

با توجه به افزایش سود بانکی و همچنین استقبال مردم از بورس شرکت‌های زیادی تمایل دارند به منظور تامین سرمایه خود وارد بازار بورس شوند در نتیجه آن‌ها برای ورود به بورس باید ابتدا چند سالی در فرابورس امتحان پس بدهند. با تنوع بازارها در فرابورس ایران، افزایش آگاهی مردم نسبت به این بازار و سوده بودن شرکت‌ها تمایل بیشتری برای ورود به فرابورس دیده می‌شود.

صورت مالی

ترازنامه شرکت

بر اساس آنچه در جدول بالا مشاهده می‌کنید مجموع دارایی‌های غیر جاری این شرکت برای دوره مالی سال ۹۸ برابر با ۲.۱۶۴.۴۹۸ میلیون ریال بوده که نسبت به مشابه سال قبل ۳۵۵درصد رشد را نشان می‌دهد. انچه بیش از همه در افزایش این دارایی‌ها نقش داشته افزایش دارایی ثابت مشهود است که بر اساس گزارش تفسیری این شرکت عمدتاً مربوط به ۵۰ درصد از بهای ساختمان تجاری اداری واقع در خیابان آرژانتین می‌باشد. کاهش در دارایی های نامشهود عمدتاً ناشی از واگذاری سامانه معاملات به سازمان بورس و اوراق بهادار بوده است و افزایش سرمایه گذاری بلند-مدت عمدتا مربوط به خرید ۲۰ درصد از سهام شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات  ارز ایران به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال، افزایش در سپرده بانکی به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت مرکز مالی ایران به مبلغ ۱۰ میلیارد ریال می باشد.

جمع دارایی‌های جاری این شرکت برای سال ۹۸ برابر با ۱.۷۶۲.۰۶۲ میلیون ریال بوده که نسبت به مشابه سال ۹۷ حدود ۱۰۰درصد رشد نشان داده است، که بیشتر آن ناشی از سفارش پیش پرداخته با رشد ۳۲۹ درصد بوده است.

.افزایش در حسابهای پرداختنی تجاری و سایر پرداختنی‌ها عمدتاً مربوط به مازاد حق عضویت متغیر کارگزاران برای سال مالی ۱۳۹۸ و بدهی به شرکت‌های متقاضی پذیرش که واجد شرایط پذیرش در بازارهای فرابورس نمی باشند.

جمع بدهی‌های جاری فرابورس ایران برای سال ۹۸ برابر با ۶۲۷,۳۷۱ میلیون ریال بوده که نسبت به مشابه سال قبل از آن ۴۱۹درصد رشد را نشان می‌دهد که بیشتر آن ناشی از مالیات پرداختی با رشد ۵۹۵ درصد است.

در کنار آن جمع بدهی‌های غیرجاری برای سال ۹۸ برابر با ۲۹,۹۷۸ میلیون ریال بوده که نسبت به مشابه سال ۹۷ حدود ۱۴۰درصد رشد را نشان می‌دهد که ناشی از مزایای پایان خدمت کارکنان است.

صورت سود و زیان

بر اساس جدول بالا درآمد عملیاتی فرابورس ایران در سال ۹۸ برابر با ۱,۵۵۷,۳۲۶ میلیون ریال بوده که نسبت به مشابه سال ۹۷، ۴۴۹درصد رشد را نشان می‌دهد که همان سود ناخالص شرکت است که اگر هزینه‌های فروش، اداری و عمومی را از آن کم کنیم سود (زیان) عملیاتی ما به دست می‌اید. سود خالص این شرکت برای سال گذشته ۱,۳۷۹,۱۴۵ میلیون ریال بوده که نسبت به درامد عملیاتی رقم قابل توجهی است. بیشتر درآمد این شرکت ناشی از افزایش کارمزد معاملات و حق عضویت کارگزاری‌ها می‌باشد.

همچنین سود خالص پایه هر سهم بر اساس آنچه در جدول بالا مشاده می‌کنید برابر با ۹۸۵ ریال است که رشد ۵۱۹درصدی را نسبت به سال ۹۷ داشته است.

نسبت های مالی

بنا به آنچه در جدول بالا مشاهده می‌کنید نسبت جاری شرکت ۲۱۸درصد، نسبت آنی ۲۸۰درصد است که نرخ بالایی نسبت جاری و آنی حاکی از وضعیت مطلوب نقدینگی شرکت می باشد. .رشد ۴۵ درصدی حاشیه سود عملیاتی در دوره گزارش نسبت به دوره مشابه قبلی، بهبود میزان کارایی شرکت در فعالیت‌های اصلی و عملیاتی را نشان می‌دهد.

همچنین. با لحاظ کردن  افزایش سرمایه ۴۰ درصدی در محاسبه شاخص بازده سرمایه دوره مورد گزارش، بازده سرمایه در دوره منتهی به ۲۹/۱۲/۱۳۹۸ نسبت به دوره قبلی ۱۱۲ درصد رشد داشته است وضعیت رشد حقوق صاحبان سهام شرکت نیز مطلوب است.

تابلوی بورس
نماد فرابورس با میانگین حجم ماهانه ۵میلیون واحد، حجم مبنای ۱میلیون واحد، ارزش بازار ۱۶ هزار میلیارد تومانی، پیشبینی درامد ۱۰۲۷ و نسبت p/e ۵۸.۴۹ در تابلوی بورس ثبت شده است.

بیشترین قیمت سهم این نماد در ۲۴ تیرماه با ۸۸.۳۴۷ ریال بوده که بعد از ان ارزش سهام این نماد دچار رشد سنگینی شد که قیمت آن در آخرین روز معاملات ۶۰.۶۹ ریال رسید.

میزان بازدهی و نقدشوندگی این نماد طی یکسال گذشته ۸۳۱.۸۲ درصد بوده که این رقم برای دوره شش ماهه ۶۱درصد و برای سه ماهی سال جاری منهای ۲۱درصد در تابلوی بورس درج شده است.

بررسی وضعیت صورت مالی، شرایط بازار و همچنین وضعیت خود فرابورس ایران از نظر بنیادی این شرکت دارای بنیاد خوبی است این در حالی است که با توجه به شرایط حاکم بر بازار فرابورس نتوانسته در این مدت روند روبه رشدی را داشته باشد.

تحلیل تکنیکال
بررسی تکنیکال نماد فرابورس نشان می دهد، این نماد اهداف بلندی را برای صعود در نظر گرفته است، بعد از خواب هفت ماه فرابورس و صعود کم در این مدت، یکی از گزینه های بنیادی رشد در آینده خواهد بود و افرادی که این سهم را دارند می توانند با خیال راحت آن را نگهداری کنند، زیرا این سهم در هر صورت سودده است به عبارتی چه بازار ریزشی باشد و چه بازار صعودی این سهم سودسازی خواهد کرد.

پول هوشمند در این سهم وارد شده و به ناحیه اشتیاق خرید نزدیک شده است، در این تایم حجم معاملات کاهش یافته و این به علت آماده شدن برای صعود و رفتن به سمت صف خرید ارزیابی می شود.

فرابورس در تایم فریم چهارساعته به ناحیه جذاب استوک استیک نزدیک شده است.

فرابورس در تایم هفتگی الگویی شبیه به راندینگ یا کاپ را در حال اجرا کردن بوده و باید منتظر ماند و دید چه الگویی را می تواند اجرا کند.

فرابورس در تایم فریم روزانه هدف ۱۱۶۰۰ و ۱۶۷۰۰ تومانی را در پی داشته و در تایم فریم هفتگی اهداف بالای ۲۳۰۰۰ تومان را در نظر دارد.

کد خبر: ۴۶٬۱۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha