۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
بوشهر چشم‌انتظار مهمان ناخوانده؛ همه چیز برای نابودی ملخ‌ها مهیا است
با تجربه‌ای ۲ ساله؛

بوشهر چشم‌انتظار مهمان ناخوانده؛ همه چیز برای نابودی ملخ‌ها مهیا است

بوشهر- در حالی که ملخ‌ها طی دو فصل زراعی اخیر دو بار به استان بوشهر حمله کرده‌اند، حالا همه امکانات برای مقابله با حمله آنها که احتمالا در بهمن‌ماه باشد، مهیا است.

فرشاد درگاهی، بازار؛ از بزرگترها شنیده بودیم که سال‌ها پیش ملخ‌ها حمله می‌کردند و همه مزارع و باغات را نابود می‌کردند و مردم هم چیزی برای خوردن نداشتند و از ملخ‌ها به عنوان یک غذای خوشمزه تغذیه می‌کردند. البته گویا جنس و مزه ملخ‌های قدیم هم با ملخ‌های امروزی متفاوت بوده است.

حالا بار دیگر شاهد حمله گسترده ملخ‌ها هستیم که به گفته کارشناسان ممکن است تا سال‌ها مهمان کشور و خصوصا استان‌های جنوبی باشند. مهمان‌هایی که در دو سال اخیر حمله‌هایی را داشته‌اند و هر بار منهدم شده‌اند.

ملخ‌ها در در فصل زراعی ۹۸-۹۷ یک بار استان بوشهر را مورد هجوم خود قرار دادند و بخش‌های زیادی از دشت‌های استان را اشغال کردند که البته عملیات گسترده مقابله انجام شد ولی این حمله ملخ‌ها خسارت‌هایی را نیز وارد کرد.

در سال زراعی گذشته یعنی فصل زراعی ۹۹-۹۸ ملخ‌ها بار دیگر حمله کردند و این بار محل اصلی استقرار آنها کوهستان‌ها و مناطق صعب‌العبور بود که مقابله سفت و سخت‌تری با آنها انجام شد و این بار خسارت خاصی وارد نکردند.

در دو دوره قبلی، ملخ‌ها یک بار در اوایل بهمن و یک بار هم در اوایل اسفند حمله کردند و پیش‌بینی شده که امسال نیز در همین حوالی بار دیگر شاهد هجوم ملخ‌ها به استان بوشهر باشیم.

۲ سال تجربه برای مقابله با ملخ‌ها
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طی دو سال گذشته شاهد حمله ملخ‌ها به نقاط مختلف استان بوشهر و البته دیگر نقاط کشور بوده‌ایم.

محمدتقی منوچهری اضافه کرد: استان بوشهر برای مقابله با ملخ‌های صحرایی آماده است و تجربه خوبی طی دو دوره اخیر از حمله ملخ‌ها به استان بوشهر حاصل شده است که راهگشای ما در آینده خواهد بود.

وی تصریح کرد: در دوره نخست حمله ملخ‌ها یعنی در فصل زراعی ۹۸-۹۷، حدود ۱۰۴ هکتار از عرصه‌های استان بوشهر تحت نفوذ ملخ‌ها قرار گرفته و عملیات مقابله به صورت جدی در این مناطق انجام شد.

در فصل زراعی ۹۸-۹۷ ملخ‌ها به حدود ۷۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی و باغی استان بوشهر بین پنج تا ۱۰ درصد آسیب رساندند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: در فصل زراعی ۹۸-۹۷ ملخ‌ها به حدود ۷۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی و باغی استان بوشهر بین پنج تا ۱۰ درصد آسیب رساندند.

وی بیان کرد: در فصل زراعی ۹۹ - ۹۸ عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سطح ۴۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی و عرصه‌های طبیعی استان انجام شد و خوشبختانه هیچ خسارتی نیز وارد نشد.

مشارکت همه دستگاه‌ها در مقابله با ملخ‌ها
استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار ضمن تاکید بر اینکه مشارکت همه دستگاه‌ها در مقابله با ملخ‌ها ضروری است، اظهار داشت: طی سال‌های گذشته این همکاری کمک بسیار خوبی برای مقابله با ملخ‌ها بوده است.

عبدالکریم گراوند اضافه کرد: ملخ‌ها تهدیدی جدی هستند و مدیریت ارشد استان نیز تلاش می‌کند تا زمینه مقابله جدی با ملخ‌ها فراهم شود و خسارتی به عرصه‌های طبیعی و کشاورزی استان وارد نشود.

وی تصریح کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، امسال هم احتمال ورود ملخ‌های صحرایی به استان بوشهر وجود دارد و هماهنگی‌های لازم برای مقابله مناسب با این آفت در استان انجام می‌شود.

ملخ‌ها احتمالا بهمن‌ماه می‌آیند
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: طی سال زراعی گذشته میزان بارندگی‌ها در شرق کشور یعنی کشورهای هند و پاکستان کم بوده و جمعیت ملخ‌ها در شرق کشور کمتر است و ورود با تاخیری را در این قسمت شاهد خواهیم بود.

خسرو عمرانی با بیان اینکه تاکنون ورودی از ملخ‌ها گزارش نشده است، اضافه کرد: در دوره نخست حمله ملخ‌ها یعنی دو سال پیش حمله ملخ‌ها اوایل بهمن انجام شد و در سال گذشته شاهد حمله ملخ‌ها از اول اسفند بودیم.

وی با بیان اینکه زمان دقیقی برای حمله ملخ‌ها به استان بوشهر نمی‌توانیم اعلام کنیم، افزود: پیش‌بینی ما این است که بهمن‌ماه امسال و در بازه زمانی بین ۱۰ تا ۲۰ بهمن‌ماه این حمله روی دهد.

حمله ملخ‌ها از شبه جزیره عربستان
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: حمله ملخ‌های صحرایی به استان بوشهر از سمت شبه‌جزیره عربستان خواهد بود.

هنوز مشخص نیست که امسال ملخ‌ها در چه منطقه و چه جغرافیایی حمله خواهند کرد چرا که ملخ‌ها هر بار محل جدیدی را برای حمله خود انتخاب می‌کنند

عمرانی در ارتباط با میزان آمادگی استان بوشهر برای مقابله با ملخ‌ها اظهار کرد: دو سال تجربه برای مبارزه با ملخ‌ها داریم و از نظر سموم، دستگاه‌های سمپاشی و نیروی انسانی وضعیت خوبی در استان داریم و کمبودی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مقابله موفق با ملخ‌های صحرایی بستگی به زمان حمله ملخ‌ها، محل استقرار آنها، تراکم آنها و مسائلی از این قبیل دارد که باید متناسب با این حملات، علیات ردیابی، پایش و مقابله انجام شود.

ملخ‌ها هر بار محل جدیدی انتخاب می‌کنند
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: در فصل زراعی ۹۸ - ۹۷ ملخ‌ها به دشت های استان حمله کردند و در فصل زراعی ۹۹ - ۹۸ محل حمله ملخ‌ها مناطق کوهستانی و صعب‌العبور بود.

عمرانی اظهار کرد: هنوز مشخص نیست که امسال ملخ‌ها در چه منطقه و چه جغرافیایی حمله خواهند کرد چرا که ملخ‌ها هر بار محل جدیدی را برای حمله خود انتخاب می‌کنند.

وی بیان کرد: در دوره نخست ملخ‌ها خسارت‌هایی به ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و عرصه طبیعی استان بوشهر وارد شد ولی سال قبل با اقدام به موقع و کامل و جامع هیچ‌گونه خسارتی در استان وارد نشد.

مقابله جدی نیازمند ردیابی سریع
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: عملیات ردیابی و پایش حمله ملخ‌ها در مقابله مناسب و کاهش خسارت‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

عمرانی بیان کرد: از دریانوردان، چوپانان، کشاورزان، مرتع‌داران، محیط‌بانان و همه مردم انتظار داریم که ما را در ردیابی این آفت یاری کنند و در صورت مشاهده ملخ‌ها فوری گزارش دهند.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته همکاری خوبی از سوی مردم، دهیاری‌ها و شوراها، فرمانداران و دیگر دستگاه‌های ذیربط انجام شد که تاثیر بسیار خوبی داشت و امیدواریم امسال هم این همکاری‌ها انجام شود.

مقابله جدی با ملخ‌ها وظیفه جهاد کشاورزی به تنهایی نیست و همه دستگاه‌ها باید با جدیت پای کار باشند تا شاهد کمترین آسیب‌ها از سوی این آفت خطرناک و نابودگر باشیم.

کد خبر: ۴۶٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha