۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
 کارگاه قالی بافی عشایری روستای «طرود» با ۳۲۰ با میلیون تومان اعتبار افتتاح شد
با حضور مسئولان استانی؛

کارگاه قالی بافی عشایری روستای «طرود» با ۳۲۰ با میلیون تومان اعتبار افتتاح شد

فیروزکوه- کارگاه قالی بافی عشایری روستای «طرود» فیروزکوه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و با اعتباری بالغ بر ۳۲۰ با میلیون تومان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار بازار، پیش از ظهر سه شنبه با حضور مهدی یوسفی جمارانی، فرماندار فیروزکوه، معصومه پرندوار مدیر کل روستایی و امور شوراهای استانداری تهران، هاتف ممیزی مدیرکل عشایری استان تهران، معاونین فرماندار، بخشداران و دیگر مسئولان مراسم افتتاح کارگاه قالی بافی عشایری روستای «طرود» برگزار شد.

۸۰ درصد یورت های عشایری استان تهران از آب بهداشتی برخوردار هستند
مدیرکل عشایری استان تهران در این مراسم بیان داشت: ما در کل کشور ۲۱۳ هزار خانوار عشایر داریم که در استان تهران 3 هزار خانوار زندگی می‌کنند یعنی ۱.۲ کل عشایر کشور در استان تهران استقرار دارند.

هاتف ممیزی با بیان اینکه روستاییان و عشایر استان تهران ۵.۶ دهم کل تولیدات کشور را به خود اختصاص داده اند، گفت: یعنی می‌بینیم که ما در حوزه عشایری افراد ارزشمند و توانمندی را در تولیدات داریم که نکته بسیار مهمی است و در همین راستا وظیفه ما تأمین زیرساختها می باشد که رونق خوبی در سال های اخیر داشته است.

وی با بیان اینکه در استان تهران بیشترین توسعه یافتگی آب و راه را کسب کرده است، افزود: ۸۰ درصد یورت‌های عشایری از آب بهداشتی برخوردار هستند و ۷۵ درصد خیل ها از لحاظ راه دسترسی مناسب دارند که این شاخص در کل کشور ۵۵ تا ۶۰ درصد است ولی مقوله پایتخت نشینی به کمک عشایر آمده است.

ممیزی بیان داشت: افتتاح امروز تولید صنایع دستی بود که ۱۰۰ درصد آن را خانم‌ها تولید می‌کنند و در حوزه فرآورده‌های دامی نیز مفتخر هستیم که ۸۵ درصد فرآورده ها توسط بانوان صورت تولید می شوند و باید اعلام کنیم که برنامه فرآوری گیاهان دارویی توسط عشایر در دست اقدام است که معیشت خانواده‌ها را ارتقا دهد.

طی ۴ سال اخیر برای ۲۱ هزار نفر از روستاییان اشتغال ایجاد شده است
مدیر کل روستایی و امور شوراهای استانداری تهران نیز در این مراسم اظهار داشت: در چهار سال گذشته ۳۸۰ میلیارد تومان در حوزه اقتصاد و اشتغال روستایی استان تهران هزینه شده است و ۳۱۰ میلیارد از این هزینه‌ها به متقاضیان حوزه اشتغال پرداخت شده تا کارآفرینی صورت بگیرد و منابع مالی به پایه و چرخه اقتصادی روستا تزریق شده و ۳۸۰ کارآفرینی و طرح را کلید زده ایم و برای ۹ هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۲ هزار نفر به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

معصومه پرندوار با بیان اینکه در حوزه اشتغال روستایی کاهش مشکلات روستایی را داشته ایم، گفت: چرا که اگر اشتغال وجود نداشته باشد افراد در روستا نمی‌مانند و تلاش کرده ایم که حوزه اشتغال رفاه عمومی را در روستاییان فراهم کند و ما در سه سال گذشته رتبه یک کشوری را در بیمه روستایی و عشایری کسب کرده ایم.

وی افزود: مورد دیگر در خصوص رفاه مقاوم سازی است چرا که ۱۷ گسل فعال در استان تهران وجود دارد و هر زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد تنش ایجاد می‌شود و چون در روستاها منازل از مقاومت کمتر برخوردار است در این حوزه کار صورت گرفته و ۲۱ هزار خانه روستایی مقاوم سازی شده است.

وی به موضوع بوم گردی و گردشگری در فیروزکوه اشاره کرد و افزود: این مورد به وفور در فیروزکوه وجود دارد که شامل آب و هوای پاک و کیفیت آب است و این موارد سبب شده گردشگری خوبی در این منطقه وجود داشته باشد.

برای ۱۸ نفر به طور مستقیم در کارگاه قالی بافی فیروزکوه اشتغال ایجاد شده است
فرماندار فیروزکوه نیز در این مراسم اظهار داشت: این کارگاه ۳۲۰ میلیون تومان هزینه راه اندازی شده است و مجموعه اعتباراتی که برای حوزه عشایری فیروزکوه انجام شده قریب به 2.5 میلیارد تومان می باشد و در این طرح ۱۸ نفر به طور مستقیم مشغول به کار شده اند.

مهدی یوسفی جمارانی در خصوص اسناد منازل روستایی در فیروزکوه بیان داشت: تا به امروز بیش از ۷ هزار و ۷۰۰ سند روستایی مربوط به اماکن و منازل روستاییان صادر و در اختیار آنها قرار گرفته در کنار آن برای توسعه روستاها و تأمین مسکن جوانان روستایی پیگیری‌هایی که در طول سنوات گذشته انجام شده ۴۰۹ قواره از اراضی واگذار شده که امروز به صورت نمادین تعدادی از این صنعت‌ها را در اختیار مالکین قرار داده شد.

کد خبر: ۴۵٬۹۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha