۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۰
رکود صنایع سلولوزی در مازندران/ قلب ام دی اف ایران ایستاد
بازار گزارش می‌دهد؛

رکود صنایع سلولوزی در مازندران/ قلب ام دی اف ایران ایستاد

بهشهر- بزرگترین واحد تولید ام دی اف فشرده در مازندران درحالی به حالت رکود درآمد که ۶۹ روز از افتتاح آن توسط رئیس جمهور و سرپرست پیشین وزارت صمت می گذرد.

بازار؛ گروه استان ها: گویی دست رئیس دولت و سرپرست پیشین صمت چندان برای صنعت مازندران خوش یمن نبود و بزرگترین واحد تولیدی هنوز پانگرفته، به حالت رکود و توقف درآمد.

دو ماه پیش بود که سرپرست یپشین وزارت صمت سفری دو روزه به مازندران داشت و به اصطلاح بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری صنعتی در استان را افتتاح کرد. اما هنوز دو ماه نشده، یکی از طرح ها و پروژه ها که برای آن ۹۰۰ میلیارد تومان سرمایه صرف شد، به حالت تعطیلی موقت درآمد.

این پروژه قرار بود مازندارن و خطه شمال را از واردات ام دی اف و صنایع چوبی بی نیاز سازد اما وعده های دولت دو ماه هم تاب نیاورد و چرخ بزرگترین صنعت سلولزی مازندران از حرکت ایستاد.

تعطیلی بزرگترین کارخانه ام دی اف مازندران درحالی است که مسئولان استان در رویای ایجاد پایانه چوب در استان هستند و این وضعیت درحالی است که صنایع سلولزی استان از کمبود شدید مواد اولیه روبه تعطیلی و رکود هستند.

در حال حاضر ۱۰ هزار نفر در ۲۳۶ واحد فعال سلولوزی مازندران مشغول فعالیت هستند و با رکود بزرگترین کارخانه ام دی اف، اشتغال ۳۰۰ کارگر تازه مشغول شده در هاله ای ابهام قرار گرفته است.

کمبود مواد اولیه مشکل اصلی است
حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو و پیگیری خبرنگار بازار، کمبود مواد اولیه را مشکل اصلی کارخانه ام دی اف در امیرآباد بهشهر ذکر کرد و گفت: موافقت برای واردات چوب از روسیه انجام شده است اما باید فرایند قرنطینه آن طی شود.

وی با اظهار اینکه واحد ام دی اف مشکلی از نظر مالی و تجهیزاتی ندارد، عنوان کرد: با تامین مواد اولیه مشکل این واحد برطرف می شود.

مازندران ۴۰ درصد نیاز کشور به ام دی اف را تامین می کند و مشکل واردات چوب بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی از جمله صنایع چوب و کاغذ را در استان با چالش روبرو کرده است.

مسئولان مازندران برای تامین مشکل مواد اولیه صنایع چوبی مازندران، بسته زراعت چوب را روی میز قرار داده اند و قرار است تا پایان سال جاری چهار هزار هکتار زراعت چوب در استان صورت گیرد

در عین حال مسئولان مازندران برای تامین مشکل مواد اولیه صنایع چوبی مازندران، بسته زراعت چوب را روی میز قرار داده اند و قرار است تا پایان سال جاری چهار هزار هکتار زراعت چوب در استان صورت گیرد. همچنین قرار است اولین پایانه واردات چوب در استان احداث شود.

از سوی دیگر متولیان مازندران در حالی از سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومان در بخش صنعتی استان در سال جاری خبر می دهند که سرنوشت بسیاری از واحدهای تولیدی استان همانند صنایع سلولوزی به دیل کمبود مواد اولیه و نگاه به خارج و واردت چوب مبهم است.

واردات با چوب نسخه اصلی
ایجاد پایانه واردات چوب از جمله وعده هایی است که مسئولان مازندرانی برای حل مشکلات صنایع سلولزی استان مطرح کرده اند، حسن خیریان پور معاون استاندار مازندران با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد پایانه چوب در استان، شمار واحدهای سلولزی فعال در استان را ۲۳۶ واحد بیان کرد و گفت: این واحدها برای تامین مواد اولیه به واردات چوب با پوست نیاز دارند.

وی با اظهار اینکه صنایع سلولوزی در استان برای ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده است، میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در این واحدها را بیش از ۹ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: باید با تمهیدات قرنطینه ای برای واردات چوب با پوست از طریق بندر امیرآباد برنامه ریزی شود.

خیریان پور با بیان اینکه مازندران قطب تولید کاغذ و ام دی اف در کشور به شمار می رود، یادآور شد: در حال حاضر ۴۰ درصد ام.دی.اف و ۶۵ درصد کاغذ روزنامه و تحریر کشور در استان تولید می شود.

وی به نقش و سهم ۳۰ درصدی مازندران در تولید نئوپان در کشور یادآور شد: باید در درازمدت با توسعه زارعت چوب مشکل تامین مواد اولیه در استان برطرف شود.

خیریان چور با اظهار اینکه چهار هزار هکتار زراعت چوب در استان برنامه ریزی شده است، میزان واردات چوب طی سال گذشته را ۶۲ هزار تن به ارزش بیش از ۲۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: امسال نیز ۳۱ هزار تن چوب از طریق بنادر استان مازندران وارد شده است.

معاون هماهنگی استاندار مازندران، ارزش میزان واردات چوب صورت گرفته در سال جاری را بیش از ۱۰ میلیون دلار بیان کرد.

بزرگترین واحد ام دی اف مازندران با سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیارد تومانی دو ماه پیش با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور افتتاح در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و با زیربنای هفت هزار مترمربع افتتاح شد و قرار بود سالانه ۳۰۰ هزار مترمکعب تخته فیبری فشرده تولید کند.

درحال حاضر بیش از دو هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارای پروانه معتبر در مازندران وجود دارد که در حال حاضر ۳۰ درصد این صنایع تعطیل هستند و مابقی نیز با ظرفیت حدود ۴۰ درصدی در حال فعالیت هستند.

کد خبر: ۴۵٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha