۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
بیکاری امروز در کشور نشان از عملکرد مسئولان است
معاون وزیر تعاون, کار و رفاه اجتماعی:

بیکاری امروز در کشور نشان از عملکرد مسئولان است

شیراز- معاون وزیر تعاون, کار و رفاه اجتماعی بابیان اینکه ایران قدمتی دیرینه در کسب مهارت داشته است، ‏گفت: اینکه امروز در کشور از بیکاری و عدم اشتغال سخن بگوییم نشانگر نقد جدی است که بر عملکرد و فعالیت ما وارد است‎.‎

به گزارش بازار، علی اوسط هاشمی ظهر دوشنبه در شورای مهارت استان فارس که در استانداری برگزار شد در خصوص توجه به مهارت‌آموزی در کشور گفت: طی چهل سال گذشته مسیر حرکت ما در مسیر دانشگاه و کسب مدرک بوده که این بزرگ‌ترین ایراد ماست، در کشوری که سابقه درخشانی در مهارت داشته به این امر توجه کافی نکردیم و این بیکاری نتیجه عملکرد گذشته همه مسئولین است.

وی با یادآوری اینکه فارس مهد تمدن و مهارت است افزود: در اعصار گذشته همواره استان فارس موردتوجه بوده  و نه‌تنها از داخل کشور که بسیاری از جهانیان نیز فارس را مقصد نهایی مهارت‌آموزی می‌دانستند.

هاشمی بابیان اینکه در پژوهش‌های تازه در پادگان‌های آموزشی که همه افراد با تحصیلات پایین تا بالا به‌صورت مشترک آموزش می‌بینند ۸۵ درصد فاقد مهارت هستند گفت: این حقیقت تلخ به ما یادآوری می‌کند که ما تنها مأمور نشر نیستیم بلکه مأموریت اصلی ما گره‌گشایی از مشکلات مردم و کشور است.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بابیان اینکه بخش عمده‌ای از ثروت ملی ما ریشه در میراث ما دارد افزود: در سایر کشورهای آسیایی بودجه آموزشی مهارت از ۱۸ درصد به ۴۳ درصد افزایش داشته است چراکه سال ۲۰۵۰ به‌عنوان سال حاکمیت مهارت در جهان پیش‌بینی‌شده است.

مهارت فن‌آوری و ارتباطات در دوران کرونا خود را اثبات کرد
هاشمی با یادآوری اینکه امروزه سرعت نفوذ انقلاب صنعتی چهارم نمایان است گفت: سرعت فن‌آوری و ارتباطات و تنوع و کثرت در این حوزه حتی در کرونا هم خود را اثبات کرد و ۷۰ درصد  از  ۱۲ شغل برتر در دوران کرونا نمایانگر این مطلب است.

معاون وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: امروز روز خلق فرصت‌های تازه است و باید با بهره بردن از آموزش مهارت در برنامه ششم موردتوجه جدی قرار بگیرد.

هاشمی با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد فضاهای آموزشی باید به بحث مهارت‌آموزی اختصاص پیدا کند افزود: در همین راستا مقررشده ۳۰ درصد از فضاهای دانشگاهی نیز به همین امر اختصاص پیدا کند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور بابیان اینکه تحولات و تغییرات در حوزه مهارت بسیار سریع است افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته از آبان ۹۸ تا دهه فجر ۹۹ بیش از دو هزار استاندارد جدید تدوین و تولید خواهد شد که ۲۰۶ استاندارد جدید در حوزه نفت و گاز در عسلویه اعلام‌شده است.

پایه‌گذاری دپارتمان مهارت دیجیتال در استان فارس
معاون وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی بابیان اینکه اگر درگذشته سواد خواندن و نوشتن ملاک بود و یا اطلاع از کامپیوتر نوعی سواد تلقی می‌شد افزود: امروزه هرکسی مهارتی داشته باشد دارای یک‌زبان بین‌المللی است که در همه جای جهان موردتوجه است.

هاشمی در ادامه اظهار داشت : با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های بالای استان فارس دپارتمان مهارت دیجیتال به استان فارس داده می‌شود تا در همین استان پایه‌گذاری و فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه بحران کرونا باعث بیکاری بیش از یک‌میلیون و پانصد شغل شده است، افزود: در بهترین حالت و خوش‌بینانه‌ترین شکل ممکن با توجه به ورودی ۷۵۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها در سال دولت بتواند برای بخش بسیار اندکی شغل مناسب فراهم کند و اینجاست که بیش‌ازپیش مسئله کسب مهارت اولویت خود را نمایان می‌کند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور بابیان اینکه استان فارس دارای جمعیتی بالغ‌بر پنج میلیون نفر افزود: با حمایت استاندار فارس و در سال جهش تولید با اجماع بر پنج درصد جمعیت استان باهدف گذاری مهارت‌آموزی در استان فعالیت ویژه‌ای خواهیم کرد.

هاشمی با تأکید بر اینکه نگاه قالب در طی این سال‌ها در کشور به سمت جستجوی شغل اداری و مدرک‌گرایی بوده است افزود: باید درزمینهٔ فرهنگ کار در استان و نقش تعیین‌کننده مهارت‌آموزی در فارس به‌عنوان مرکزی برای منطقه جنوب کشور فعالیت کنیم.

صیانت سازمان فنی و حرفه‌ای کشور از گواهی‌نامه‌های مهارت
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه در خصوص جدی گرفتن و توجه به گواهی‌نامه‌های فنی و حرفه‌ای افزود: باید تمام بخش‌ها و کارگاه‌های کوچک و بزرگ را ملزم به توجه به آیین‌نامه گواهینامه‌های فنی و حرفه‌ای بکنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه هر کارگر ساختمانی ساده با داشتن گواهی فنی و حرفه‌ای باید بیمه شود افزود: صیانت از صدور گواهی‌نامه‌های فنی و حرفه‌ای خط قرمز سازمان بوده است و باید با تلاشی همگانی از ستم‌های بارزی که در بخش‌های آزاد و دولتی در این مسیر انجام می‌شود جلوگیری کرد.

وی افزود: حفاظت از حقوق شهروندی و جلوگیری از تضییع حقوق مردم وظیفه اصلی ما است و باید به الزام فراگیری مهارت مرتبط پیش از دریافت پروانه فعالیت به‌صورت جدی توجه شود.

اعطای دپارتمان ملی صنایع‌دستی به شیراز

معاون وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی بابیان اینکه ظرفیت‌های فارس بسیار است گفت: علاوه بر فعالیت درزمینهٔ کشاورزی و مهارت‌آموزی عشایری که فارس در آن فعالیت بسیاری داشته است، دپارتمان ملی صنایع‌دستی با توجه به هویت ، ظرفیت و پتانسیل بالای شیراز در آثار هنری در شیراز پایه‌گذاری و فعالیت خواهد کرد.

هاشمی ضمن تأکید بر فعالیت مراکز آموزش فنی حرفه‌ای در استان فارس افزود: وجود ۵٠ مرکز دولتی که نسبت به مهارت‌آموزی اقدام می‌کنند و ٧۵٠ آموزشگاه آزاد در فارس نشانه توجه به مهارت‌آموزی است و به همین واسطه شهرک مهارت در استان فارس تأسیس و پایه‌گذاری می‌شود.

کد خبر: ۴۵٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha