۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۱
دستورالعمل های ستاد مبارزه با کرونا تالاردارها را ورشکست کرد
در گفتگو با بازار عنوان شد

دستورالعمل های ستاد مبارزه با کرونا تالاردارها را ورشکست کرد

ابراهیمی نیا؛ رئیس اتحادیه تالارهای پذیرهایی گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا با صدور بخشنامه و دستورالعمل های اشکال دار صنف اتحادیه تالارهای پذیرایی را کاملا ورشکسته کرد.

بازار؛ گروه اصناف: طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نخستین مورد از ابتلا به ویروس کرونا در ایران در مورخ چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸ ثبت شد و با تشدید تعداد موارد مبتلایان و تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا مقرر شد تا تمامی شهرها ار روزهای پایانی اسفند سال گذشته به مدت یک ماه وارد فاز قرنطینه شده و تمامی فعالیت های صنفی به غیر از فروشگاه های زنجیره ای، سوپرمارکت داران، بنکداران مواد غذایی، فروشندگان پرنده، مرغ و ماهی، داروخانه ها و میوه فروشی ها متوقف شود.

تعطیلی واحدهای صنفی تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه داشت اما با کاهش تعداد آمار مبتلایان و تعداد مرگ و میر از یک سو و همچنین افزایش تعداد بیکاران و ورشکستگان اقتصادی مقرر شد تا اصناف به فعالیت خود با رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه دهند. هر چند در نحوه بازگشایی واحدهای صنفی، رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی فعالان صنفی و مردم، نظارت بر عملکرد اصناف برای رعایت مسایل بهداشتی اما و اگرهایی وجود دارد اما با این حال فعالیت های صنفی در کشور آغاز شد ولی با شروع موج سوم کرونا و افزایش تعداد مبتلایان و فوتی های ناشی از بیماری کرونا بار دیگر در ستاد ملی مبارزه با کرونا مقرر شد که برخی از فعالیت های صنفی از جمله تالارهای پذیرایی به مدت یک هفته بار دیگر تعطیل شوند تا شاید بدین طرق بتوان روند شیوع ویروس کرونا را متوقف کرد.

خسرو ابراهیمی نیا رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی در گفتگو با خبرنگار بازار با انتقاد شدید از دستورالعمل هایی که ستاد ملی مبارزه با کرونا در روز شنبه هفته جاری صادر کرد، می گوید: دستورالعمل ها و بخشنامه هایی که ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر می کند اشکالات اساسی دارد و همین امر منجر به ورشکستگی صنف تالارهای پذیرایی شده است.

وی می افزاید: آیا کسی نیست از صادرکنندگان این بخشنامه ها سوال بپرسد که مگر تالارهای پذیرایی طی ۸ ماه اخیر حتی برای یک روز هم بازگشایی شده اند که در ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تعطیلی مجدد آنها دستورالعمل صادر می شود.

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی ادامه می دهد: برکسی پوشیده نیست که باید مانع شیوع ویروس کرونا شد تا تعداد فوتی های ناشی از این بیماری به حداقل برسد ولی مساله اساسی این است که آیا مقابله با شیوع ویروس کرونا صرفا با تعطیل کردن تالارهای پذیرایی و ورشکست کردن آنها صورت می گیرد!؟

این مسئول صنفی تصریح می کند: اگر حفظ فاصله های اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی و صدور بخشنامه برای تعطیلی واحدهای صنفی به منظور مبارزه با شیوع ویروس کرونا است بدون تردید باید تمامی فعالیت های صنفی متوقف شود نه اینکه با بخشنامه های اشکال دار زمینه ورشکستگی یک صنف را مهیا کرد.

ابراهیمی نیا خاطرنشان می کند: بخشنامه های ستاد ملی مبارزه با کرونا به نحوی صادر می شود که گویا تالارهای پذیرایی عامل شیوع ویروس کرونا هستند و ویروس کرونا در رستوران ها، کافی شاپ ها، سفره خانه ها به مردم سرایت پیدا نمی کند.

بخشنامه های ستاد ملی مبارزه با کرونا به نحوی صادر می شود که گویا تالارهای پذیرایی عامل شیوع ویروس کرونا هستند و ویروس کرونا در رستوران ها، کافی شاپ ها، سفره خانه ها به مردم سرایت پیدا نمی کند

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی می گوید: این صنف حدود هزار عضو داشت که تمامی آنها کاملا ورشکست شده اند و آن گروه که در تالارهای اجاره ای فعالیت می کردند به دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره بها و بدهی اکثرا شاکی خصوصی داشته و حکم بازداشت شان صادر شده است. همچنین برخی از تالارهای اجاره ای تخلیه و وسایل داخل آنها به انبارها منتقل شده اند اما حتی در این شرایط کسی حاضر به شنیدن صدای فعالان این صنف نیست.

وی می افزاید: صاحبان تالارهای پذیرایی در برگزاری مراسم هم متخصص هستند و هم با توجه به متراژ تالارها و تعداد سرویس های بهداشتی و... و. می توانند تمامی پروتکل های بهداشتی را جهت برگزاری مراسم عقد، عروسی، عزاداری، و... و. رعایت کنند اما براساس دستورالعمل های ستاد ملی مبارزه با کرونا فعالیت این صنف در ۸ ماه گذشته متوقف شده است.

ابراهیمی نیا ادامه می دهد: در حالیکه فعالیت تالارهای پذیرایی در ۸ ماه اخیر به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است یک سوال اساسی از مسئولان حاضر در ستاد ملی مبارزه با کرونا داریم؛ آیا نظارتی بر عملکرد کافی شاپ ها، رستوران ها، سفره خانه ها، اغذیه فروشی ها، فست فودی ها، جگرکی ها و ... که در فضای محدود مردم بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی تنگاتنگ هم نشسته اند، می شود؟ آیا علم اثبات کرده است که در این فضاهای کوچک اگر مردم بدون رعایت فاصله های اجتماعی در کنار یکدیگر بنشینند و پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند باز هم دچار بیماری کرونا نمی شوند و این ویروس در این اماکن قابلیت انتقال ندارد و صرفا در تالاهاری پذیرایی مردم به کرونا مبتلا می شوند!؟

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی تصریح می کند: اگر صدور دستورالعمل برای تمدید تعطیلی تالارهای پذیرایی به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است لازم است تا مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا فعالیت تمامی واحدهای صنفی که می توانند به شیوع ویروس کرونا کمک کنند را متوقف کند نه اینکه در ۸ ماهه اخیر صرفا نام صنف دارندگان تالارهای پذیرایی در لیست صنوفی که باید تعطیل باشد، قرار بگیرد و فرصت های شغلی این بخش نصیب سایر فعالان صنفی که نه تخصص و نه امکانات برگزاری مراسم دارند، بشود.

کد خبر: ۴۵٬۶۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha