۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
 واردات میوه همچنان ممنوع است
مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی:

واردات میوه همچنان ممنوع است

فریادرس، مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: واردات هر نوع میوه بجزء نارگیل، آناناس، انبه و موز همچنان به کشور ممنوع است.

به گزارش بازار، «ولی الله فریادرس» افزود: واردات میوه های که کشور در تولید آن به خودکفایی رسیده و صادرات دارد از سال ۱۳۸۹ یعنی پس از ابلاغ قانون افزایش بهره وری ممنوع شده است.

وی اظهارداشت: قانون تمرکز هم بر این قضیه تاکید دارد و می گوید: «واردات اقلام خودکفا در کشور ممنوع است.»

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: واردات هیچ گونه میوه ای تا این لحاظه آزاد نیست و آزاد نخواهد شد.

وی همچنین افزود: در ماده ۵۱ قانون امور گمرکی تصریح شده می توان مواد خام را وارد سرزمین ایران کرد و پس از فرآوری محصول نهایی را روی ریل صادرات قرار داد.

فریاد درس اظهارداشت: با این اقدام ضمن ایجاد اشغال می توان ارز قابل توجهی وارد کشور کرد.

وی ادامه داد: چهارچوب و شرایطی در گمرک چیده شده به عنوان مجری قانون که به هیچ وجه کالای که از این مسیر وارد کشور می شود در بازار داخلی نشتی نداشته باشد و ما به ازای آن کالای نهایی صادر شود.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای مثال هم اکنون گندم بصورت عبور وقت وارد کشور می شود و کارخانجات داخلی این گندم را تبدیل به آرد می کنند و آرد تولیدی به کشورهای نیازمند مثل عراق و افغانستان صادر می شود.

وی افزود: این گندم به هیچ وجه وارد بازار داخلی کشور نمی شود.

فریادرس اظهارداشت: ظرفیت تولید کارخانجات آرد کشور بیش از تولید داخلی گندم است لذا از این محل برای اشتغال افزایی و ارزآوری استفاده می کنیم.

وی ادامه داد: قانون عبور موقت منعی برای واردات میوه جهت فرآوری و صادرات در کشور ایجاد نکرده اما درخواستی در این زمینه از سوی بخش خصوصی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ضمن اشاره به اینکه ایران در تولید بسیاری از میوه ها خودکفاست، یادآورشد: صنایع و کارخانجات کشور از میوه های تولید داخل برای فرآوری و صادرات استفاده می کنند.

کد خبر: ۴۵٬۶۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha