۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
تحریم های ظالمانه امریکا؛ سدی برای واردات واکسن
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو عنوان کرد

تحریم های ظالمانه امریکا؛ سدی برای واردات واکسن

محمدی، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: محموله های واکسن های درخواستی آنفلوآنزای ما به دلیل تحریم های امریکا تا به حال چندین بار برگشت خورده است.

به گزارش بازار، سیدحیدر محمدی درباره واردات و نحوه توزیع واکسن های آنفلوآنزا گفت: سیاست گذاری برای واردات واکسن از اسفند ماه سال گذشته آغاز شد و میزان واکسن مورد نیاز طبق هر سال حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن تخمین زده شد؛ اما با توجه به نیاز، سیاست ها را برمبنای واردات ۱۶ میلیون دوز واکسن تغییر دادیم. در حال حاضر تنها یک و نیم میلیون دوز واکسن وارد کشور شده که طی هفته گذشته در اختیار معاونت وزارت بهداشت قرار گرفته است تا در مراکز جامع سلامت(خانه های بهداشت) توزیع شود.

وی درباره اولویت های تزریق این واکسن اظهار داشت: توزیع واکسن ها بر اساس اولویت بندی ها صورت می گیرد و در این اولویت بندی مادران باردار، بیماران صعب العلاج و کادر درمان در رأس قرار دارند.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با تایید توزیع واکسن در ابتدا و تنها برای پرستاران گفت: مرکز بهداشت توانایی توزیع یکجای این حجم از واکسن را ندارد و اقدام به توزیع بخش بندی شده این واکسن ها کرده است. به طوری که توزیع واکسن در کادر درمان ابتدا برای پرستاران و پزشکان خط مقدم مقابله با کرونا و سپس برای اعضای کادر درمان فعال در دیگر بخش ها صورت خواهد گرفت. توزیع واکسن برای مادران باردار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آنها همچنان در اولویت دریافت واکسن هستند.

وی تاکید کرد: هرسال ما با آرامش و در فاصله زمانی مناسب این واکسن را توزیع می کردیم ولی در حال حاضر به خاطر شرایط اضطرار، این روند تغییر کرده است.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه الزامی بر تریق این واکسن در نیمه شهریور وجود ندارد گفت: شیوع آنفلوآنزا با پاییز آغاز می شود. ما فعلا بر اساس شرایطی که در آن قرار داریم مجبوریم واکسن های موجود را برای افراد پرخطر استفاده کنیم تا بقیه محموله این واکسن تامین شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چون مردم پروتکل های بهداشتی را بیشتر از سال گذشته رعایت می کنند گفت: قطعا امسال آنفلوآنزا شیوع کمتری خواهد داشت. من از شما درخواست می کنم این شرایط را برای مردم تشریح کنید.

محمدی با اشاره به اینکه ما نمی توانیم به خاطر شرایط بد روانی جامعه منابع ملی را به خطر بیندازیم اظهار داشت: ما به ناچار باید مبالغ پرداختی برای واردات واکسن را از طریق کشورهای واسطه ارسال کنیم؛ اما به دلیل تحریم های ظالمانه و ناجوانمردانه آمریکا این مبالغ چندین بار برگشت خوردند و علت این اتفاق فقط اینست که ما هنوز این واکسن را در داخل کشور تولید نکرده ایم. در حال حاضر بسیاری از کشورها برای ارسال داروهای مشابه تولید داخل به ما پیشنهاد فروش می دهند اما چون می دانند واکسن آنفلوآنزا هنوز در کشور ما تولید نشده از واگذاری آن سر باز می زنند.

وی در انتها اظهار داشت: ۹۰ درصد واکسن های آنفلوآنزای وارد شده هلندی و ما بقی آن کره ای هستند. تمامی این واکسن ها تاییدیه سازمان جهانی بهداشت WHO را دارند هستند و واکسن روسی آن تا به این لحظه موفق به دریافت این تاییدیه نشده است که خود روسیه هم با صادرات آن مخالفت کرد.

کد خبر: ۴۵٬۵۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha