۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
پیش بینی کشت ۶ میلیون هکتار گندم در سال زراعی جاری
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

پیش بینی کشت ۶ میلیون هکتار گندم در سال زراعی جاری

اسفندیاری پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی برآورد کرد: در سال زراعی جاری نزدیک به ۶ میلیون هکتار گندم در کشور کشت شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، اسماعیل اسفندیاری پور به خبرنگار ما گفت: پیش بینی می کنیم در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نزدیک به دو میلیون هکتار گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم دیم زیر کشت برود.

وی افزود: تولید مورد انتظار ما از این سطح کشت با توجه به متغیرهای اقتصادی، سیاسی، فنی و اقلیمی به میزان مورد نیاز کشور است.

اسفندیاری پور درباره بذر مورد نیاز کشاورزان اظهار داشت: برای این سطح کشت، تاکنون ۳۷۲ هزار تن بذر از طبقات مختلف توسط شرکت های خصوصی تهیه و از اوایل شهریور توزیع آن در استان های شمال غرب و غرب کشور که دارای اقلیم های سرد هستند، آغاز شده و تا دهه نخست دی ماه ادامه می یابد.

وی با بیان این که تمام بذور گندم کشور اصلاح شده هستند، گفت: طی شش سال اخیر، نزدیک به ۴۰ درصد بذور گندمی که در ایران کشت می شود، گواهی شده اند و مابقی بذور خودمصرفی کشاورزان است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: میزان مصرف گندم گواهی شده توسط کشاورزان تحت تاثیر اعتبارات یارانه ای است که از سوی سازمان برنامه و بودجه در هر سال تعیین می شود.

وی در همین حال از کشاورزان خواست به منظور جلوگیری از بیماری های گندم، بذور خود مصرفی خود را قبل از کشت بوجاری و ضد عفونی کنند.

اسفندیاری پور در مورد قیمت گندم نیز اذعان داشت: قیمت فعلی خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی برای سال زراعی جاری ۴ هزار تومان و گندم با مشخصات ۴ درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید ۴۲۰۰ تومان تعیین شده است.

وی با اظهار به این که قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل معادل ۶۰ درصد رشد داشته است، گفت: قیمت گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته در هر کیلوگرم ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

کد خبر: ۴۵٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha